Jump to content

Recommended Posts

Har i viner monterat BBK Longtube grenrör och X-pipe med kattar. Nu tänd motorlampan hela tiden och bilen kan inband gå riktigt fett på låga varv. Har fått upp felkod på Lambdasonerna i SCT tunern. Har "Strategy tune" och har valt att det är headers monterade. Någon som har erfarenhet av detta fenomen.

Har fått tips att stänga av bakre sonderna med Tunern, men kommer problemet med att den går fett att försvina då ?

MVH David

Tackar ska testa att stänga av dom då.

Blir en custom tune senare då spjällhuset och eventuellt kammar ska monteras

/David

Är det inte bättre med en riktig tune än dessa "kanske det funkar" "får en ny om det inte funkar".

I slutändan kostar de oftast mer pga, "gissa vad".

Ja de gissar sig fram för din tune.

Klart det är bättre med en custom tune. nu har ju jag bara bytt luftfilter och avgas system så tycker inte jag behöver en custom bara för dom sakerna.

Stäng av de bakre om dom är borttagna.

de främre ska ha en längre responstid, ca det dubbla( men det där kan den som gör mappen). Eftersom främre normalt flyttas en bit bakåt när man har LT.

• 2 weeks later...

Har nu stängt av dom bakre. Men utan resultat. Så jag får känna mig besegrad. Vilken firma kan fixa fram en tune utan att råna mig ?

8 minuter sedan, Zyclone said:

Har nu stängt av dom bakre. Men utan resultat. Så jag får känna mig besegrad. Vilken firma kan fixa fram en tune utan att råna mig ?

Vad var det för felkod du fick på lamdasonderna?

• 1 month later...

Nu har det löst. Dom bakre lambdasonderna är avstängda och har valt headers i tunen. Dock råkade jag ut för en annan trist sak. Besiktigade bilen för en vecka sedan och fick då nedslag på bilens renings system någonting (har inte pappret vid mig just nu) när dom läste av OBD uttaget. Borde ha att göra med dom avstängda lambdasonderna. Hur löser man detta ? Måste bilen återställas till original igen ?

Måste väl vara fler som besiktar med headers

/David

2 timmar sedan, Zyclone said:

Nu har det löst. Dom bakre lambdasonderna är avstängda och har valt headers i tunen. Dock råkade jag ut för en annan trist sak. Besiktigade bilen för en vecka sedan och fick då nedslag på bilens renings system någonting (har inte pappret vid mig just nu) när dom läste av OBD uttaget. Borde ha att göra med dom avstängda lambdasonderna. Hur löser man detta ? Måste bilen återställas till original igen ?

Måste väl vara fler som besiktar med headers

/David

Hmm, ja det är ju klart de som de får upp. De har aldrig kollat OBDII uttaget när jag har besiktigat. Alltid mätt avgasvärderna som vanligt och kollar igenom bilen.

Ett alternativ som jag kommer på är att ha en X-pipa med standardkattarna påsvetsade. Så kan du byta till den inför varje besiktning och slå på de bakre lambdasonderna i tunern :) Det går ju ändå rätt lätt att byta x-pipen :)