Jump to content

Recommended Posts

Efter att bytt kolvringar, hornat loppen, bytt vevstakslager och slipat in ventilerna så har jag startat upp min 289a med 2portsförgasare. Jag slog i 5 liter och vred på nyckeln, den startade snällt och fick stå och gå på tomgång, gick mycket jämt och fint med bra oljetryck. Gick väl i knappt en halv timme för att sedan dö med torrt flotörhus. Tänkte att den inte fick i sig allt bränsle så jag slog i ytterligare 5 liter och kunde köra i ca en halv timme mest på tomgång men ökade varvet lite sucesivt när tempen steg och allt verkade normalt. Jag kan inte fatta varför jag har så otroligt hög förbrukning när allt verkar ok, jämn fin gång, visserligen mycket kondens från avgasrören. Någon som har några tips?

Hälsn Pelle

jag har aldrig funderat vad en bil drar på tomgång men inte tycker jag det låter orimligt med 5 liter på en halvtimmer på tomgång, jag har hört någon gång hur mycket en nyare bil ska dra på tomgång men kan inte minnas hur mycket det var...

Jag minns att jag har haft liknande erfarenheter med andra bilar (ej Mustang) som har tagit mycket bensin när man stått och kört på tomgång utanför garaget. Det går åt mycket mer bensin än man tror, delvis kanske för att tiden går fort när man har roligt ;-) (man står och tomgångskör längre tid än man tror?). Kort sagt, jag skulle inte oroa mig för mycket om allt annat verkar bra.

Hej.

Det är nog helt riktigt med en sådan hög förbrukning

vid varmkörning och lätt varvning på tomgång. :?

Kan som jämnföra med när jag var i Rättvik på CCW

i år och stod i kö för att komma in på markanden så

förbrukade min Mach 1a 3liter bensin uträknat på mil

istället för normalt 1,7liter. :shock:

Så visst går det åt mer på tomgång med lite prov-

gasning för att hålla kylning igång. :wink:

Ok Jag får väl lugna mig till våren och mäta liter/ mil nu har jag bara kört runt kvarteret sittande på durken, frugan sa jag såg lika lycklig ut som en treåring i sin första trampebil!

Den borde ju inte gå så fint som den gör om det vore något fel, det blir väldigt blött på garagegolvet bakom avgasrören när jag gasar till, men det känns ingen lukt så det är väl bara kondens.

Hälsn Pelle

  • 2 months later...

Jag tror inte flotörhöjden är rätt eller så har di skräp smuts i nålen som flotören trycker på för att stoppa soppa inflödet. Detta ser du om du den flödar över då du skruvar ur nivåpluggen för flotörhöjden.

Mvh peter

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...