Jump to content

Gaspedalen fastnade i botten - GT 90a


TheyLive

Recommended Posts

Någon annan som råkat ut för att pedalen fastnat i botten vid fullgas?

Hände mig häromdagen, fullgas på ettans växel, ska växla upp till 2an så hänger gasen kvar på fullt och jag får inte i nästa växel.

Varvtalet sköt i höjden (kan berätta att varvräknaren stannar vid 7200 rpm)

Fick slänga mig över tändningen och slå av. När jag stannat bilen verkade pedalen normal igen.

Men f*n alltså det kändes obehagligt att den varvade iväg så.

Vet inte om vajer är kass (känns som den går lätt) eller om den fastnade i mattan.

Någon annan som har råkat ut för detta?

Link to comment
Share on other sites

Hej, Har samma bil som du och varit med om samma sak, 2 gånger, olika anledn..!!! inte kul..

2 saker: matten "naklade fast/höll i" gaspedalen vid ett tillfälle, men pedalen släppte långsamt av sig själv

innan det varade ur för länge..

MEN, jag tror du va med om samma som min andra gång, jag hade monterad throttle sensorn fel (trodde den satt rätt) ..

sensorn satt fel på så sätt att när jag stämplade gasen i botten (jagade en snabbare bil på kul) så fastade gas-spjället

i sensorn, alltså, axeln upp i sensorn fastnade i full läge, och ville inte lossna hur jag ens stampade,tryckte på gasen..

7000 varv och 3ans växel tror jag, super läskigt.. klantigt a mig, upptäckte felet när jag lossade sensorn frpn throttel-huset..

så, något av dessa fenomen var du kanske med om, kolla...

/Olle

Link to comment
Share on other sites

6250rpm är varvstopp i datorn original... Varvräknarna visar lite som de vill... enda gången de visar hyfsat är på konstant varvtal då de hunnit i fatt och när motorn är avstängd.

Kollar vajern så inte den börjat ge sig... då kan de lätt hänga opp sig i höljet... även vajer till farthållare/automater om man nu har sånt.

Link to comment
Share on other sites

Jävelen till mätare att visa fel på dryga 1000 varv (visade ca 7200) och det lät ju som den varvade 9000 o skulle sprängas när som.

Något går trögt i allafall för nu när man ligger i jämn fart o släpper gasen och frikopplar så flyger varvet upp lite innan det sjunker långsamt.

men när man känner på pedalen så känns den ok men det kan ju gå trögt ändå typ framme vid spjället. Ska djupdyka när jag får tid över.

Är själv på jobb ett tag så man får jobba för 2.

Link to comment
Share on other sites

Haka väck farthållarns reglage så det inte är den iaf... Sen ska det givetvis gå lätt, bara haka av gasvajer också och se..

Link to comment
Share on other sites

Det behövdes. Den har varit på g sedan jag köpte bilen. Kassa syncringar och lager som viner och backen hoppar hur.

Lika bra att slå till. Ska leta koppling och kopplingsvajer i helgen. blir säkerligen lite headers och så samtidigt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...