Jump to content

Recommended Posts

Har uppgraderat min 06:a med nya bärarmar. (Ber om ursäkt för den dyslektiska rubriken, men rurbriken går inte att redigera).

Passade även på att montera en sådan här...

http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenracing/Startsida.aspx#/car/code/dd1/13/537/77/750/ICH006/class1900

Dvs, en balk som förstärker subframe-ramen i bakkant. Igår beställde jag även ett fjäderbensstag och två nya p-ändar. Sen en framvagnsinställning på det....Tror ni balken gör någon nytta? Hur är det med fjäderbensstaget?

Tänkte se om det går att bygga bort ålningstendenserna. Såg förresten att det står "made in china" på mina däck, men har svårt

att tro att det är där boven bor....:)????

Hur som tänkte jag hänga på lite roligare fälgar också.

Den bör ju bli mer stabil i framvagnen och inte flexa så mkt vid hård kurvtagning. Men har du ballongdäck så märks effekten av det inte lika väl. Vad menar du med ålandet? :) Att den känns vinglig i framvagnen?

Jag har bara sänkt min fram och camberbultar. Sen 19" med lågprofil, den betér sig riktigt bra på vägen. Hjulinställning gjord för 3 år sen med. Hjulinställningen kan göra mkt :)

Den bör ju bli mer stabil i framvagnen och inte flexa så mkt vid hård kurvtagning. Men har du ballongdäck så märks effekten av det inte lika väl. Vad menar du med ålandet? :) Att den känns vinglig i framvagnen?

Jag har bara sänkt min fram och camberbultar. Sen 19" med lågprofil, den betér sig riktigt bra på vägen. Hjulinställning gjord för 3 år sen med. Hjulinställningen kan göra mkt :)

Ja, den har känts lite "slängig", vet inte hur jag ska förklara. Ungefär som att jag behöver två körfält i bredd när det går fort. Kör man bara i "laglig" hastighet märker man inte så mycket av det, men om det börjar gå fortare än laglig svensk motorvägshastighet känns inte bilen stabil. Tycker visserligen den blev bättre av de nya bärarmarna, men är fortfarande inte 100% nöjd. Ska väl se om en framvagnsinställning gör att den känns bättre.

Har noterat att jag har ganska mycket negativ camber på framhjulen. Man ser det med blotta ögat. Vad jag förstått går det att ställa cambern dels genom dessa bultar mellan fjäderbenet och navet, men även genom att montera några slags plåtar vid fjäderbensinfästningen?

http://www.americanmuscle.com/maximum-motorsports-caster-camber-plates-05-07.html

Ok, min är väldigt stabil även i högre hastigheter än motorvägsfart. Hjulvinklarna gör stor betydelse på det :) Pekar hjulen lite tokigt så blir bilen lätt nervös.

Ja, ställbara topplagringar är det seriösaste, då kan man ställa in cambern hur man vill, bra om bilen är sänkt mycket. Camberbultarna jag har går att justera lite med. Men inte alls som ett par ställbara topplagringar :)

Ok, min är väldigt stabil även i högre hastigheter än motorvägsfart. Hjulvinklarna gör stor betydelse på det :) Pekar hjulen lite tokigt så blir bilen lätt nervös.

Ja, ställbara topplagringar är det seriösaste, då kan man ställa in cambern hur man vill, bra om bilen är sänkt mycket. Camberbultarna jag har går att justera lite med. Men inte alls som ett par ställbara topplagringar :)

Okej! Min bil är inte sänkt, men jag har haft lite oljud från framvagnen. Såg att ena spindelbulten var lite glapp, så det var därför jag bytte bärarmarna. Verkar dock som att det inte bara var det som glappade. Funderar på om det kan vara så att fjäderbenslagringarna är glapp. Är de glappa kanske även cambern kan påverkas? Går det förresten att justera cambern utan sådana där specialbultar eller camberplattor? Om fjäderbenslagringarna är glapp går det att känna genom att rucka i fjäderbenet, eller gör fjäderns tryck att det inte går att rucka? Funderade på om man skulle införskaffat justerbultar, men om det är fjäderbenslagringarna som är glappa är det kanske fel metod att avhjälpa problemet?

Fjädrar och dämpare tror jag annars är i bra skick, bilen har bara rullat drygt 5000 mil, men har ju närmare 10 år på nacken. Bilen känns styv rent fjädringsmässigt. Kanske borde man plocka ned fjäderbenen och ersätta fjäderbenslagringarna och bara montera ihop igen? Om det nu inte är själva dämparna i sig som orsaker klonkande missljud...

Cambern går bara att ställa med ställbara topplagringar eller camberbultar. Det enklaste är att hissa upp bilen och av med hjulen. Så kan du kolla och rycka. Så ser du om ngt är tokigt.

Cambern går bara att ställa med ställbara topplagringar eller camberbultar. Det enklaste är att hissa upp bilen och av med hjulen. Så kan du kolla och rycka. Så ser du om ngt är tokigt.

Var nere och mätte lite i garaget. Om jag sätter ett vattenpass mot över och undre fälgkant får jag det till att jag (ungefär) måste hålla vattenpasset 12 m.m. utanför fälgkanten upptill på vänster sida och cirka 16 m.m. på höger sida. Efter att ha googlat och räknat lite får jag det till att det motsvarar cirka -1,5 grader på vänster och -2,0 grader på höger sida givet de 17-tumsfälgar som sitter på.

Jag vet inte vad fabriksspecen ligger på, men hittade på denna sida http://www.mustangandfords.com/how-to/chassis-suspension/mump-1212-mustang-front-end-alignment/ att camber ska ligga på -0,75 till -1,5 grader. Det verkar alltså som min ligger något i överkant, speciellt på höger sida. Vet inte om fjäderbenslagringarna är boven. Kan det vara möjligt?

Skruva bort hjulen och kika, det är enda sättet att ta reda på det :) Ryck och se om det är ngt glapp. Sen är ju inte en hjulinställning fel. Min var stabil även när jag åkte med 17" och ballongdäck, samt originalhöjd- Så fräscha delar och rätt hjulvinklar gör underverk :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...