Jump to content

Delar till bakre sidofönster Mustang 66?


PR

Recommended Posts

Någon som vet var man kan köpa de plasthjulen som sitter på hissmekanismen till de bakre fönstren?

 

Gärna i Sverige. Sett att de finns på ebay.

 

Tar gärna emot tips på hur man kommer åt att byta dem (är en cab)

 

Se bild (lånad bild)

QuarterRollers2.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
(redigerad)

 

Det är inte svårt, bara man tar det lugnt och metodiskt, filmerna nedan hjälper även om de handlar om hur man byter hissanordning och den behöver man inte lossa för att plocka ur rutan, lossa inte skruvarna som sitter vid veven (5 st).

I princip handlar det om att lossa en skruv i botten för att kunna plocka bort gummiklossen så man får ner rutan en bit till, sedan lossar man försiktigt skrap-listen (den kromade listen med filt som går mot rutan i överkant, OBS den sitter med tre clips och en stjärnskruv i framkant) man måste även lossa gummitätningen som sitter med sju skruvar, sedan är det en arm i nederkant som kommer från hissanordningen som ska lossas, det sitter clips som måste lossas innan man kan bända ur armen ur plast-styrningen, det är armen som går till den liggande styrskenan som ska lossas. När man lossat armen från plaststyrningen kan man lyfta rutan uppåt och plocka ut den. Den plåten som sitter där inne med styrskenor går att skruva loss och plocka ur, bra att göra det och rengöra styrskenorna och smörja om dem, PTFE-spray är bra att smörja med, spruta på alla rörliga delar så går rutan lätt sedan. Använd inte fett..

 

Så här ser clipsen och plaststyrningarna ut, man lossar clipset med en tång eller en skruvmejsel.

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?page=article&artno=C0AB-6423240-B

 

I bägge de här filmerna lossar de hissanordning, den behöver inte lossas för att demontera rutan.. Men de ger en liten bild om hur det ser ut.

 

 

Hoppas att det kan vara till hjälp.

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Kompletterar lite.

Skraplisterna sitter nog inte med skruv original, det var nog bara en extra fix på vår bil.

Plåten som glidskenorna sitter i går att justera i höjd samt även att tilta fram eller bak, med den finjusterar du rutan så den linjerar mot dörrens ruta. Försök även få plåten högt så minskar risken för att plast-styrningarna hoppar ur styrskenan. När du ska plocka ur rutan bör du sänka plåten med styrskenorna, blir enklare att få ur rutan då. Det finns hål i rutan så man kan lossa de två skruvarna i överkant på plåten med styrskenor, bara veva upp rutan max så ser du hålen.

Det sitter en stopp som begränsar hur mycket rutan kan åka upp, när man ska justera rutan mot list är det bra att släppa skruven till den och veva upp rutan mot listen och sedan skruva fast stoppen.

Stoppen i botten som bestämmer hur mycket rutan kan åka ner (gummiklossen) justera den så inte rutan åker under skraplisten,det är bra om rutan ligger jäms med skraplist så hälls den i spänn och skramlar inte när man kör och det är bättre för ruta och skraplist.

Om plastbussningarna är det minsta slitna byt dem då de är billiga.. Smörj dem med teflonspray/PTFE, tvätta gärna bort gammalt fett, det blir med tiden segt som klister och gör att det går tungt.

 

Härlig känsla när man justerat/smörjt upp allt och rutorna går lätt, linjerar och sluter tätt mot lister.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...