Jump to content

-91 GT5.0 Problem med tomgång och CO-halt


uke

Recommended Posts

Hej

Gick inte igenom besiktningen p.g.a för höga avgasvärden. Hur ska jag kunna justera utsläppen?

Dessutom har jag problem med tomgången då det ibland fungerar helt ok men då och då börjar den gå upp och ner mellan 500 - 2000rpm. Ofta i korsningar slocknar den men går igen igång utan krångel direkt. Under vanlig körning märks det inte alls.

Jag har försökt att göra elektronisk självkontroll (EEC) och får då ut följande felmeddelanden:

KOEO:22,53

KOER:99,53,98,54

Tyvärr säger de mig ingenting. Kollade upp dem på den här siten:

http://fordfuelinjection.com/codes.html

Vore ytterst tacksam för hjälp!

MVH Uke

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Är inte säker men det kan vara fel på, lamda sond

sitter på avgassystem har koll på blandning och värden

på dessa vid förbränning, ger signal till dator för att

styra insprutningsblandning mm. :?

Kan vara fel på luftmasse mätaren sitter på insugs

röret för luften till insuget, insprutningen ger också

signal till datorn för justering av blandning. :roll:

Invänta fler svar i ämnet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

På spjällhuset sitter det en sensor, Throttle Position Sensor (TPS) mät volten mellan den gröna och jord. den ska ligga på 0.93-0.96Volt...

Om den inte gör det så justerar du den, losssa dom två skruvarna lite granna, och vrider den tills den visar rätt Volt.

Det kan vara idé att ta loss Idle Air Controller(IAC)

och göra rent den, den sitter också på spjällhuset, cylinderformad, 5-6 cm och det sitter en kontakt på den...

Link to comment
Share on other sites

Har du haft bra värde på dina avgasvärde på tidigare besiktningar så är det mycket troligt att lambdasonden (lambdasonderna) är trasig:-

Lämna in bilen till en duktig bilelektriker så fixar han det säkert:-

Lycka till :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jag har en GT från -91, och har haft ungefär de symptom som du beskriver. Jag gick igenom det mesta som kunde vara knas, men hittade inget fel. Sedan fick jag ett ryck och började plocka isär insuget. Där stod felet att finna.....

EGR-ventilen sitter monterad på ett "mellanstycke" mellan spjällhuset och övre insuget. I detta mellanstycke finns en inloppskanal för avgaser till EGR-ventilen, och en utloppskanal för avgaser från EGR-ventilen till insuget. Dessa två kanaler är åtskilda av en tunn mellanvägg. Denna mellanvägg var det hål i, vilket gjorde att inkommande avgaser till EGR-ventilen flödade fritt in i insuget. Jag fick tag i ett bättre beg "mellanstycke" på Ebay. Efter att jag fått det på plats gick V8-an som en klocka.

Kolla detta och rapportera hur det gick!

Mvh

Pontus

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...