Jump to content

351W rullkam i 289


rossander

Recommended Posts

Hej

Funderar över att byta till rullkam. Comp cam har ett par olika retrofit-kammar till 289-302. Fastnade för 270HR 31-422-8 till det att jag kom på att det går att kika på utbudet till 351W (som funkar om man ändrar tändföljden). Hittade XR270 35-421-8 som har ett bredare register som tilltalar mig. Kan jag förvänta mig samma varvtalregister som om kammen satt i en 351? Det jag tänkte var att motorvolymen gjorde skillnad. Finns det några nackdelar med att köra en 351-kam i min 289:a ?

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Angående rullekammar i "gamla" block.... Ta en titt på det utbudet som finns till 302/5.0 HO/351W (factory roller) så lär du säkert hitta nåt som passar. Sen tar du en lyftare som är lämpligtvis linkad och lång i "kjolen" Då styr det fint även i ett block som inte är gjort för rullkammar från början och du kan åka storcirkelkam och som sagt ett helt annat utbud av kammar. Håll dig till 302/5.0 så blir det inte helt knas med den mindre 289an.

post-463-144839663064_thumb.jpg

Däremot får du nog inte i en sån här lyftare utan att ta av topparna när du har en 289/302

Mvh,

post-463-144839663056_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Först och främst ska du veta om motorn "mår bra".

Gör ett kompresstions test och är det inte bra gör då ett leakdown test (cylinderläckage test) .

Verktygen finns på "hot rod heaven" = Biltema.

Byta kam på en halvdålig motor kommer endast ge dig mycket problem.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Kompressionsprovare-bensin-2000022140/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Cylinderlackagetestare-2000028233/

Link to comment
Share on other sites

fortsättning..... jag kikade lite på lyftarna nyss och har en viss känsla av att du inte får i dessa utan att lyfta topparna. Nu har jag mest jobbat med 302 rollerblocken när det kommer till de längre blockhöjderna och där får man ur original rull-lyftare iaf - men de här är ju markant längre. Se bilder...

post-463-144839663156_thumb.jpg

Vad gäller Biltema - är ju alltid ett hett ämne på div forum.... Personligen tror jag att man hittar mångt mycket mer kvalitetsgrejer där än vad vi finner i våra Mustanger... Speciellt vad gäller de där sista SN95 modellerna... ;)

Visst finns det dåliga verktyg... men de har också motsvarande som är tillräckligt bra för de flesta.... Oftast brukar det ju vara verktygets förlängning som är den felande länken när det inte fungerar... Kortfattat - ett päron i ena änden så spelar det ingen roll om det står Kamasa, Snap-On, Facom eller nåt annat fint...

post-463-144839663118_thumb.jpg

post-463-144839663127_thumb.jpg

post-463-144839663135_thumb.jpg

post-463-144839663147_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...