Jump to content

berne

Medlemmar
  • Inlägg

    208
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

berne's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Jag har använt ett medel som heter Bumpershine och saluförs av OK. Det blir helt suveränt! Som nytt! Fungerar på både vinyl och canvas. Det är ett starkt svart färgämne i det, så det kladdar en hel del och man får vara beredd att torka upp med en trasa, det man spiller. Man stryker ut med en trasa på sufletten och torkar sedan bort överfödet direkt. Det är varaktigt också. Jag putsade upp min sufflett på mussen förrförra sommaren och den är fortfarande lika fin! Rekommenderas!
  2. Bara intressant att veta, vad det satt för stift i bilen och vad du satte i för nya , som gjorde susen?
  3. Ja det är gott att slippa kladda med det. Det är ett förfärligt klet, som är svårt att få bort sedan från lack ruta och nävar. Då får vi hoppas att det är tätt då i nästa regnskur.
  4. Du behöver ju inte ta bort listen för att täta mellan ruta och gummilist -vilket ju kan vara lämpligt att börja med och testa om det hjälper. Behöver du fortsätta och täta mellan list o kaross får du ju ha bort listen. Den sitter med clips av nägot slag och får "sprättas" upp.
  5. Olja fyller du tiils det rinner över hålet i behållaren på motorn ( översta skruven på vä.sida) Du kan behöva köra cabben upp och ner några ggr, med öppen plugg och lufta(med trasa under) och ev. efterfylla. Det ryms inte många dl. Har du oljeläck under någon kolv är den kass, men det kan även läcka invändigt i kolvarna. Var du i Vargön och gjorde sufflettjobbet?
  6. Det låter som att en kolv inte jobbar som den skall. Kollade du upp kolvarna , när du bytte sufflett? Jag hade samma problem som du beskriver. Fick haka i först på ena sidan och sedan tvinga ner cabben på andra sidan. Det visade sig var kolven som var helt slut, på den sidan som hängde efter. Den jobbade inte alls, utan åkte bara med.
  7. Hade också en svart HT 65:a som din och den läckte precis som du beskriver från bakrutan och ner i bagaget.Nästan alla gör det! Pröva att göra en tätning med gegga -vindrutetätning, som beskrivs i tråden här ovan, men det kan även vara rost i skruvhålen och då blir det lite mera komplicerat. Då måste det blästras och tennas. Men pröva först med att lägga ordentligt med gegga under gummilisten och se om det hjälper. Annars tusen tack för alla tips och engagemang i fönstertätnings frågan. På vägen hem från Wheels and Wings i Varberg i dag, regnade det ordentligt, utan att jag fick in något vatten. Så kanske hjälpte det ändå..... hälsn Berne
  8. Tack för tipsen. Sannolikast är väl att det läcker mellan gummilist och rutan? Men det kan väl också möjligen tänkas att det läcker mellan gummilist och karossen? Det finns väl en viss möjlighet, eller? Då får ju blanklisterna sprättas loss i så fall och hur får man av de breda listerna på sidorna av vindrutan på en cab?
  9. Tips på lämpligt medel för tätning av läckande vindruta, mottages tacksamt! Vad är det för gegga glsmästarn använder?
  10. Hur justerar man in P-läget på en C4 automat (65:a)? Min kan hoppa ur om man inte kollar så den tar i läget ordentligt. Alla andra lägen ligger där de skall.
  11. Spelar det någon roll vilken glykol man använder på gammelbilar: grön (propylen eller blå(etylen)? Röd är ju för bilar med aluminiumtoppar, så den skall ju inte användas. Kan man hälla på vilken som helst grön eller blå på en gjutjärnsåtta?
  12. Ja då är det så det skall göras då. Det finns väl ingen gänga i hålet då, om gängtapp skall användas. Då vet man iaf principen för hur det skall göras! Glad Påsk förresten!
  13. Det kan vara så det är tänkt med en bricka som mothåll, så fungerar skruven som avdragare. Vet du hur sätet sitter. Är det pressat dit eller sitter det gängat? - det måste väl vara pressat om avdragaren skall fungera. Kom förresten inte in på sidorna du hänvisade till. Något fel där.
  14. Jo det skall allt gå att byta dem.Och de säljs ju separat som reservdelar av. bl.a Mustangs Unlimited Jag hade en gubbe som hjäpte mig förra vintern att svarva nya säten och byta i cylindern. Nu är han dessvärre så dålig att jag inte vågar besvära honom att fråga. Enl. verkstadshandboken skall man kunna gänga in en bult av rätt dim. med en bricka på och använda som någon slags avdragare. Fattar inte hur detta skall gå till riktigt, för gängan sitter väl inte i sätet? gängan är ju den som röranslutningen sitter i. Är det någon som vet?
×
×
  • Create New...