November 3, 200421 yr comment_10290 Vad har en "Anti-Stall Dashpot" på förgasaren för uppgift? Är det för att motorn inte skall gå ner i varv och dö, när man stannar bilen med Driven ilagd?? Hur justerar man detta? Vad innebär "Stallspeed"?? Är det varvtalet när automaten inte driver? Har aldrig förr haft en bil med automat, därav dessa "dumma" frågor, som jag är mycket tacksam för svar på!! Report
November 3, 200421 yr comment_10292 Du har nästan alla rätt! *guldstjärna*Anti-Stall Dashpot kan se lite olika ut men principen är vad du tror!Den ser till att hålla varvtalet rätt vid tomgångvarvtal.Stallspeed på Automatlådan är det varvtal som lådans koppling eller på automatlådespråk "Converter" kopplar in.Du kan testa själv på bilen så förstår du hur det funkar.Bromsa bilen hårt samtidigt som du gasar med "Driven" inlagd.Motorn kommer då sluta varva vid ett speciellt varvtal eftersom du bromsar bilen och hindrar den att åka iväg.Detta varvtal är det som man kallar för "Stallspeed"På trimmade bilar byter man alltid "Converter" till ett högre "stallspeed"Det innebär att bilen kommer uttnyttja högre effekt i startögonblicket.Exempelvist så är det en stor skillnad om bilen börjar åka vid 3000rpm istället för 2000rpmEffekten är ungefär som om du skulle släppa upp kopplingen på en manuell bil vid ett högre varvtal. Slangbella! Report
November 3, 200421 yr Author comment_10299 Jag tackar och bockar! Då var jag inte helt " ute och cyklade" ändå! En bil som går upp och ner i tomgång för att sedan dö, när man stannar(efter rätt lång körning) med driven ilagd, kan således behöva en justering av denna "Anti-Stall Dashpot". Har jag förstått det hela rätt? Report
November 3, 200421 yr comment_10303 Jag tror inte ojämn tomgång beror på feljusterad dashpot, det är väl i princip bara en "stötdämpare" som gör att bilen inte dör vid hastigt gaspedaluppsläpp, men jag kan ha fel (inte första gången i så fall) //Pelle Report
November 4, 200421 yr Author comment_10328 Det är inte vanlig ojämn tomgång- den är perfekt när neutralen ligger i. Det är när man plötsligt stannar efter att ha kört rätt fort ett stycke och driven fortfarande ligger i. Då släpper man ju bara gasen... Skulle det inte kunna vara den "stötdämpningen" som behövs? Report
November 4, 200421 yr comment_10329 Jag tror inte det, utan den bara mildrar stöten i gasreglaget vid uppsläpp. Känner du på den så är det bara en fjäderbelastad pigg som ska bromsa upp rörelsen sista biten. Report