Jump to content

Eftermonterad kompressor

Recommended Posts

Guest nho1

Vad säger ni här på forumet, med en eftermonterad kompressor, måste man besiktiga in den nya effekten?

Lite nyfiken på en GT med eftermonterad kompressor som verkar fin. Ägaren säger att den inte behövs registreras om eftersom den använt "orginaldelar" från Shelby.

Vet ni hur det fungerar?

Vill inte hamna i en situation med en bil som blir dyr, eller kanske rent av svår, att få laglig.

Är kompressorn inte monterad från fabrik är den inte laglig och går inte att regga. Om man vill ha den extra effekten så är en GT500 bättre. De har motorblock i gjutjärn, strörre bromsar osv för att matcha effekten.

Så köp inte den är mitt tips.

Som RoTe säger, jag kör med kompressor, tar en timme att ta bort och en timme att sätta tillbaka. Jag kör med en cetrifugalkompressor

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Som RoTe säger, jag kör med kompressor, tar en timme att ta bort och en timme att sätta tillbaka. Jag kör med en cetrifugalkompressor

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag frågade en besiktningsgubbe om kompressor senast jag besiktigade bilen. Han sa om man inte reggar om bilen och du råkar krocka när du har kompressorn i så ersätter inte försäkringsbolagen ett enda öre! Och då står man där utan bil, ingen ersättning och kanske personskador! :shock: Är det någon som kan bekräfta detta....? Förutan att man ringer F.Bolaget och frågar!

Det är därför man reggar om bilarna med högre effekt för att FB ska kunna försäkra en laglig bil.

Jag frågade en besiktningsgubbe om kompressor senast jag besiktigade bilen. Han sa om man inte reggar om bilen och du råkar krocka när du har kompressorn i så ersätter inte försäkringsbolagen ett enda öre! Och då står man där utan bil, ingen ersättning och kanske personskador! :shock: Är det någon som kan bekräfta detta....? Förutan att man ringer F.Bolaget och frågar!

Det är väl inte helt otroligt. Men om du krockar finns det väl inget krav att ta bilen direkt till en verkstad...

Beror på hur pass allvarlig olycka det är. Kan man köra själv från platsen så är det lugnt. Men om man har varit vållande till något och de misstänker något så kan de undersöka bilen och döma ut den. För att den då inte är laglig i det utförandet, så då får man stå för allt själv som besgubben hade sagt till MiaMalle