Jump to content

Recommended Posts

Hej,

Har nyligen köpt en -06 GT som jag redan vid provkörningen kände att den "klapprade" från framvagnen. Tycker även att bilen känns rätt instabil i lite högre farter. Provade att efterdra de två stora muttrarna på fjäderbenen efter tips jag läst här. Kunde dra väldigt lite på varje sida, kanske 1/8 varv eller nåt..., tror dock inte det hjälpte helt om ens något…

Har även läst att spindelledarna brukar ta slut redan efter 3-4 tusen mil och min bil har gått drygt 5 tusen. Tog därför av bägge framhjulen igår och bände lite försiktigt med ett koben vid spindelledarna. Höger sida har ett märkbart glapp, men på vänster sida känner jag inget. Tänkte nog ändå byta på bägge sidor. Då återstår bara frågan vad man ska satsa på, tycks ju finnas en mängd varianter och inte minst prislappar på dessa bärarmar. Spännvidden tycks ju bestå av allt från att pressa ut bara spindeln och pressa i en ny (kostnad några hundrappar), till nya original med ett pris här i Sverige på 9 tusen för höger och vänster sida...

Har sen sett att det finns piratarmar för 1-2 tusen per sida beroende på var man köper. Men så finns ju även dessa American racing armar att köpa. Tror ni de håller längre än vad de tidigare gjorde? Står att de ska ha en förstärkt hjulspindel. De flesta som bytt till dessa verkar ju nöjda.

Jag hoppas nya bärarmar ska lösa mitt problem med klappar och instabilitet.

Sen frågan om hylsstorlekar. Jag har inte mekat amerikansk bil förut. Detta är min första. När jag skulle skruva av hjulen stötte jag på patrull. 20 m.m. gick inte på och 21 m.m. glappade friskt. Skaffade då en 13/16 tumhylsa och den satt ju fint. Är det så här med varenda skruv och mutter på hela bilen? Tänkte nu närmast inför bytet av bärarmar… Blir det till att komplettera friskt med tumverktyg eller har de blandat m.m. och tumstorlekar?

Glöm inte bort att justera framvagnen efter montering

CMC 5041

Okej, men egentligen borde väl vare sig toe-in eller camber påverkas väl? Hur är det med caster? Noterar att hålen till infästningen vid bakre bussningen är ovala, men samtidigt är väl armen fixed vid spindelleden och främre infästningen?

Tänkte alltså inte byta något som har med fjäderbenet att göra..., hur justeras caster/camber på Mustangen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...