Jump to content

Recommended Posts

Har fått tag på en pump från en GT500 som jag tänkte montera på min bil för att klara av att leverera tillräckligt med soppa då den ska monteras kompressor och gå upp rätt mycket i storlek på spridare. Armaturen från GT500 har 2 pumpar i samma armatur, så man spar lite mek trodde jag.. Man behöver tydligen nått extra drivsteg? Med extra kablage mm. Tror det hade varit enklast och bara boosta pumpen som sitter från fabrik då jag har en sådan modul också!?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

(redigerad)

Enklast är ju att byta mot en kraftigare pump. Men då krävs det att den klarar att leverera ett stabilt tryck. Så frågan är om en så kraftig pump finns. Annars är det nog den hårda vägen med gt500 armatur och lite kabeldragning som gäller.

Kolla om du kan hitta vad GT500 pumparna flödar tilsammans, så kan du se om du hittar en pump som klarar att leverera det.

Kablaget du har fram nu klarar inte av att driva två pumpar. Det är för stor belastning. Sen kanske båda inte går konstant utan den ena kickar in vid ett visst varvtal eller liknande

Ändrade %s av %s (%s)

GT500 har 2 bensinpumpar som du redan märkt.

Den har 2st FPDM (fuel pump driver module) en till varje pump (kontakten vid tanken är annorlunda då det är fler kablar som går till pumparna).

Dessa arbetar parallelt, det är endast 2 FDPM pga. effekten som behövs. PCM får endast svar från 1 av dem.

Dessutom behövs det mer ström och därför måste grövre kablage dras till FPDM modulerna.

Inget omöjligt projekt, men man måste inse helheten av detta.

Nedan en beskrivning från american muscle.

http://www.americanmuscle.com/ford-fuel-pump-0509gt-install.html

Tror du det går att använda ett drivsteg som idag och bara köra att man tar styrning till nån form av relä med egen ström från batteriet som man kör extrapumpen på? Jag är inte riktigt hundra på hur drivsteget fungerar! Jobbar den voltmässigt med varierande spänning till pumpen eller är det ett on off med styrning från givare som känner av bränsletrycket? Eller är en annan idé att använda den nya pumpen och bygga om till ett system med regulator med rails med retur till tank!? Borde inte vara så invecklat.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

FPDM ger en switchad spänning till bränslepump.

Motorn i pumpen har en tröghet och ser det i princip som en DC-spänning med olika nivåer.

Det finns 2 olika typer av bränsle pumpar, för return och returnless.

De pumpar från fabrik funkar endast vad de var tillämpade för.

Nej, du kan inte ge den ena pumpen 12V hela tiden.

1. Den är inte gjord för det.

2. Datorn kan inte reglera pump trycket då du har satt allt ur spel.

Ditt enda alternativ om du ska använda dessa pumpar är att köra med dubbla FPDM.

GT500 använder 2st som sitter i vanliga GT. Enklast att köpa en FPDM från en skrot med halvmeter original kablage.

Nedan finns en del matnyttig info. Infon är för 2003-2004 Cobra men i det stora hela är funktionen den samma.

I bilden i en av länkarna, så visar man också inkoppling. Ignorera kopplingen till boost-a-pump.

http://www.svtperformance.com/forums/showthread.php?692659-Dual-FPDM-Wiring

http://www.svtperformance.com/forums/showthread.php?1057593-Boost-a-pump-Dual-FPDM-issues

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...