Jump to content

Bromsarna ligger på runt om -69


Recommended Posts

Jag börjar få slut på idéer nu behöver verkligen hjälp, Skivor runt om tror det är likadana som Granada. Helt nya ok bak och fram är renoverat och ordentligt luftat.

Det ligger på lika mycket på alla fyra hjulen och det går riktigt varmt. Jag har kontrollerat huvudbromscylindern och den är okej den går dessutom tillbaka hela vägen, släpper jag på luftnippeln på ett bromsok så snurrar hjulet lätt direkt. 

Det sitter stålomspunna slangar mellan cylindern och reduceringsventilen tänkte byta dessa mot rör istället då dom expanderar väldigt mycket så pedalen känns svampig tänkte passa på att koppla förbi den ventilen för att utesluta även den. Är det någon som har andra konkreta tips?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Gamla bromsslangar är ju en klassiker,kanske långsökt att alla är dåliga men dom kan svälla inuti och inte släppa tillbaka oljan. Särskilt när det släpper när du öppnar luftnippeln så ligger det nära tillhands att tro!

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, Pelle cmc 375 said:

Gamla bromsslangar är ju en klassiker,kanske långsökt att alla är dåliga men dom kan svälla inuti och inte släppa tillbaka oljan. Särskilt när det släpper när du öppnar luftnippeln så ligger det nära tillhands att tro!

Jag har funderat på detta också, dock som du säger så känns det osannolikt att alla slangar är dåliga samtidigt. Men imorgon skall jag göra bromsrör från cylindern och koppla bort bromsreduceringsventilen om inte detta hjälper så får jag kanske satsa på nya slangar runt om.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag hade för många år sen en 68 o bytade allt i princip fick inte rätt på det efter många o otaliga försök,fick lämna in den o då så stod där luft i bromsoken,så lossa bromsoken o vänd dom upp o ner när du luftar o testa,trodde inte själv på detta men effter han gjort vid det så fungerade det,o faktiskt hört en till som hade samma problem o löste det så..

 

Link to comment
Share on other sites

15 minuter sedan, Kragan said:

Jag hade för många år sen en 68 o bytade allt i princip fick inte rätt på det efter många o otaliga försök,fick lämna in den o då så stod där luft i bromsoken,så lossa bromsoken o vänd dom upp o ner när du luftar o testa,trodde inte själv på detta men effter han gjort vid det så fungerade det,o faktiskt hört en till som hade samma problem o löste det så..

 

Det var inte så att du hade oken på fel sida? Då får du luftnippeln nedåt och då blir det svårt att lufta!

Link to comment
Share on other sites

Det måste jag testa! Dock är beläggen sne slitna fram jag funderar på att byta skivor och belägg plus bromsslangar fram samt en ny huvudcylinder så jag får en riktig bromsservo.

Men hur luftar man oken upp o ner menar du? 

Dom bör väl sitta an skivan för att kunna lufta?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
14 timmar sedan, Musse1969 said:

Har provat lufta oken upp o ner med hjälp av luftningsverktyg det hjälpte inte tyvärr. Så nu lägger jag en beställning på allt vad bromsar heter fram så får vi se vad som händer efter allt är nytt och bytt.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tokigt nog så går det montera ett vänster Ok på höger sida och vise versa.
Monterar man oken på fel sida så hamna oket upp och ner..kan det vara mycket svårt få ut luften i detta läge
Är dom rätt monterade så går det inte alls lättare att lufta dom upp och ner.

Du ska alltså kolla upp om du har oken på rätt sida!

Nu har detta inget att göra med att bromsarna låser sig.
Ford oken är dock känsliga om de får stå länge så det kan behövas demonteras och hona cylindrarna...De kan lätt bli avlagringar och fastna.
Du säger de är renoverade men är det rätt?
Är tex kolvarna bytta?

Oftast billigast och bäst köpa nytt för de är riktigt billiga!

Knappt $60 för dessa 
http://www.summitracing.com/int/parts/aaz-18-4013/overview/year/1969/make/ford/model/mustang

Jag skulle lägga lite extra på SSBC ok för att minimera strul
http://www.summitracing.com/int/parts/ssb-a67-oe/overview/year/1969/make/ford/model/mustang

Men känns osannolikt du har samma problem på alla 4 hjul så jag skulle felsöka på andra ställen först

Koppla bort en krets och kör bara exempelvis enbar med fram och se om de fortfarande låser sig.

Slangar ska man byta alla för det är helt klart något som kan vara orsak..Har själv sett detta...Köp stålspunna från Russel och även Russels nipplar med backventiler..
Backventilerna är helt suveräna!! Man slipper tänka på om det blir rätt utan bara pumpa på

http://www.cjponyparts.com/russell-brake-hose-front-disc-brake-braided-stainless-steel-pair-1968-1970/p/BHS18/

http://www.cjponyparts.com/front-disc-brake-speed-bleeders-3-8-x-24-thread-1-5-long-pair-1968-1973/p/HW2621/

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Bak har jag löst problemet idag, Hade skruvat ut kolvarna för mycket i oken vilket resulterade i konstant handbroms.

Fram känns det som att det är fel på precis allt! Kommer därför beställa det som syns på bilden jag har bifogat, kom gärna med förslag om ni tycker jag valt fel produkter.

Urvalet är ganska dåligt på Granada bromsar, (mina spindlar heter 5D8AA vilket verkar vara Granada)

Screenshot_2016-03-26-23-17-00.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Japp det är de för $60/st...

Jag har köpt A1 Cardone ett par tillfällen och det har fungerat men det syns verkligen att de inte är så noggranna med råmaterialet.
Syns rätt väl att det är begagnat...Lite tur känns det som att man ska ha
Har förvisso mest köpt servo komponenter men en del broms också....Har funkat!
Skulle kolla med Norrlands Custom eller Hansen först...Annars lär du nog hamna på 2000spänn från Summit om du enbart tar hem ok.
Reklamation är enklare i Svedala dessutom.

En annan reflektion bara som en fundering!!
Om urvalet är dåligt för Granada varför fortsätta med det annat än för kostnaden just nu?...
Nu har du ett bra läge köpa något bättre! ......Pengarna glömmer man! Kvar har man något som funkar rätt

http://www.cjponyparts.com/master-power-11-disc-brake-conversion-kit-2-piston-includes-spindles-1967-1973/p/DBF40/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har kopplat in en elektrisk vakuum pump till bromsservon men jag måste ha en vakuumbrytare så pumpen inte går hela tiden, hur hittar jag en sån? Har verkligen sökt överallt finns det någon bil man kan plocka ifrån?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...