Jump to content

Recommended Posts

Sha! Har bytt fälgar till 9.5 bak 8.5 fram...men av någon anledning så sticker bakre vänster däck ut från kanten runt 1 cm. Medans högra är ca 1 cm innåt

 

Vad är detta?  Varför sticker det ut? Våda bakre däck är exakt samma med samma fälgstorlek..endå sticker vänstra ut.

 

MVH

Du kör en amerikansk bil, de är inte kända för sin millimeterprecision direkt!

Så länge däcket inte tar i skärmkanten är det ingen fara.

Har kört såhär i ca 2 månader utan ptoblem haha. Såg detta felet i början men trodde bara jag såg lite fel elr var nojjig. Men igår mätte jag och höll på och visst fan hade man rätt ? 

 

Är väl lite av ett störmoment ska se om jag kan fixa fram panhardstag

34 minuter sedan, pravihrvat said:

En till fråga. Är det farligt och köra så?

Och varför har jag inte sett detta innan förrens jag bytte fälgarna?! Har ägt bilen sen 2014 liksom

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

Jag svarade dig tidigare fast i en liknande tråd du skapat.

Du skriver att din bil inte är sänkt. Detta tycker jag är konstigt då bakaxeln kan som sagt förskjutas när den sänks. Men har aldrig hört om att bakaxeln förskjutits utan att bilen varit sänkt.

Min GT -07 är sänkt 1" med FR fjädrar utan att bakaxeln förskjutets. Så verkar som att detta inte gäller alla utan beror visst på från bil till bil.

16 minuter sedan, GT06 said:

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

Yes ska undersöka mer under dagen. Tack för svar

2 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag svarade dig tidigare fast i en liknande tråd du skapat.

Du skriver att din bil inte är sänkt. Detta tycker jag är konstigt då bakaxeln kan som sagt förskjutas när den sänks. Men har aldrig hört om att bakaxeln förskjutits utan att bilen varit sänkt.

Min GT -07 är sänkt 1" med FR fjädrar utan att bakaxeln förskjutets. Så verkar som att detta inte gäller alla utan beror visst på från bil till bil.

Ja. Rätt så lustigt. Med förra fälgarna var allt bra..nu när jag bytte blev de såhär.

Som någon skrev längre upp så är det en jänkare, det är inte centrerat så väl från fabrik. Nu när du slängde på bredare hjul så märker du det tydligt då de bygger ut mer. Risken att köra runt med det är att hela drivlinan är lite sne, sliter lite mer på stödlager och hardyskivor.

9 minuter sedan, pravihrvat said:

Men om jag lägger in spacer så blir dem "lika breda". Det är väl ett alternativ?

Då är fortfarande kardan axeln sned; spacer är INTE lösningen här

9 timmar sedan, GT06 said:

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

Mitt var rakt.

8 timmar sedan, pravihrvat said:

Är det svårt att installera en sådan? En/ett panhardstag.

 

Genom att läsa på nätet så förstår jag att alla bytt den själv. " a 1 hour-job".

Är det så "enkelt"?

Ja det är så enkelt.

Har kollat och snackat på amerikanska mustangforumet. Detta är ganska vanligt på amerikanska bilar (precis som ni sagt)...och att sätta panhardtag är mer av en smaksak om man vill ha de perfekt centrerat..men att köra runt utan det gör noll skada. Får se vad det blir :)

14 timmar sedan, Tobbe1977 said:

Kolla med Badmanners i Kristianstad. Han säljer steget för 2295:- inkl frakt.

Yes. Handlat där förr :) dock ser inte det justerbart ut (på bilden han har)

(redigerad)
45 minuter sedan, pravihrvat said:

Har kollat och snackat på amerikanska mustangforumet. Detta är ganska vanligt på amerikanska bilar (precis som ni sagt)...och att sätta panhardtag är mer av en smaksak om man vill ha de perfekt centrerat..men att köra runt utan det gör noll skada. Får se vad det blir :)

Att det gör noll skada håller jag inte med om :) Allting blir förskjutet, bärarmar, fjädrar, stötdämpare, stödlager osv.. Det är ju inte heller optimalt för väghållningen med bakre hjulparen  förskjutna åt ett håll. Tar du en kurva så kommer bilen överstyra lättare åt ena hållet och understyra lättare åt andra pga att axeln inte är centrerad. 

 

Det som badmanners säljer är ett bra köp :)

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...