Guest nho1 October 17, 2015 Report October 17, 2015 Då man nyligen införskaffat en GT -08 så börjar givetvis planerna direkt om uppgraderingar.... En sak som jag blev ganska besviken på var ljudsystemet, sitter ett Shaker 500 system i den.Funderade därav om man under vintern skulle uppgradera lite. Är inte så sugen på en baslåda, utan mer att byta ut huvudenheten, ev nya högtalare i dörrarna och kanske nya högtalare i hatthyllan samt ett steg till dem.Kolla lite i denna tråd: http://www.mustangclubsweden.org/threads/14050-Guide-Allmän-information-angående-SHAKER-500-1000-med-eftermarknads-stereoMen de service manualerna stämmer inte med hur tex mina dörrhögtalare ser ut.Är det olika på olika årsmodeller?Jag har förstått att Shaker 500 och 1000 endast skiljer på baslåda och förstärkare, att alla andra högtalare är samma. Citera
Wallentin October 18, 2015 Report October 18, 2015 Hade också shaker 500 i min, tyckte det lät riktigt dåligt. Så har hittills bytt huvudenhet, det gjorde en del, men för att få bra ljud så måste man ha slutsteg Byggde en baslåda och klämde dit en 10" Nästa steg är att byta ut dörrhögtalare och de i hatthyllan, sen köra dem på steg med Då får man mkt bättre ljud, glöm inte att ljuddämpa dörrar osv. Föregående ägare av min bil ljuddämpade, golv, dörrar bagage osv med dynamat. Inget jobbigt skrammel eller liknande Citera
Guest nho1 October 18, 2015 Report October 18, 2015 Har inte riktigt förstått hela set-up'n med Shaker 500.Men jag tror det är:- 8" basar i dörraidorna som drivs med enklare slutsteg (som sitter någonstans förarsida under instrumentpanel?).- 6x8" i dörrsidorna (egentligen 1x4" plus 1" diskant).- 6x8" i hatthylla.Stämmer det?En av mina tankar var att installera bättre högtalare i hatthylla plus slutsteg, samt ny huvudenhet. Citera
Wallentin October 19, 2015 Report October 19, 2015 Ja, det har du rätt i. Det stämmer så med högtalarna En grej som är kasst är att 8"basarna spelar även lite högre frekvenser, vilket inte är riktigt bra, vet inte varför de har gjort så från fabrik. Satsa på det, det låter som en bra början. De i dörrarna fram är inte så vassa heller. Men det kan man ju byta efterhand Ska byta ut mina 6x8" i hatthylla och i dörrarna och driva dem på ett steg, kommer nog låte rätt mkt bättre. Nu är man inte ett dugg imponerad av ljudet. Citera
Guest nho1 October 19, 2015 Report October 19, 2015 Kör de 8" basarna i dörrarna utan filter verkligen? Inte konstigt att de inte låter bra.Min fundering var ett par Rockford Fosgate 8x6" i hatthylla bak med ett 2-kanals steg till dem. Dessutom byta ut dörrhögtalarna till samma variant med 6x8" fast utan separat slutsteg. Och dessutom byta ut huvudenheten.Visst, det skulle vara än bättre med att köra främre 8x6" på separat slutsteg, men då är det lite mer jobb med att dra nya högtalarkablar och placera slutsteg.Man borde även byta ut 8" i dörrarna, men känns meningslöst utan att byta ut slutstegen och få delningsfilter på dem. Blir en lite större insats..Har du hittat slutstegen till främre 8" i dörrarna? Vart sitter de?Vart tänker du placera slutsteg till främre 6x8"? Citera
Wallentin October 19, 2015 Report October 19, 2015 Ja, de körs utan filter. Så det är ju inte konstigt att de inte låter så bra Vet tyvärr inte var slutsteget sitter till dem, men är nog under instrumentpanelen nånstans. Ok, det låter vettigt Lär låta mkt bättre, originalhögtalarna är på dryga 25w och ser inte jätteimponerande ut heller.Jag ska placera mina i bagaget på plattan jag har byggt bakom baksätet, det ser man på en av bilderna jag bifogade där uppe Det är inte så lätt att placera det ngn annanstans. Att ta bort panelerna är barnsligt enkelt. De sitter inte särskilt väl. Vissa med plastpluggar och vissa med clips. Det är väldigt enkelt uppbyggt. Lite väl enkelt i mitt tyckte Citera
Guest nho1 October 19, 2015 Report October 19, 2015 Men då får du dra nya högtalarkablar från främe högtalarna till slutsteget bak. Har du tänkt ersätta orginalkablarna eller dra på nytt sätt? Citera
Wallentin October 19, 2015 Report October 19, 2015 Ja, jag har det redan draget Har nya kablar draget från framdörrarna bak till baksätet, så det blir helt separat Så kopplar man bara ur original och använder det nya man har dragit. Så har jag dragit två lågnivå från stereon och en 35mm2 kabel från batteriet bak till bagaget. Tog till lite så man kan bygga vidare med tyngre grejer om man vill Citera
AndréBc November 13, 2015 Report November 13, 2015 tja! jag har bytt huvudenhet precis och håller på med strömkabeldragning bak. någon som vet hur jag får bort baksättet samt sidorna i baksätet för att dra kablarna?? Citera
Wallentin November 14, 2015 Report November 14, 2015 tja! jag har bytt huvudenhet precis och håller på med strömkabeldragning bak. någon som vet hur jag får bort baksättet samt sidorna i baksätet för att dra kablarna??Panelen vid sidorna sitter med plastpluggar och clips. Rätt lätt att ta bort Kolla noggrannt så ser du alla pluggarna. Själv tog jag aldrig bort baksätet när jag drog kablarna Citera
Recommended Posts