janced September 26, 2004 Report September 26, 2004 Någon med djupare erfarenhet av V6? Har en -02 som inte vill svara på gas i låga varvtal, hostar till innan den svarar och upplevs oftast som "seg" (tröttare än en ordinär V6) och känns då väldigt rå i gången. Emellanåt lyser den upp och går helt ok. Inget synligt under huv. Inga felkoder i WDS. Släpper dessutom inte ner till tomgång efter gasavsläpp. Segar sig sakta ner i varvtal. Förefaller ligga kvar på runt 2500 - 3000 varv mellan uppväxlingar framförallt. Citera
Peter CMC771 September 27, 2004 Report September 27, 2004 Hej ett tipps är, kolla efter vacumlekage. Ta startgas och spraya över alla vacumslangar samt insuget, om du märker att motorn reagaerar har du hittat var du har lekage. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 27, 2004 Report September 27, 2004 Hej.Dumt att svara kanske, men du kaske skall provaatt slå i en flaska injecktion kleaner typ RED LINEeller STP. Det är mer och mer vanligt att insprutnings munstyckenblir skitiga, mordernare motorer går otroligt konstigt bara av detta. Citera
andreas-cmc 1562 September 27, 2004 Report September 27, 2004 Låter lite som att din luftmassemätare kan vara trasig också Citera
LasseS September 30, 2004 Report September 30, 2004 Har precis bytt lambdasonder på min Ranger-97 4.0l och fick en helt ny bil.Jag hade ungefär samma problem som dig men trodde att det var normalt eftersom check engine light lampan inte lyste. När lampan så småningom tändes skaffade jag ett diagnosverktyg och fick då fram att det var problem med vänster lambda, mätte den 3,9 ohm och bytte till en ny som låg på 5,7 ohm (ska vara ca.6.0ohm enl. handboken) och lampan slocknade.Kontrollerade även den högra lambdan och den låg på 4,1 ohm vilket tydligen är inom tolerancerna eftersom lampan inte lyste, bytte även den och det märktes verkligen.Enligt Ford ska man inte ohmmäta lambdasonderna pga. att enklare instrument kan bränna sönder lambdan(jag använde ett FLUKE instrument och det fungerade tydligen) Citera
janced October 2, 2004 Author Report October 2, 2004 Jag betar av tipsen efter hand: Injectioncleaner X 2 testat utan framgång, Lambdasonderna uppmätta utan anmärkning, inga vacumläckage funna så här långt, luftmassemätaren bortplockad och rengjord - dock ej av naturliga skäl utbytt. Någon som har ideer var man kan hitta en utan att investera i en ny? EGR-ventilen pluggad med viss effekt, dock marginell. Fortsätter nu leta efter eventuella läckor. Tacksam för fler uppslag. Citera
Gäst October 3, 2004 Report October 3, 2004 Har haft ungefär samma problem på min BMW. efter väldigt stora problem och många tusenlappar senare kom problemet tillbaka. det visade sig att det var ett chip i databoxen som hade gått sönder och skickade ut fel signaler. Det gick att nollställa databoxen så kunde man köra några mil igen, men tillslut skickade jag in den på felsök, gick på 400:- plus chip 900:- Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.