August 23, 20159 yr comment_147225 Hej!Har ett ylande ljud i min Mustang.Det hörs mest vid 50 km/h men hörs även lite i 70 km/h och försvinner sen.När man ligger 50 och ljudet hörs så försvinner det om jag gasar eller släpper gasen minsta lilla man får "balansera" gasen för att det ska låta.Har testat följande åtgärder: Bytt båda yttre bakhjulslagren, bytt olja och filter i automatlådan.Även kört utan luftburk för att se om det var insugsljud.Nån som har nån ide vad det kan vara eller hur jag ska fortsätta felsökning?Kan även tillägga att det är svårt att avgöra om ljudet kommer framifrån eller bakifrån.Bilen är en Mustang -66 med 289 och C4 automatlåda.Med vänlig hälsning Henrik
August 23, 20159 yr comment_147226 Hej Henrik,Det är ju svårt att beskriva ljud i ord men här är en idé. Verkar som om det påverkas av hur mycket vakuum du har. Har du provat att koppla ur vevhusventilationen? Man skulle kunna tänka sig att det skapas ljud där. Även vakuumklockan till tändningen (om du nu har original) skulle kunna skapa ljud. Det lär väl även finnas vakuum till automatlådan som skulle kunna skapa ljud.Med Vänliga HälsningarLars
August 23, 20159 yr Author comment_147228 Hej! Tack för tippsen. Testade nu och kopplade bort vakuum till växellådan och vakuumklockan till tändningen (pluggade slangarna) men det gjorde ingen skillnad. Kopplade inte bort vevhusvent men sprutade startgas på slangen och de tog inte tjuvluft i alla fall. Sprutade även runt förgasaren men ingen ändring av motorvarv. Kan ju vara pinjong eller kronhjullslager (difflager) de kanske kan låta mer mindre vid olika varvtal/belastningar? Med vänlig hälsning Henrik
August 23, 20159 yr comment_147235 Ta med en polare o. försök att lokalisera ljudet. Går ju inte o. gissa på hela bilen.
August 27, 20159 yr Author comment_147259 Hej!Du har helt rätt ska göra det Med vänlig hälsning Henrik
August 30, 20159 yr comment_147283 Hej Det kan vara utväxlingen (pinjong / Krondrev) på min finns det ett visst ljud runt 70. Jag har nya hjullager samt nytt pinjonglager men gamla utväxlingen är in shimsad på nytt. För min del låter jag det vara och det har även minskat lite på senare tid.
August 30, 20159 yr comment_147284 Hej!Har ett ylande ljud i min Mustang.Det hörs mest vid 50 km/h men hörs även lite i 70 km/h och försvinner sen.När man ligger 50 och ljudet hörs så försvinner det om jag gasar eller släpper gasen minsta lilla man får "balansera" gasen för att det ska låta.Har testat följande åtgärder: Bytt båda yttre bakhjulslagren, bytt olja och filter i automatlådan.Även kört utan luftburk för att se om det var insugsljud.Nån som har nån ide vad det kan vara eller hur jag ska fortsätta felsökning?Kan även tillägga att det är svårt att avgöra om ljudet kommer framifrån eller bakifrån.Bilen är en Mustang -66 med 289 och C4 automatlåda.Med vänlig hälsning HenrikKolla ingrepp kronhjul-pinjong för rätt kontaktyta eller exceptionellt slitage.
September 5, 20159 yr Author comment_147367 Hej!Vi har nu varit ute och provkört, dock fortfarande svårt att avgöra exakt vart ljudet kommer ifrån.Det låter inte som lager ljud (har varit ute för kronhjullslager på volvo pv och det lät mer malande).Så kanske kan va dreven som ThomasFB föreslår.Men innan jag gör något mer ska jag byta däcken då det sitter Amerikanska däck av märket General 400 SL.Såna däck som skriker så fort man svänger, har inte mycket tilltro till dem så tänkte byta dem först innan man felsöker mer.Så om nån har några snygga 14 eller 15 tums fälgar är jag intresserad (sitter idag original i plåt).Med vänlig hälsning Henrik
September 7, 20159 yr comment_147389 om det är bakaxeln som låter så är det lätt att lokalisera. På min bil så hörde man inte så mycket när man tittade rakt fram, men om jag vred på huvudet åt sidan så hördes det väldigt väl att ljudet kom från bakaxeln. Om det blir tyst när du släpper på gasen, alt gasar mer så är det inte omöjligt att det är där problemet är.Det ljudet är mer malande/vinande, inte ylande, men det är ju som sagt svårt att beskriva ett ljud....
September 7, 20159 yr Author comment_147395 Hej !Ducati var det lagren eller dreven som det var fel på i din axel?Med vänlig hälsning Henrik
September 9, 20159 yr comment_147423 Vidhåller fortfarande tidigare inlägg. Slitage i slutväxel om det är original,- alt. fel inställd om det är nya delar.Eventuellt nåt knutkors som går torrt?
February 25, 20169 yr Author comment_149656 Hej igen! Här kommer en liten uppdatering. Har kört på ThomasFBs linje och tagit isär bakaxeln. Dreven såg bra ut så kollade glappet i dreven (backlash) och det var för litet 0.03mm ska enligt spec vara 0.2-0.3mm. Kollade även drevingreppet med märkfärg och det var inte heller helt bra, fick shimsa ut pinjongen 0.10 mm för att det skulle bli bra. När ändå klumpen ändå var ur så tog jag isär den helt för att inspektera lagren och det ser inte bra ut i lagerbanorna (har troligen varit skräp som gått med runt). Så nu har jag beställt alla lager och tätningar. Bara att hoppas att det blir tyst nu :) Mvh Henrik
February 29, 20169 yr comment_149704 Blir nog tyst, förutsatt att kuggarna fortfarande är "friska" och inställningen är rätt.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.