Jump to content

Ska uppgradera GTn under vintern!


andreas-cmc 1562

Recommended Posts

Jag har suttit och övervägt hur mycket jag ska avslöja till nästa vår. Men det är väl lika bra att köra raka puckar och fylla på i projekttråden här!

Mustangen är som sagt avställd nu och jag hör hur den skriker efter balla delar! Inte kan jag låta min ögonsten må dåligt? Nä, så jag tog och började shoppa lite.

Vad målet för nästa säsong är, kommer jag inte säga ännu, då inget är klart samt att mycket kan hända! Men, jag ska visa vad som är beställt och jag väntar på just nu!

Måste flytta lite vikt, så jag köpte denna:

batteryrelocation.jpg

"Relocate your battery to the trunk for more traction and better handling. Steeda tested it on their 4-wheel digital scale and found that moving a 35 pound battery from the left front of the car to the right side of the trunk actually put 60 more pounds on the right rear tire - where you need it most for traction. Better weight distribution also reduces "nose dive" during braking and improves handling response. Kit includes battery box, cables & all necessary hardware."

Ponera att en bil har en V8, kompressor och slicks. Då kan en kardanring vara jävligt skönt att ha!

driveshaftloop.jpg

Ponera att en bil som inte har kompressor orginal måste bättra på tändningen lite. Då kan en sån här vara bra!

picture.jpg

• Adjustable from 0-50% (13.5 - 20 volts).

• Increases spark energy - ALL 12 VOLT IGNITION SYSTEMS. Highest voltage of any ignition system concept.

• New Kenne Bell "Long Spark" Technology increases AND regulates voltage. NOT a CD with an inherently "short spark."

• More energy than CD systems. Over 2 amps at the plug (10 times more than OEM and 4 times more than other aftermarket ignition systems).

• Eliminates engine misfire under boost or high load.

• Ideal for supercharged, turbocharged and nitrous applications.

• Will fire spark plugs with up to .100" gap and 30 psi boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD's.

dynotest.gif

• Regulates ignition voltage within .1 volt, regardless of battery voltage.

• Allows wider plug gaps for MORE POWER. Other ignition systems must run closer plug gaps.

• Automatically adjusts spark energy to meet engine requirements i.e. rich, lean, supercharged, high compression etc.

•Two (2) models. Supercharged / Turbocharged or Normally Aspirated. Pressure or vacuum switch included.

• Attractive red anodized extruded aluminum weatherproof case.

• Developed on the Kenne Bell Dyno.

• Easy to install. Just connect to primary coil wire.

Jag var sugen på ett nytt sorts luftfilter-kit!

CobraCoolAir.gif

engine.jpg

Samt till sist, ska man vara så stressad att komma iväg när det blir grönt kan det kännas tryggt med en gördel.

AxleCover.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det där börjar se ut som en fegis trimning med respirator nä nä usch när skall du börja trimma seriöst :lol: .själv blir det lugnt ta ur motorn kolla hur den klarat två säsonger på fullgas.Men lite uppdateringar blir det bytte lite delar i motorn kan bli nånnna hästkraft till 8) .men det blir nya slicks runt om det börjar bli lite dåligt fäste i böjarna :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Skall Du flytta batteriet - flytta inte till skuffen !

Att flytta batteriet till ena sidan på skuffen förändrar bara viktförhållandet

fram / bak och Du får ut batteriet på andra änden av gungbrädan.

Bort med vikt från ändarna - så mycket som möjligt i mitten - så långt ner som möjligt.

Skall Du få balans så skall det vara ett lättare Optima som skall ner på golvet bakom passagerar stolen alt. om du inte vill in i kupen - mitt i skuffen så långt fram som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Skall Du flytta batteriet - flytta inte till skuffen !

Att flytta batteriet till ena sidan på skuffen förändrar bara viktförhållandet

fram / bak och Du får ut batteriet på andra änden av gungbrädan.

Bort med vikt från ändarna - så mycket som möjligt i mitten - så långt ner som möjligt.

Skall Du få balans så skall det vara ett lättare Optima som skall ner på golvet bakom passagerar stolen alt. om du inte vill in i kupen - mitt i skuffen så långt fram som möjligt.

Bilen byggs för att köra på strippen kanske bör tilläggas :twisted: Så jag kan gott behöva lite vikt på andra sidan gungbrädan :D

Kan väl basunera ut att målet är att köra en 11a på strippen. Det vore grymt kul. Körde 14.05@160km/h i år med felinställd tändning och bränslekurva.

Link to comment
Share on other sites

Skall Du flytta batteriet - flytta inte till skuffen !

Att flytta batteriet till ena sidan på skuffen förändrar bara viktförhållandet

fram / bak och Du får ut batteriet på andra änden av gungbrädan.

Bort med vikt från ändarna - så mycket som möjligt i mitten - så långt ner som möjligt.

Skall Du få balans så skall det vara ett lättare Optima som skall ner på golvet bakom passagerar stolen alt. om du inte vill in i kupen - mitt i skuffen så långt fram som möjligt.

Bilen byggs för att köra på strippen kanske bör tilläggas :twisted: Så jag kan gott behöva lite vikt på andra sidan gungbrädan :D

Kan väl basunera ut att målet är att köra en 11a på strippen. Det vore grymt kul. Körde 14.05@160km/h i år med felinställd tändning och bränslekurva.[/quote:2ysja4l7]

Hej

Skönt att det är någon som vill visa vad skåpet skall stå, rakt fram åka är det tunt av Mustanger. 8)

Det behövs fler Mustanger som kan köra rakt fram, och då med rätt

drivlina i ,så jobba på. :twisted:

Det är för många Drag Mustanger med felaktig drivlina. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Bilen byggs för att köra på strippen kanske bör tilläggas :twisted: Så jag kan gott behöva lite vikt på andra sidan gungbrädan :D

Kan väl basunera ut att målet är att köra en 11a på strippen. Det vore grymt kul. Körde 14.05@160km/h i år med felinställd tändning och bränslekurva.

Ska du köra på strippen måste du fixa klumpen för 8.8 axeln har en svaghet som pajjar direkt när man kör på stripp.

C-clipsen som håller drivaxlarna blir snabbt mos! Blir nästan det redan orginal!

Strange Engineering har nya som förbättrar hållbarheten

Bäst är ändå att du tar bort C-clipsen och köper en "C-Clip elimator sats" samt nya drivaxlar. Orginal kan du vrida av med den utväxlingen på strippen.

http://www.strangeengineering.net/catalog/12.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilen byggs för att köra på strippen kanske bör tilläggas :twisted: Så jag kan gott behöva lite vikt på andra sidan gungbrädan :D

Kan väl basunera ut att målet är att köra en 11a på strippen. Det vore grymt kul. Körde 14.05@160km/h i år med felinställd tändning och bränslekurva.

Ska du köra på strippen måste du fixa klumpen för 8.8 axeln har en svaghet som pajjar direkt när man kör på stripp.

C-clipsen som håller drivaxlarna blir snabbt mos! Blir nästan det redan orginal!

Strange Engineering har nya som förbättrar hållbarheten

Bäst är ändå att du tar bort C-clipsen och köper en "C-Clip elimator sats" samt nya drivaxlar. Orginal kan du vrida av med den utväxlingen på strippen.

http://www.strangeengineering.net/catalog/12.jpg[/quote:1mnn4u5h]

Helt klar intressant. Dock så kör jag nog på att köra tills något går sönder, så byter jag ut det.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ok, här är den kompletta historien om min bil så här långt, märk väl att det tillkommit lite grejer nu :twisted:

En liten snabb resumé av det gångna året då.

Bilen hittades i Kanada i slutet av 2003. Kom till Sverige 25e Mars 2004. Anledningen till att jag köpte från Kanada är att de har km/h samt lite annat smått och gott är lättare.

Jag startade med ett BPU-kit med ett litet plus kanske. Det som satt på bilen 2004 var:

Steeda x-pipe

Steeda Cat-back

Steeda Tri-Ax shift kit

Steeda Cool Air kit

Chip

Ford Racing kronhjul & pinjong, 4:10 utväxling

Steeda Race wing

2003 Mach1 Chin Spoiler

2003 Mach1 Grill

2003 Cobra bakljus

Cobra hjul med Nitto Däck

Bilen ställdes ut på Custom Performance Motorshow, Elmia, då Ford Mustang fyllde 40 år i år. Där vann jag 1:a pris i "New USA classic car".

Ställde också ut på Sollentunamässan i slutet på året. Var med i ett repotage i Bilsport för några nummer sedan.

Jag har kört bilen också, En dag på Strippen. Mantorp samt Tullinge, 14,07@160km/h som bäst.

Birka Cup 1 samt 2. 5 poäng totalt, en delad 16e plats :)

Cityrace samt Racenight är andra evenemang bilen har setts på.

Allt ovan ligger nu bakom och en ny säsong stundar. Alla som har en bil de gillar vet att man inte kan köra exakt likadant två år i rad. Så förändringar behövs!

Mustangen kommer 2005 vara en mer utpräglad racebil. Med mer pulver och gå rejält mycket fortare!

Hur ska detta gå till då? Jo, med överladdning så klart :)

9psi laddtryck kommer jag köra med till en början. Det ska ge 500++hp.

Specen för 2005 kommer se ut såhär:

Ford Mustang GT-SC 2002

Motor:

4.6l V8 16v sohc

Kenne Bell kompressor

Kenne Bell intercooler

Kenne Bell 75mm throttle body

Kenne Bell 90mm MAF

Kenne Bell Cool air kit

Kenne Bell "Big tube"

Kenne Bell 9psi pulley

Kenne Bell Boost a Spark

Kenne Bell Boost a pump

Kenne Bell Spridare

Kenne Bell Fuel rails

Kenne Bell Intake Manifold

SCT Flash Device Custom Tuner

Avgassystem:

Steeda X-pipe, Steeda Cat-back. Kommer möjligvis uppgraderas till BBK Full lenght headers och BBK X-pipe.

Drivlina/Chassie

Steeda Tri-Ax shift kit

Ford Racing 4.10 slutväxel

Kronhjulet bultat med ARP-bultar

Kenne Bell polerad gördel

Steeda Sport Springs

H&R 25mm Spacers

Steeda Kardanring

Kaross/inredning

Mach 1 Chin spoiler

Mach 1 Grill

Cobra 2003 bakljus

Steeda polerad växelskapsknopp

Steeda Battery relocation kit

Steeda Race Wing

Hjul

Till vardags: Cobra fälgar 17"

Race: (obs! preliminärt) Weld Racing fälgar med Hoosier Drag däck.

OBS! Jag kommer snart uppdatera med mycket bilder och mer info!!! Och om ni undrar vad GT-SC betyder så är det GT-SuperCharged! :)

Lite av de saker som kommer sitta i bilen!

Kompressorn m.m

mustang2V.jpg

På denna bild ser man det som rör kompressorn. Det är hela insuget, fuel rails, spridare osv.

Throttle body

Mustang2vThrottleBody.jpg

75mm i diameter, största som finns att köpa till en SN95 Mustang

MAF och inloppsrör

KitWithoutTB.jpg

MAFen är 90mm i diameter, allt för ett bra flöde

Luftfilter

CobraCoolAir.gif

Luftfiltret kommer att sitta innuti höger framskärm för optimal kylning.

"Boost a Pump" - Hjälper soppapumpen

picture.jpg

flow-comparison.gif

Kenne Bell, The Innovators, have done it again: An ingenious, reliable yet simple solution to your fuel system needs. Just tap into your existing fuel pump wiring. Imagine 50% more fuel delivery and horsepower without the hassle and expense of draining and removing the gas tank, tapping into fuel lines or adding a noisy in-line pump - and it doesn't heat the fuel up.

The Kenne Bell BOOST-A-PUMP™ is fully adjustable from 1% to 50% with the mere turn of a dial, so pump output can be varied to match your engine's needs. No longer are you "locked in" to a fixed pump capacity and/or pressure. It activates ONLY at full throttle (naturally aspirated) or at 3 psi (turbo or supercharged). And it acts as a voltage regulator by compensating for any and all system voltage fluctuations.

Until now, fuel delivery could only be adjusted through the use of a pressure regulator, or an in-line fuel return shut off valve (FMU). Unfortunately, the regulator also locks you into a richer and higher pressure at idle and part throttle which can affect driveability and emissions. The FMU limits you to a fixed wide open throttle pressure.

"Boost a Spark" - Förstärker tändningen

picture.jpg

• Adjustable from 0-50% (13.5 - 20 volts).

• Increases spark energy - ALL 12 VOLT IGNITION SYSTEMS. Highest voltage of any ignition system concept.

• New Kenne Bell "Long Spark" Technology increases AND regulates voltage. NOT a CD with an inherently "short spark."

• More energy than CD systems. Over 2 amps at the plug (10 times more than OEM and 4 times more than other aftermarket ignition systems).

• Eliminates engine misfire under boost or high load.

• Ideal for supercharged, turbocharged and nitrous applications.

• Will fire spark plugs with up to .100" gap and 30 psi boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD's.

dynotest.gif

• Regulates ignition voltage within .1 volt, regardless of battery voltage.

• Allows wider plug gaps for MORE POWER. Other ignition systems must run closer plug gaps.

• Automatically adjusts spark energy to meet engine requirements i.e. rich, lean, supercharged, high compression etc.

• Attractive red anodized extruded aluminum weatherproof case.

• Developed on the Kenne Bell Dyno. • Easy to install. Just connect to primary coil wire.

Gördel till bakaxeln

AxleCover.jpg

Fast min är polerad!

Battery relocation kit

batteryrelocation.jpg

"Relocate your battery to the trunk for more traction and better handling. Steeda tested it on their 4-wheel digital scale and found that moving a 35 pound battery from the left front of the car to the right side of the trunk actually put 60 more pounds on the right rear tire - where you need it most for traction. Better weight distribution also reduces "nose dive" during braking and improves handling response. Kit includes battery box, cables & all necessary hardware."

Däck

a.gif

Hoosier Drag Slick Type A 26x10x15"

Fälgar

96_prostar_large.jpg

Det lutar åt dessa, tycker de är coola på en Dragbil. 8x15" bak och 4x15" fram, det blir inte ballare än så ;)

/Andreas

Link to comment
Share on other sites

Det märks att du gillar din hobby :shock: Måste kostat muchas pezos. Men finns inte den bilen som vill ha den får man bygga en 8)

Lycka till i garaget nu under vintern

Det gäller att passa på så länge man inte har ungar, så tänker jag. Då är det slut på det roliga ett par år. Då gäller det att ha lite skoj på lager 8)

Pengar är en världslig sak, vem tänker på dem när man får öppna dessa paket? :twisted:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Here we go.

12605kb0.jpg

12605kb1.jpg

12605kb2.jpg

12605kb3.jpg

Detta är kompressorn som redan sitter ihop med det nya, betydligt ballare insuget. Ett mästerverk enligt mig.

12605throttle_body.jpg

Detta borde väl räknas som konst? Vackraste spjällhuset jag har sett.

12605boostapump.jpg

Här är den smarta saken som ska hjälpa mig att hålla soppatrycket uppe.

12605boostaspark.jpg

12605boostaspark2.jpg

Och här är en ny vän till mig i form av en manick som förstärker tändningen

12605filter.jpg

Ok, är det någon som har ett större luftfilter än mig? K&N är märket och det är verkligen....asstort. Kommer sitta i innerskärmen

12605maf.jpg

Har man ett as till luftfilter så behövs det något extra som mäter luften. En 90mm MAF funkar finfint. Dyrt, men fint.

12605garret_ic.jpg

Här är värmeväxlaren till vätskekylningen av kompressorn.

12605g_rdel.jpg

Porrig? Åååååfan. Gördel till bakaxeln. Hoppas på att den ger lite stadga.

12605loop.jpg

Om jag nu kommer att få något fäste, så finns risken att min kardan går av. Och den ska då inte slå till mig. Denna ring är godkänd av NHRA och NIRA och gud vet vad.

12605pump.jpg

Hehe fan jag skrattade när jag såg denna låda. Inte nog med att fanskapet till kompressor är gjord i Nack.

12605pump2.jpg

Pumpen till vattenkylning av kompressorn är gjord i Örebro!

12605vattentank.jpg

Här är tanken till vattenkylningen.

12605spridare.jpg

Lite mer bensin i motorn är alltid bra.

12605skylthallare.jpg

Folk har klagat så på min skylthållare bak, så denna hoppas jag är finare

12605rem_mm.jpg

Kompressorremmen ovanpå en påse med grejer. Det är samanlagt tre lika stora påsar med godis till installationen av kompressorn.

12605batt.jpg

P.g.a ökad vikt i fram så flyttar jag bak batteriet. Det kommer att få ett nytt fint hem att bo i, i form av denna låda i rostfritt stål.

Link to comment
Share on other sites

Fina grejjer!

Nu ska du bo i garaget under en tid ?

:)

så du beställer ända från USA för att få grejjer från Örebro...

;)

Japp, pumpen har åkt -> Örebro - Californien - Toronto - New York - Budapest - Stockholm. Om den ändå kunde prata :roll:

Ska se när allt sitter i bilen. Allt är borttaget från motorn som inte ska vara där allafall.

Link to comment
Share on other sites

Tjena Andreas! Danne heter jag o jag var nog en av dom som fick in dig på kompressorsvängen när vi träffades på Bromma i somras.. Jobbar till Vardags på AutoRotor och det e kanske jag som monterat ihop din kompressor från början.. 8)

Well hursomhelst så bygger jag en liknande installation på min motor till min gamla Ford... har du några frågor, behöver tips eller bara har lust att svänga förbi på en kaffe e du välkommen närsomhelst att höra av dig!

Järnet nu! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Tjena Andreas! Danne heter jag o jag var nog en av dom som fick in dig på kompressorsvängen när vi träffades på Bromma i somras.. Jobbar till Vardags på AutoRotor och det e kanske jag som monterat ihop din kompressor från början.. 8)

Well hursomhelst så bygger jag en liknande installation på min motor till min gamla Ford... har du några frågor, behöver tips eller bara har lust att svänga förbi på en kaffe e du välkommen närsomhelst att höra av dig!

Järnet nu! :twisted:

Tjena! Jo jag kommer ihåg att jag pratade med dig :)

Men jag var redan rätt inne på kompressor då, frågan var bara hur jag skulle få råd :) Det fick jag till slut. Var i Nacka ligger autorotor då? Jag har garaget på värmdö, så det är ju på vägen ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...