Jump to content

Mustang GT 08, eftermarknadsstereo

Recommended Posts

Guest nho1

Håller på att byta ut min shaker 500 huvudenhet, men har stött på problem. Nya stereon vill inte hoppa igång.

Funderar på om det är tändningssignalen som inte kommer fram till nya enheten, någon som vet om Shaker enheten går över tändningen?

Kan inte se att kabel från tändningen är framdragen till kontakt för stereon nämligen.

Guest nho1

Har köpte adapterkablage. Misstänker att tidigare shaker stereo dock inte har varit kopplad med tändningen, eftersom kontakt i bilen verkar sakna inkopplad tändning....

Har du en multimeter så du kan mäta dig fram? Ta en bild på kontakten och adapterkablaget och lägg upp här så kan jag kika på det :) Från din nya stereo så brukar röd vara konstant 12v+ och gul brukar gå via tändningen. Det bör finnas ström fram via tändningen, Det ligger säkert fel på ngt stift :)

Guest nho1

Blev en del felsökande igår, och kan konstatera att jag inte hittar nån kabel till plats 2 i J1 kontakten i bilen, dvs ingen framdragen vad jag kan hitta.

Fick koppla in konstant 12V till båda ingångarna på stereon så funkade det.

Guest nho1

Kollade med BRL idag och de bekräftade att genom ha stereon kopplad till två 12V konstant så skulle stereon dra ur batteriet på en vecka.

Så hur hittar jag enklast en 12V signal som går över tändningen? Någon som vet om någon annan utrustning i mittkonsolen går över tändningen? Cigg uttaget?

Guest nho1
5 timmar sedan, Wallentin said:

När du hade din shaker monterad, stängde den av sig via tändningen då? Tycker att det borde finnas fram

Har inte tänkt på det, men tror det.

Enligt kopplingsschema jag hittade på nätet för shaker stereon så skall det se ut som nedan. Kontakta J1 stift 2 skall vara via tändning, den finns inte i min bil. Dock finns stift 15, men vad "start" är vet jag inte.

image.jpeg

Guest nho1
(redigerad)

Så här ser J1 kontakten ut i min bil, utan kabel till stift 2 (baksidan av kontakten):

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)

Hmm, ja det var ju lite konstigt. Det skiljer tydligen på elen mellan lite olika årsmodeller. Ska faktiskt koppla om min stereo då jag också har den kopplad enbart på konstant 12v.Om du har tillgång till en multimeter så kan du mäta dig fram till vilken som är via tändningen :) 

Ändrade %s av %s (%s)
Guest nho1

Har ingen multimeter, men kan kanske låna en.

Kan man via nåt kopplingsschema identifiera om det finns andra objekt nära som går över tändningen?

Guest nho1

Vart sitter "smart junction box"? Tänkte om man därifrån skulle dra en ny kabel.

(redigerad)

Tänk på att det kan vara dumt att dra nya kablar som egentligen används till annat. En stereo kan behöva ha en del effekt. Förbrukar den 200w så drar den runt 15A. Det borde finnas en separat matning i härvan för det. Dumt att lasta på den på ngt annat och bränna säkringar eller tom innehållet i någon box. 

Ändrade %s av %s (%s)
Guest nho1
7 timmar sedan, Wallentin said:

Tänk på att det kan var adumt att dra nya kablar som egentligen används till annat. En stereo kan behöva ha en del effekt förbrukar den 200w så drar den runt 15A. Det borde finnas en separat matning i härvan för det. Dumt att lasta på den på ngt annat och bränna säkringar eller tom innehållet i någon box. 

Bra tips. Tänkte om den ingången till stereon dock bara var en mindre strömförbrukning för att signalera till stereon att den skall gå igång, utan att den större strömmatningen gick via andra matningen. Men det var bara en gissning.

Vet bara inte hur jag ska gå tillväga, kabel till stift 2 i J1 kontakten finns ju uppenbarligen inte i min bil.

10 timmar sedan, nho1 said:

Bra tips. Tänkte om den ingången till stereon dock bara var en mindre strömförbrukning för att signalera till stereon att den skall gå igång, utan att den större strömmatningen gick via andra matningen. Men det var bara en gissning.

Vet bara inte hur jag ska gå tillväga, kabel till stift 2 i J1 kontakten finns ju uppenbarligen inte i min bil.

Jag kan ha fel, om det bara nyttjar det som signal så är det ju inga stora effekter. Men annars blir det ju de. Kan vara dumt att störa ut ngt annat med. Men jag ska faktiskt koppla om min stereo i helgen då jag har den som du har det nu. Så ska kolla upp det. Dock har jag en 06:a, så kan skilja i härvan

Var i garaget nu och kopplade om min stereo. Såg att kabeln med konstant 12v är den grövsta som stereon nyttjar till minne och all effekt. Sen är tändningen endast en manöver/signal. 

I mitt adapterkablage är konstant 12v gul och signal är röd. 

Har du bild på kablaget när det är monterat i bilen? 

Guest nho1

Tyvärr ingen bild när det var ihopkopplat, ska kolla lite mer idag eller imorgon.

Adapetrkablaget mellan stereo till bilens J1 var inget problem, stämde med innehållsförteckningar etc. Men jag hittar just ingen kabel som går över tändningen som skall finns i stift 2 i J1 kontakten i bilen. Den är tom och den finns ingen "lös tråd" i heller i utrymmet (tänkte ett tag om den åkt ur J1 kontakten).

Jag förstår inte hur Shaker radion kunde fungera, men den kanske inte böver båda signalerna?

Därav tänkte jag om man kunde koppla på en kabel från något annant i mittkonsolen, cigguttag eller fläkt eller annat. Men då behöver de också gå på tändningen, och jag vet inte det.

5 minuter sedan, nho1 said:

Tyvärr ingen bild när det var ihopkopplat, ska kolla lite mer idag eller imorgon.

Adapetrkablaget mellan stereo till bilens J1 var inget problem, stämde med innehållsförteckningar etc. Men jag hittar just ingen kabel som går över tändningen som skall finns i stift 2 i J1 kontakten i bilen. Den är tom och den finns ingen "lös tråd" i heller i utrymmet (tänkte ett tag om den åkt ur J1 kontakten).

Jag förstår inte hur Shaker radion kunde fungera, men den kanske inte böver båda signalerna?

Därav tänkte jag om man kunde koppla på en kabel från något annant i mittkonsolen, cigguttag eller fläkt eller annat. Men då behöver de också gå på tändningen, och jag vet inte det.

Skaffa en multimeter och mät dig fram, det är det enda sättet :) Annars får du googla på det, finns ett antal amerikanska forum där frågan säkert har kommit upp med :)

Guest nho1

Fick ihop det idag. Mätte mig fram till jag hittade en annan matning i kittkonsolen som gick över tändningen. Så nu ska det fungera....