Jump to content

Holleyexperter?


pools

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett problem med min Holley 4150, tror jag. Jag råkade ställa tändningen för

hög och den sköt bakut. Jag har för mig att det finns nån ventil eller membran som

kan gå sönder då. Den går på tomgång men när jag försöker ge lite gas stannar den.

Vad tror ni experter?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

hej

Det finns en tillskottsventil eller power valv i det främre ventil blocket den kan gå sönder om man får baktändning och då flödar bensinen . Det är ganska enkelt att byta den . Kolla vilket vakuum den är stämplad så du får rätt.

Link to comment
Share on other sites

Fixat!

Det var inget fel på förgasaren. Jag hade bara otur med alla inställningar. En kille som är

duktig på gamla motorer undersökte gasaren utan att hitta nåt fel. Han hjälpte sen att ställa

in allt enligt konstens alla regler med vakuum tändning och bränsle. Nu går den som den ska.

Men om det är nån som ids läsa så ska jag berätta vad som hade hänt. Det började i fjol när

vi hade träffen i Sälen. Då dog motorn precis innan lunch efter cruisingen. Klacken på brytarna

som ligger mot kamaxeln i fördelaren hade ramlat loss så brytarna låg ihop. Jag fick tag i ett

par brytare av en hjälpsam medlem. Bytte och kunde inte ställa in brytaravstånd, utan höftade

bara, det gick bra. Sen när jag kom hem ställde jag in avståndet.

Sen körde jag resten av säsongen. I år har jag kört säkert 120 mil utan problem. I fredags

när jag skulle hämta balparet jag skulle skjutsa till studentbalen började motorn djävlas.

Den stannade tre gånger i rondeller och rödljus innan jag kom fram till platsen där jag skulle

hämta dom. Där blev det lite fotografering m.m.

Och när vi skulle åka höll jag nästan inte att få igång motorn. Slog inte ett slag innan den helt

plötsligt hoppade igång. Jag hade då lärt mej att vänsterbromsa och hålla lite gas så att den inte

skulle dö just när jag skulle lämna av dom vid festlokalen. Det vore ju dödens om den stannad

där. :-( Sen blev det raka spåret hem. Jag stannade vid macken för att tanka. Där dog den igen,

och jag fick inte igång den nåt mer. Ringde en kompis som drog mej till garaget som ligger

väldigt nära macken. Där konstaterade vi att jag inte hade nån gnista. Brytarna låg ihop, fast

skruvarna satt som dom skulle. Bytte kondensator, och tändspole. Ingen gnista.

Då när vi stod och tittade i fördelaren såg jag en jordfläta sitta under bottenplattan och

brytarplattan. Den satt fastkilad därunder. Det var jordflätan till brytarplattan som alltså

aldrig hade kunnat röra sig av vakuumet. Satt tillbaka den men då ändrades tändinställningen

så den blev alldeles för lågtänd och sköt bakut. Sen gick den på tomgång, men när jag försökte

ge bara lite gas dog den. Jag misstänkte då att nåt gått sönder i gasaren som också Björn

Andersson nämnde tidigare i tråden.

Jag skruvade loss den och lämnade den åt min bekant som kunde konstatera att det inte var

nåt fel på den. Han hjälpe mej sedan att ställa in allt som jag sa tidigare.

MEN, hur kunde motorn gå utan problem i säkert 200 mil??? Med jordflätan fastkilad under

plattorna i fördelaren. Helt otroligt!!!

Hur som helst nu är allt frid och fröjd och jag ser fram emot nästa träff till helgen.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...