Jump to content

Känns fel !


Qenth

Recommended Posts

Hej

Har en sexa motor ( Sur-sexa som vissa brukar säga )med tre-växlad manuell låda + standard tändcystem, är osäker

på om det är värt att instalera ett elektroniskt tändcystem i den, känns liksom att jag sviker Mussen, eller har jag helt fel?

Min Musse är en glidare, och inget annat. Motorn är helt renoverad, inte ens startat upp den. Kom gärna med goda synpungter på detta. :?

Link to comment
Share on other sites

Om du med elektroniskt tändsystem menar Ignitor-systemet så är det absolut att rekommendera! Motorn går märkbart bättre, plus att du aldrig mer behöver bry dig om kondensatorn och brytarna. Dessutom så göms delarna under fördelarlocket så det är nästan ingen som kan se från utsidan att det inte är orginal. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej kör själv med en sexig bil o det går utmärkt med original grejer bara man ställer in det rätt med kamvinkel också vidare:- :lol:

Men vill man lägga ner 1500 spänn på en ignitor så funkar de bra så länge de håller. hade en i en annan bil som gick sönder ett par dagar efter garantin gick ut och då är det dyra delar:- :cry:

Link to comment
Share on other sites

"sur sexan" har oförtjänat rykte!

Det är en härlig maskin att ha i en cruising bil och är i princip oförstörbar!

Väll värd att satsa på. Haft 200cui själv!

För tvivlare kan jag bara snabbt berätta att idag finns det mycket eftermarknadsdelar som förbättrar 6'an så att den faktiskt klår alla Smallblock.

6'a=vrid

Se mer på...http://www.cliffordperformance.com

Eller....http://www.mustangmonthly.com/techarticles/173_0312_ford_six_perform_guide/

Absolut skulle jag satsa på Pertronix.

Funkar kanon och är hållbart. Det blir bättre än orginal och mycket bättre gnista eftersom man skall köra utan förkopplingsmotstånd.

Det går aldrig få rätt med mekaniska brytare trots kamvinkelmätare.

Mek brytare är ännu struligare och framförallt känsligt för temperaturer och fukt.

Går Ignitor sönder har man nog slarvat koppla ur batteriet när man ska jobba med elen.

Faktiskt aldrig hört någon som haft problem först nu.

Skulle man vara tvivlare ändå så är det ju bara att ha ett par brytare i handsfacket som reserv.

Tar bara 5-10min att byta tillbaka! Kanon!

Idag är priset nere på 1000kr om man tar hem själv.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per, Ignitor är bara att rekommendera !

Har själv kört i många år med Ignitor och inte haft några problem.

Att elektronik kan gå sönder vet alla men bara för att en Ignitor gått sönder ( cmc 49 ) så behöver man inte avråda från en alldeles utmärkt

produkt

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har en sexa motor ( Sur-sexa som vissa brukar säga )med tre-växlad manuell låda + standard tändcystem, är osäker

på om det är värt att instalera ett elektroniskt tändcystem i den, känns liksom att jag sviker Mussen, eller har jag helt fel?

Min Musse är en glidare, och inget annat. Motorn är helt renoverad, inte ens startat upp den. Kom gärna med goda synpungter på detta. :?

Hej Qenth.

Det är klart att du skall sätta i ignitor, finns inget försvar

för något annat. 8)

Gör som Per skrev lägg brytarspetsarna i hansfacket som

en säkerhet, tror inte du kommer att behöva dom men i

alla fall. :wink:

Från det ena till det andra, blir det isjakt i år på någon

närligande sjö. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för alla goda svar, nu behöver jag inte grunna på detta mer.

Det blir en ignitor och så lägger jag brytarna på ett bra ställe, uti fall att! :D

Jo vist Lars, hoppas jag på att få Is-jakten klar tills isen lägger sig, men det var mycket mera jobb att bygga den än vad jag hade trott, som vanligt. Lurar mig jämnt på att jag alltid tror att det ska vara så änkelt och smärt-fritt. Skickar förmodligen en bild till dig, när den är klar.

Ha en bra kväll på er. Qenth

Link to comment
Share on other sites

Tack Per, det värmde gott det där med att sexan kan vara något att

sattsa på. Har ett block kvar som jag kanske, när jag känner mig rik, fixar till, till en värsting. Skojar med dig, men det såg värkligen intresant ut, möjliheterna fins ju. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...