Jump to content

Tändinställning 351c


Musse1969

Recommended Posts

Skulle behöva lite tips och vägledning när det gäller inställning av tändning på min 351c. Kolla spec nedanför och sen vet jag att varje motor är unik och alla vill dom ha olika men vad tror ni är rimligt?

351c strokad till 393

4V toppar komp 10-1

Insug: Edelbrock Performer RPM Air-Gap

Compcam 292H

Camshaft Specifications:
- RPM Range: 2500 to 6500
- Valve Timing: 0.006
- Lobe separation (degrees): 110
- Intake Centerline (degrees): 106
- Valve Lash: Hydraulic
- Duration: Intake 292/Exhaust 292
- Duration @ .050" Lift: Intake 244/Exhaust 244
- Valve Lift: Intake 0.560/Exhaust 0.560
- Lobe Lift: Intake 0.323/Exhaust 0.323

Holley 770 street avenger (munstycken: 81 primär, 89 sekundär) har jag för mig.

smidda kolvar, stakar

MSD tändning med box 6AL: För tillfället 18 graders förtändning och 38-40 vid fullt utslag.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, ThomasFB said:

En grundläggande fråga: behöver motorn verkligen 81/89 munstycken? Har du kollat avgasvärden?

Tändstiften är ljusa samt Bredbandslamda ligger mellan 12-13.5 vid gaspådrag, men förgasaren är mest bara grovt inställd än sålänge.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Du har alldeles för hög tändning men tror inte det påverkar egentligen så mycket.

Har bromsat flera motorer och de tappar alltid i resultat efter 15 grader förtändning och max 35-36 grader totalt.
Kör själv med stopbussning för att inte gå över 36grader
Kammen är ju inte heller något särskilt så jag skulle sänka tändning....Dessutom Cleveland är knackkänslig så bra backa av

Du kan ju pröva ställa tändningen mot vakuum istället för att få rätt... Bara vrida in fördelaren tills du når max vacuum och sedan backa av någon eller ett par Hg.

Och som sagt avgasvärden säger mycket för rätt bestyckning!!

Link to comment
Share on other sites

Okej! Jag har faktiskt provat att åka på 15 grader men det kändes som 100 hästar mindre den blev rent av slö i jämförelse. 

Jag kan prova backa den en aning igen och jämföra. Vakuum metoden kan vara intressant att se vad det landar på ska kika på det imorgon. 

Enligt min Bredbandslamda går bilen snålt med mycket mindre munstycken jag gick upp två steg extra nu bara för att ligga på säkra sidan sålänge. När den är besiktigad så har jag en som har all utrustning som skall få justera in förgasaren för bästa resultat.

Link to comment
Share on other sites

Man ska inte heller stirra sig för blind på värdet man ser på stroboskåpet...Graderingen kan ju faktiskt ligga fel om du inte varit seriöst och ställt in  allt med gradskiva.

Ställa in på känsla kommer man långt på!

Så känner du tydligt att bilen går bäst på 18 grader så är det säkert sant.  Viktigt är bara att det blir ansträngt för motorn att ständigt gå på högre värden.
Med tiden kommer du hitta rätt tändning!

Jag har varit med om 302a där vi låst fördelaren fast på 35 grader och det har gått super....Förvisso en bracket kam!  Den mådde bra ändå på gatan.

Som sagt lita på dina känslor men avgasvärden är en sanning.
 

Har du MSD fördelare så kan det vara vettigt att byta fjädrar.
Se deras instruktion
En vild kam vill gärna ha lättare fjädrar för snabbare komma upp i tändning.....Då kan du köra på lägre tändning initialt och ändå få snabbt hög tändning när du trycker till.

Tändstift se till gappa upp dom mycket mer än original!

Link to comment
Share on other sites

Använd en vakuummätare för att ställa tomgångsblandningen från förgasaren för högsta rpm/kvicksilverpelare vid tomgång. Justera sen tändningen och leta efter högsta värdet. Kommer du upp till 15-16 tum, eller blir du på 11-12"? Är lite konfust när det gäller bestyckningen i förgasaren.

Känner dåligt till 351C toppar, men om kompressionsförhållandet är 10:1, kan väl 36 grader förtändning funka som utgångsläge. Är motorn svårstartad med nästan 20 grader grundtändning?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Per Berglund said:

Man ska inte heller stirra sig för blind på värdet man ser på stroboskåpet...Graderingen kan ju faktiskt ligga fel om du inte varit seriöst och ställt in  allt med gradskiva.

Ställa in på känsla kommer man långt på!

Så känner du tydligt att bilen går bäst på 18 grader så är det säkert sant.  Viktigt är bara att det blir ansträngt för motorn att ständigt gå på högre värden.
Med tiden kommer du hitta rätt tändning!

Jag har varit med om 302a där vi låst fördelaren fast på 35 grader och det har gått super....Förvisso en bracket kam!  Den mådde bra ändå på gatan.

Som sagt lita på dina känslor men avgasvärden är en sanning.
 

Har du MSD fördelare så kan det vara vettigt att byta fjädrar.
Se deras instruktion
En vild kam vill gärna ha lättare fjädrar för snabbare komma upp i tändning.....Då kan du köra på lägre tändning initialt och ändå få snabbt hög tändning när du trycker till.

Tändstift se till gappa upp dom mycket mer än original!

Ja den går absolut bäst på 18 grader har jag konstaterat och vid fullt utslag 40. Detta kan komma att justeras lite sen när jag lämnar in bilen såklart ska se till att ha lite fjädrar liggandes till dess. 

Överlag går bilen väldigt bra genom hela registret men finns nog en hel del att hämta på fininställningar sen. 

Hur stort mellanrum på Tändstiften pratar vi om?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, ThomasFB said:

Använd en vakuummätare för att ställa tomgångsblandningen från förgasaren för högsta rpm/kvicksilverpelare vid tomgång. Justera sen tändningen och leta efter högsta värdet. Kommer du upp till 15-16 tum, eller blir du på 11-12"? Är lite konfust när det gäller bestyckningen i förgasaren.

Känner dåligt till 351C toppar, men om kompressionsförhållandet är 10:1, kan väl 36 grader förtändning funka som utgångsläge. Är motorn svårstartad med nästan 20 grader grundtändning?

Mätaren visar 6 i vakuum på tomgång. 

När bilen kom från usa i höstas så satt det en deamon 850 förgasare eller liknande den var större iallafall och tändning på 21 grader då tände den ut i avgassystemet och var svårstartad. Därefter gick jag ner på 18 grader. Har gjort en del sedan dess men har inte provat gå över 18 grader. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
9 timmar sedan, ThomasFB said:

Dubbelpost… Är inte förtjust i nya forumupplägget. Sorry, kan modde städa, tack.

Svaret skulle vara:

Oj. Har du primärspjällen för mycket öppna vid tomgång? 

Det tror jag inte, har aldrig lyckats få något vakuum med den kammen. Bör jag ha mer menar du?  

När jag ställer tändningen efter högsta vakuum hamnar det på 10 men då är tändningen på ca 30 grader. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Musse1969 said:

Det tror jag inte, har aldrig lyckats få något vakuum med den kammen. Bör jag ha mer menar du?  

När jag ställer tändningen efter högsta vakuum hamnar det på 10 men då är tändningen på ca 30 grader. 

Hur mycket av den rektangulära kanalen (bilden) är synlig (öppen) på undersidan av primärspjällen då bilen går på tomgång? På bilden är spjällen för mycket öppna, och ger lägre tomgångsvakuum.

Skärmavbild 2016-04-15 kl. 08.04.40.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har inte hunnit kolla något på förgasaren. Måste få besiktat bilen så jag kan få hjälp att ställa in allt optimalt.  Nu har jag iallafall fjädrar och bromsar till fördelaren. 14 grader resp 36 nu och den är fortfarande rapp dock dog den lite på lågvarv efter att jag ställde ner den. Får försöka leka lite med fjädrarna i fördelaren och se om man hittar rätt.

Hur mycket vågtar man varva på en sån här motor? Hittills har jag inte varvat mer än 6000rpm men det känns som den iallafall vill upp på 6500 men det bör inte vara några problem eller? 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

"Varvtal dödar" och särskilt på stroker där du får väldigt stora krafter sidledes.

Vill du ha en driftsäker motor sätt så lågt varv du kan helt enkelt.

Har du inte tävlingsambitioner ser inte jag någon anledning att pressa på och sikta mot höga varvtal.
Du är ute på hal is på merparten av drivlinan genom att sikta högt på varvtalsambitioner.
Var gränsen är "tvistar de lärde om" men det är nog sunt ligga under 6000rpm

 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, Musse1969 said:

14 grader resp 36 nu och den är fortfarande rapp dock dog den lite på lågvarv efter att jag ställde ner den.

Tyder på dålig signal till förgasaren p.g.a lågt vakuum/hastighet i flödet.

Man vill hellre se mera användbart vridmoment i en gatmotor än höga varvtal, så stora ventiler och korta kanaler stora som stuprör kan man med fördel glömma. Antagligen har du också hydraulkam och ganska korta vevstakar, så håll dej på mattan då det gäller rpm.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...