Jump to content

Hur lyfter ni era Mustanger?


Anders_Mustang

Recommended Posts

Som nybliven Mustangägare har jag aldrig lyft bilen, men nu börjar det bli dags.

Har kikat lite under, men blir lite osäker på var man kan sätta garagedomkraften för att lyfta hela framändan/bakändan för att sedan placera ut pallbockarna. Köpte även en Haynesbok, men den refererar bara så vitt jag kan se till de fyra domkraftsfästena där det är tänkt att man ska placera en saxdomkraft för att kunna utföra hjulbyte. Jag skulle som sagt vilja kunna lyfta hela framändan, respektive bakändan för att sedan kunna placera ut pallbockar. Kan man lyfta under framvagnsbalken? Under bakaxelklumpen var det väl vanligt att man lyfte i på äldre bakhjulsdrivana bilar, men vill minnas att jag såg någon överkryssad illustration som klargjorde att så lyfter man inte en Mustang...

Man hur gör man? Hur gör ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Okej...

Bläddrade lite i instruktionsboken och under avsnittet "jacking", står följande att läsa:

"Never use the rear differential as a jacking point". Sedan är det en överkryssad bild med en garagedomkraft placerad under bakaxelklumpen...

Är det risk att man skadar något om man lyfter där? Kröker bakaxeln?

Link to comment
Share on other sites

Jag lyfter bilen med garagedomkraft med jack pad från biltema både under bakaxelns diffklump och under ramen som finns bakom främre domkraftens placeringar. Om du tittar under bilen, förstår du vilken ram jag menar. Den är längsgående med bilen. Jag sätter också pallbockarna med jack pad under ramen på vardera sidorna, aldrig under nåt som har med framvagnen att göra. Övriga pallbockar placerar jag under bakaxeln. Det har funkat bra för mig i åratal.

Link to comment
Share on other sites

När jag lämnade in min bil hos Mustang Performance / Håkan Prytz berättade dom att man skall lyfta i dubbelplåten som finns nere efter bilen.

Dom hade som en liten "adapter" som dom placerade på lyften som la sig fint runt plåten.

Lyfter man på fel punkter så kan golvet tryckas in lite. Bakaxeln ska man väl aldrig lyfta på eg, även om många gör det.

Vad som är rätt eller inte har jag dock ingen aning om, men så sa dom.

Link to comment
Share on other sites

När jag lämnade in min bil hos Mustang Performance / Håkan Prytz berättade dom att man skall lyfta i dubbelplåten som finns nere efter bilen.

Dom hade som en liten "adapter" som dom placerade på lyften som la sig fint runt plåten.

Lyfter man på fel punkter så kan golvet tryckas in lite. Bakaxeln ska man väl aldrig lyfta på eg, även om många gör det.

Vad som är rätt eller inte har jag dock ingen aning om, men så sa dom.

Ja, Ford tycks ju avråda från att lyfta i bakaxeln. Själva diffkåpan är ju "innanför" själva klumpen, så jag är osäker på om det är just därför de avråder. Känns inte som att det är någon risk att man skadar själva kåpan, då den inte sticker ut.

Hittade en intressant länk på nätet: http://www.teamshelby.com/forums/index.php/topic/78506-2013-mustang-jacking-lifting-instructions/

Säkert helt by the book, men att stå och hålla på med saxdomkrafter sådär känns bökigt, dessutom brukar de vara rätt vingliga. Bättre då med garagedomkraft(-er), men då ska man väl helst ha tillgång till sådana här adapters http://www.revanracing.com/products/true-forged-billet-jacking-insert.html

Eller så kapar man till några själv av några regelstumpar...

Allra bäst vore förstås om man hade tillgång till pelarlyft/saxlyft, men nog inte många som har det hemma i villagaraget...

Sen har vi den årliga kontrollbesiktningen. Skulle inte förvåna mig om de placerar sin lyftanordning under bakaxelklumpen när de lyfter trots att det anges i instruktionsboken att man inte får göra så...

Link to comment
Share on other sites

Säkert helt by the book, men att stå och hålla på med saxdomkrafter sådär känns bökigt, dessutom brukar de vara rätt vingliga. Bättre då med garagedomkraft(-er), men då ska man väl helst ha tillgång till sådana här adapters http://www.revanracing.com/products/true-forged-billet-jacking-insert.html

Sån var det jag menade! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...