Jump to content

Featured Replies

comment_150737

Sha! Har bytt fälgar till 9.5 bak 8.5 fram...men av någon anledning så sticker bakre vänster däck ut från kanten runt 1 cm. Medans högra är ca 1 cm innåt

 

Vad är detta?  Varför sticker det ut? Våda bakre däck är exakt samma med samma fälgstorlek..endå sticker vänstra ut.

 

MVH

  • Author
comment_150752

Har kört såhär i ca 2 månader utan ptoblem haha. Såg detta felet i början men trodde bara jag såg lite fel elr var nojjig. Men igår mätte jag och höll på och visst fan hade man rätt ? 

 

Är väl lite av ett störmoment ska se om jag kan fixa fram panhardstag

comment_150753
34 minuter sedan, pravihrvat said:

En till fråga. Är det farligt och köra så?

Och varför har jag inte sett detta innan förrens jag bytte fälgarna?! Har ägt bilen sen 2014 liksom

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

comment_150754

Jag svarade dig tidigare fast i en liknande tråd du skapat.

Du skriver att din bil inte är sänkt. Detta tycker jag är konstigt då bakaxeln kan som sagt förskjutas när den sänks. Men har aldrig hört om att bakaxeln förskjutits utan att bilen varit sänkt.

Min GT -07 är sänkt 1" med FR fjädrar utan att bakaxeln förskjutets. Så verkar som att detta inte gäller alla utan beror visst på från bil till bil.

  • Author
comment_150755
16 minuter sedan, GT06 said:

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

Yes ska undersöka mer under dagen. Tack för svar

  • Author
comment_150756
2 minuter sedan, Tobbe1977 said:

Jag svarade dig tidigare fast i en liknande tråd du skapat.

Du skriver att din bil inte är sänkt. Detta tycker jag är konstigt då bakaxeln kan som sagt förskjutas när den sänks. Men har aldrig hört om att bakaxeln förskjutits utan att bilen varit sänkt.

Min GT -07 är sänkt 1" med FR fjädrar utan att bakaxeln förskjutets. Så verkar som att detta inte gäller alla utan beror visst på från bil till bil.

Ja. Rätt så lustigt. Med förra fälgarna var allt bra..nu när jag bytte blev de såhär.

comment_150760

Som någon skrev längre upp så är det en jänkare, det är inte centrerat så väl från fabrik. Nu när du slängde på bredare hjul så märker du det tydligt då de bygger ut mer. Risken att köra runt med det är att hela drivlinan är lite sne, sliter lite mer på stödlager och hardyskivor.

  • Author
comment_150777
9 timmar sedan, GT06 said:

Om det är farligt vet jag väl inte, det värsta som kan hända är ju att däcket kan ta I skärmkanten.

När jag monterade stora hjul på min Mustang fick jag samma fenomen.

Det visade sig att mitt Panhardstag var krokigt. Jag byte till ett ställbart så löste det sig.

Dyk ner under bilen och kola om Panhardstaget är krokigt, det är inte helt ovanligt

 

Mitt var rakt.

comment_150782
8 timmar sedan, pravihrvat said:

Är det svårt att installera en sådan? En/ett panhardstag.

 

Genom att läsa på nätet så förstår jag att alla bytt den själv. " a 1 hour-job".

Är det så "enkelt"?

Ja det är så enkelt.

  • Author
comment_150792

Har kollat och snackat på amerikanska mustangforumet. Detta är ganska vanligt på amerikanska bilar (precis som ni sagt)...och att sätta panhardtag är mer av en smaksak om man vill ha de perfekt centrerat..men att köra runt utan det gör noll skada. Får se vad det blir :)

comment_150795
45 minuter sedan, pravihrvat said:

Har kollat och snackat på amerikanska mustangforumet. Detta är ganska vanligt på amerikanska bilar (precis som ni sagt)...och att sätta panhardtag är mer av en smaksak om man vill ha de perfekt centrerat..men att köra runt utan det gör noll skada. Får se vad det blir :)

Att det gör noll skada håller jag inte med om :) Allting blir förskjutet, bärarmar, fjädrar, stötdämpare, stödlager osv.. Det är ju inte heller optimalt för väghållningen med bakre hjulparen  förskjutna åt ett håll. Tar du en kurva så kommer bilen överstyra lättare åt ena hållet och understyra lättare åt andra pga att axeln inte är centrerad. 

 

Det som badmanners säljer är ett bra köp :)

Ändrade %s av %s (%s)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...