uke October 31, 2004 Report October 31, 2004 HejGick inte igenom besiktningen p.g.a för höga avgasvärden. Hur ska jag kunna justera utsläppen? Dessutom har jag problem med tomgången då det ibland fungerar helt ok men då och då börjar den gå upp och ner mellan 500 - 2000rpm. Ofta i korsningar slocknar den men går igen igång utan krångel direkt. Under vanlig körning märks det inte alls.Jag har försökt att göra elektronisk självkontroll (EEC) och får då ut följande felmeddelanden:KOEO:22,53KOER:99,53,98,54Tyvärr säger de mig ingenting. Kollade upp dem på den här siten:http://fordfuelinjection.com/codes.htmlVore ytterst tacksam för hjälp!MVH Uke Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 31, 2004 Report October 31, 2004 Hej.Är inte säker men det kan vara fel på, lamda sondsitter på avgassystem har koll på blandning och värdenpå dessa vid förbränning, ger signal till dator för att styra insprutningsblandning mm. Kan vara fel på luftmasse mätaren sitter på insugsröret för luften till insuget, insprutningen ger ocksåsignal till datorn för justering av blandning. Invänta fler svar i ämnet. :wink: Citera
Pernolf cmc 558 October 31, 2004 Report October 31, 2004 På spjällhuset sitter det en sensor, Throttle Position Sensor (TPS) mät volten mellan den gröna och jord. den ska ligga på 0.93-0.96Volt...Om den inte gör det så justerar du den, losssa dom två skruvarna lite granna, och vrider den tills den visar rätt Volt.Det kan vara idé att ta loss Idle Air Controller(IAC) och göra rent den, den sitter också på spjällhuset, cylinderformad, 5-6 cm och det sitter en kontakt på den... Citera
cmc 49 November 1, 2004 Report November 1, 2004 Har du haft bra värde på dina avgasvärde på tidigare besiktningar så är det mycket troligt att lambdasonden (lambdasonderna) är trasig:-Lämna in bilen till en duktig bilelektriker så fixar han det säkert:-Lycka till :wink: Citera
Ponut November 7, 2004 Report November 7, 2004 Hej,Jag har en GT från -91, och har haft ungefär de symptom som du beskriver. Jag gick igenom det mesta som kunde vara knas, men hittade inget fel. Sedan fick jag ett ryck och började plocka isär insuget. Där stod felet att finna..... EGR-ventilen sitter monterad på ett "mellanstycke" mellan spjällhuset och övre insuget. I detta mellanstycke finns en inloppskanal för avgaser till EGR-ventilen, och en utloppskanal för avgaser från EGR-ventilen till insuget. Dessa två kanaler är åtskilda av en tunn mellanvägg. Denna mellanvägg var det hål i, vilket gjorde att inkommande avgaser till EGR-ventilen flödade fritt in i insuget. Jag fick tag i ett bättre beg "mellanstycke" på Ebay. Efter att jag fått det på plats gick V8-an som en klocka.Kolla detta och rapportera hur det gick!MvhPontus Citera
Pernolf cmc 558 November 13, 2004 Report November 13, 2004 Här är en bild på den jag skrev om, plocka isär och gör rent den... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.