pools June 7, 2015 Report June 7, 2015 Hej!Jag har ett problem med min Holley 4150, tror jag. Jag råkade ställa tändningen förhög och den sköt bakut. Jag har för mig att det finns nån ventil eller membran somkan gå sönder då. Den går på tomgång men när jag försöker ge lite gas stannar den.Vad tror ni experter?Mvh.P-O Citera
björn andersson June 7, 2015 Report June 7, 2015 hejDet finns en tillskottsventil eller power valv i det främre ventil blocket den kan gå sönder om man får baktändning och då flödar bensinen . Det är ganska enkelt att byta den . Kolla vilket vakuum den är stämplad så du får rätt. Citera
pools June 9, 2015 Author Report June 9, 2015 Fixat!Det var inget fel på förgasaren. Jag hade bara otur med alla inställningar. En kille som ärduktig på gamla motorer undersökte gasaren utan att hitta nåt fel. Han hjälpte sen att ställain allt enligt konstens alla regler med vakuum tändning och bränsle. Nu går den som den ska.Men om det är nån som ids läsa så ska jag berätta vad som hade hänt. Det började i fjol närvi hade träffen i Sälen. Då dog motorn precis innan lunch efter cruisingen. Klacken på brytarnasom ligger mot kamaxeln i fördelaren hade ramlat loss så brytarna låg ihop. Jag fick tag i ettpar brytare av en hjälpsam medlem. Bytte och kunde inte ställa in brytaravstånd, utan höftadebara, det gick bra. Sen när jag kom hem ställde jag in avståndet.Sen körde jag resten av säsongen. I år har jag kört säkert 120 mil utan problem. I fredagsnär jag skulle hämta balparet jag skulle skjutsa till studentbalen började motorn djävlas.Den stannade tre gånger i rondeller och rödljus innan jag kom fram till platsen där jag skullehämta dom. Där blev det lite fotografering m.m. Och när vi skulle åka höll jag nästan inte att få igång motorn. Slog inte ett slag innan den heltplötsligt hoppade igång. Jag hade då lärt mej att vänsterbromsa och hålla lite gas så att den inteskulle dö just när jag skulle lämna av dom vid festlokalen. Det vore ju dödens om den stannaddär. :-( Sen blev det raka spåret hem. Jag stannade vid macken för att tanka. Där dog den igen,och jag fick inte igång den nåt mer. Ringde en kompis som drog mej till garaget som liggerväldigt nära macken. Där konstaterade vi att jag inte hade nån gnista. Brytarna låg ihop, fastskruvarna satt som dom skulle. Bytte kondensator, och tändspole. Ingen gnista.Då när vi stod och tittade i fördelaren såg jag en jordfläta sitta under bottenplattan ochbrytarplattan. Den satt fastkilad därunder. Det var jordflätan till brytarplattan som alltsåaldrig hade kunnat röra sig av vakuumet. Satt tillbaka den men då ändrades tändinställningenså den blev alldeles för lågtänd och sköt bakut. Sen gick den på tomgång, men när jag försökte ge bara lite gas dog den. Jag misstänkte då att nåt gått sönder i gasaren som också BjörnAndersson nämnde tidigare i tråden.Jag skruvade loss den och lämnade den åt min bekant som kunde konstatera att det inte varnåt fel på den. Han hjälpe mej sedan att ställa in allt som jag sa tidigare.MEN, hur kunde motorn gå utan problem i säkert 200 mil??? Med jordflätan fastkilad underplattorna i fördelaren. Helt otroligt!!!Hur som helst nu är allt frid och fröjd och jag ser fram emot nästa träff till helgen.Mvh.P-O Citera
laxkungen June 11, 2015 Report June 11, 2015 Härligt att höra att du fick ordning på felet:thumbup:. Hur skulle vi klara oss utan "Sveriges snyggaste 68:a" på våra träffar. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.