Jump to content

Recommended Posts

Jag har nyligen köpt en -00 med 4,6 som dör på låg varv men som kommer igång vid fullgas när den är kall.

När man kört ett tag så är det inga problem förutom Motorvägsfart då då den kan kan göra likn på jämt varv 

till och från ?

Har åkt Cheva hela mitt liv och har noll koll På Ford och nyare motorer

Någon som kanske kan ge mig några tips.

Inte kul med ny bil som går som en kratta tills den blir varm

Mvh

Vet ej hur hårt denna kan fastna men har gjort rent och har samma problem .

Ett jäkla vacum och går skapligt bra när man stryper slangen.

Ingen höjdare att åka omkring med en svetstång under huven.

Mer tips Grufman :)

 

 

(redigerad)

Den går ju inte direkt att plocka isär men smörjde med 556 samt blåste ur och torkade så got det gick.

Lite svårt att veta hur mycket ventilen ska röra sig därinne då man inte har något att gå på så att säga .

Har du några tips hur man ska gå tillväga med rengöringen ?

Ändrade %s av %s (%s)

det är så man gör, säkerställer att den rör sig.

Om det sedan blir bättre så beställer man en ny. Har den blivit dålig, men funkar hjälpligt efter rengöring är den ändå slut. Rengöringen gör man för att säkerställa att man felsökt på rätt ställe, rengöringen kan aldrig reparera en tomgångsmotor. Effekten kvarstår högst någon timma.

Jag har rengjort ett antal av dessa.

Mycket bök att få de rena, wd40, 556 och brake clean plus en del skrapande.

Sedan har de funkat perfekt i många år.

Jag har inte plockat isär dem, tror inte det går.

Kolven som sitter i är fjäderbelastad.

Ingen spänning = stängd.

Det är ingen motor, utan en solienoid. Det Ford gör är att man lägger ut en pulsande signal till den.

När du trycker den mot solienoiden så ska den fjädra tillbaka till stängt läge.

Kommer inte direkt ihåg hur mycket den kan röra sig, men tror det var någonstans mellan 5 - 10mm.

On 29 mars 2016 at 22:22, blackpony said:

Ny Tomgångsmotor men fortvarande samma problem  ( mycket vacum och går illa på låg varv ) kan det vara vacum läckage eller ?

ja, då har du ett större vacuumläck någonstans.

kan vara svårt att hitta om det inte hörs. Slangar brukar höras, insugspackningar brukar inte höras.

Absolut enklaste sättet att hitta en vacumläcka är med hjälp av en scanner och gasol

1) Anslut scannern i diagnosuttaget, ta fram parameterdata SHRTTRIM 1 och 2. Dom skall ligga på runt 0%, men kan i ditt fall, om du har läck, kanske ligga på 10-20%.

2) Ta fram slangen från gasolflaskan och vrid på ett lagom flöde. 

3) "Begjut" olika delar med gasolen, insugspackningar, slangar, nipplar, ställen där det kan läcka. När SHRTTRIM 1 och 2 sjunker drastiskt, kanske till -20% så har du hittat läckan.

4) Stäng av gasflödet och bekräfta att parametern återgår till sitt ursprungliga läge, testa sedan igen och verifiera att shrttrim sjunker när du har gasol

Lycka till

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...