Jump to content

Olle_L

Medlemmar
  • Inlägg

    80
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

Olle_L last won the day on 1 augusti 2019

Olle_L had the most liked content!

About Olle_L

  • Födelsedag 1971-04-04

Medlemsinformation

  • Stad
    Stockholm
  • Yrke
    Telecom
  • Intressen
    US Cars, Music, Guitars

Senaste Profilbesöken

1 450 profil visningar

Olle_L's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Dedicated Rare
  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

12

Omdömespoäng

  1. Hej, fin bil du har! Jag har en nästan likadan Meckat mycket 87-90 Mustang genom åren..vet vad du genomlider med tomgångsproblemet... Verkar som väldigt många av dessa bilar får problem med åldern så att säga, även original/otrimmat. Jag har ingen självklar lösning, men motorerna är kända för att vara väldigt känsliga för korrekt vacuum. En ide´(och den är inte vad du vill höra) är att lyfta hela insuget ( även nedre insuget) och montera nya packningar, gå igenom allt, se till att det är plant och tätt...jobba dig uppåt. även ett spridartest/utbyte kanske? En del "foxar"s tomgång bråkar aldrig, andra hela tiden, kan kännas hopplöst ibland. Jag håller till på Södermalm, där jag har meckgarage och bilen. just nu håller jag på med byte av framfjädrar..(inte ett kul jobb) Hälsningar, Olle
  2. imponerande, kämpa på. Boss 429 är i mitt tycke den snyggaste och "kaxigaste" Ford:en någonsin... Din bil kommer "rocka hårt" när det blir färdigt.
  3. Hoppas du tar 996 Porschen framöver!
  4. Tack för att du filmade och la' ut, det va kul att se och höra! Fråga, hur många HK har bilen och är det orig avg system? /Olle
  5. Hej, Tips: Köp från Rock Auto, ta hem med tex FedEx, går på några dagar, kostar lite mer i frakt än tex US Postal, men värt det..Jag har haft bra tur med Rock Auto och service-delar i alla fall... "Tbird" (Stefan) har koll, borde bli bra med ny fördelare! Häls, Olle
  6. Bilen ser ut att vara ute till försälj igen?..inget nämnt om trasig Automatlåda. https://www.blocket.se/vastmanland/Ford_Mustang_V8_5_0_KOMPRESSOR_BESIKTAD_CAB_80709751.htm?ca=11&w=3
  7. Hej, du kan kanske leta vakumläcka eller nått sånt, dålig (läckande) egr ventil kanske? hade själv liknande problem, men inte så allvarligt..lite orolig ibland, men stannade aldrig.. Har en 88 gt som hade Speed Density systemet original, är allmänt känslig med tomgången. Är det något trim på din bil ?(kam axel el likn) så ger det dålig tomgång, bara en sak att göra då, konvertera till Mass Air..blir bättre med tomgången. /Olle
  8. Coolt! Jag har hört att viss besiktnings-personal (av lite mer nitisk typ) inte gillar större motor-volym än vad som kom original i 65-66 ? Har för mig att det va någon här på detta forum som fick problem med 351w i 65/66 års mod, men jag vet inte hur det slutade....om de fick igenom den eller inte? ( alltså, som Mustang och inte "ombyggt fordon" eller hur det brukar sluta). Häls, /Olle
  9. Tack för svar, Kul att höra om "tänket" bakom dina ändringar och modifieringar. Cheers! Olle
  10. Hej, kollade igenom din tråd (äldre sidor) då jag tycker det är kul att följa projektet liksom...Såg Tuben-klippet från 20 Juli, 2016, "Mustang 1969 Shopping tour".. Damn it!, tycker den såg ut att gå riktigt bra (trots) gamla "set up:en, med automat, gamla motorn och sprutet ! - Svarade ju riktigt bra och kvickt på gasen lät/såg det ut som! Bara en reflektion...Cool bil.. /Olle
  11. Haha! samma teori som att massvis med klistermärken på sidan runt om bilen gör att det går snabbare.. Har väll kanske kört för hårt? - nä, det ska hålla om allt är rätt.. Kanske fel bränsleblandning? - Kanske? vem vet.. hörde du spikningar ibland? gick den varm på mätaren ofta? Fel fjädertryck? nä, tror inte det heller...brukar rassla/ticka i hydrallyfare när de kollapsar under för hårt fjädertryck (och kanske dåligt lyft) innan den sträcker ut ventilen så där.. Sluta köra på Nitro metan? Ja, varför inte...nu är inte jag nån expert på race-motorer etc, men Nitro är kanske "asking for trouble"? Nitro gör väl inte ventilen längre i sig självt såklart, men massa extra effekt som blir värme kanske kan bidra om just den ventilen va lite svag/känslig/tight spel ? vad vet jag, bara gissar,... Men, det kommer bli top när nya blir klar, stroker e tufft, du kommer älska det, speciellt mellan-registret, härligt vrid där va´ min erfarenhet av att åka 351w stroker (410) Häls, Olle
  12. Snyggt, Bara undrar, gjorde du något åt det eventuella ventil/topp problemet? med andra ord: Hittade du vad som skadade ventilen i förra motorn? Häls, Olle
  13. ah, sorry, hittade detta : (tycker motor-teknik är kul hobby... ) "Elevated operating temperatures combined with high rpms and/or lots of miles can cause the valve stems to stretch over time. As the valve stretches, the valvelash closes up and eventually prevents the valve from fully seating. Once this happens, the valve can’t conduct heat away from itself to the seat and into the cylinder head. The valve runs hot and quickly fails. " http://www.enginebuildermag.com/2010/08/valves-when-to-reclaim-when-to-replace/ Så, om ventilen blir lite för varm, (börjar sakta sträcka på sig), det är då möjligt att förlängningen maxar ut spelet i hydral-lyfteren, vilket leder till otät ventil (dåligt komp) och det i sig leder till mer värme i ventilen, eftersom den inte kan leda värme ut via sätet (glapp) så den blir ännu varmare, ännu mjukare, och fortsätter sträcka på sig...om jag har fattat det hela rätt ?
  14. Hej, hmm, intressant..ja, vad kan få en ventil att ändra form så där ? (om den inte var av annan modell/längre från början?) Antar att du vet att det inte såg ut sådär (lite längre/sticker upp) när topparna var nya och du monterade dem.. Nu, jag är ingen motor-expert, men mycket värme (mer än inom toleransen för vad ventilens material klarar) kanske av en sk "hot spot" i förbränningsrummet/inte tillräcklig kylning i det området på toppen?, tillsammans med hårda ventilfjädrar som sträcker ut ventilen (uppåt) när materialet mjuknar är väl en möjlig orsak? vad vet jag? Om ventilen fortfarande var/förblev tät i sätet, trots "stretchningen", så borde det bara inneburit att motorn hade mer lyft (2,5 mm) på den ventilen tills du nu tog isär det och såg felet..eller tänker jag fel? Häls, Olle
×
×
  • Create New...