Jump to content

Mecka med mustangen


Jawas

Recommended Posts

Hej, jag håller på att leta efter min första veteranare och stöter på patrull hela tiden av mina nära och kära. "Köp inte en sådan du måste kunna meka för att ha en sådan"

Stämmer det? Måste man vara en bilmekaniker för att äga en veteranare? Eller går det bra att ha tummen mitt i handen och äga en mustang från 70~?

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Jawas said:

Hej, jag håller på att leta efter min första veteranare och stöter på patrull hela tiden av mina nära och kära. "Köp inte en sådan du måste kunna meka för att ha en sådan"

Stämmer det? Måste man vara en bilmekaniker för att äga en veteranare? Eller går det bra att ha tummen mitt i handen och äga en mustang från 70~?

Självklart kan man ha en veteranare och tummen mitt i handen, skillnaden blir att det kan bli lite dyrare bara.

Titta i kalendern och åk till en mustangträff, där du kan prata med erfarna mustangägare om hur det är att äga en Mustang veteran. Vem vet kanske du rent av träffar någon som ev kan hjälpa dej att hitta en i bra skick.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Jawas said:

Hej, jag håller på att leta efter min första veteranare och stöter på patrull hela tiden av mina nära och kära. "Köp inte en sådan du måste kunna meka för att ha en sådan"

Stämmer det? Måste man vara en bilmekaniker för att äga en veteranare? Eller går det bra att ha tummen mitt i handen och äga en mustang från 70~?

Självklart kan man ha en veteranare och tummen mitt i handen, skillnaden blir att det kan bli lite dyrare bara.

Titta i kalendern och åk till en mustangträff, där du kan prata med erfarna mustangägare om hur det är att äga en Mustang veteran. Vem vet kanske du rent av träffar någon som ev kan hjälpa dej att hitta en i bra skick.

1 hour ago, Jawas said:

Tack för svar. okay. Men man ska räkna med att en veteranare går sönder mer än vad min golf -08 gör? 

Så behöver det inte vara, kanske tvärtom så håller Mustangen bättre och betydligt enklare att reparera, så ta steget och våga 

Link to comment
Share on other sites

Ja det stämmer du får meka en hel del....Beror givetvis på bilens skick

Tänk på att det är 50år gamla prylar du har att göra med! Tekniken i dom är ännu äldre.
Din 08 Golf håller en betydligt högre klass i kvalitet och driftsäkerhet.

Det är mycket pysslande och förvisso rätt enkelt men du kommer märka att du blir överhopad av problem som blir mer än vad din plånbok kanske orkar med.
Har du tummen mitt i handen blir du antingen tvungen att lära dig eller ha en fet plånbok.

Nu kanske jag blir uppspikad på ett plank om jag skriver detta men strunt samma! :)
Tidigare var det rätt vanligt att  Mustang ägare tenderade vara ett rätt slarvigt och snålt släkte! Man tyckte att en "helrenovering" var att byta ett par packningar, byta olja och vaxa lacken.
Det var oftast viktigare kolla vad saker kostade än vad man gjorde....Bara det såg bra ut från håll och höll genom besiktningen.. :)
Samma sak var det med kvalité på delar har varit fruktansvärt dåligt tidigare på 80-90 ..Så det har rullat en massa Mussar med rätt mycket behov av översyn.

Nu görs renoveringar ofta seriöst och kvalitén är högre på även delar bara man väljer rätt.
Men även om allt är rätt så är Mustang en "bäbis" som kräver omvårdnad även om det är enkelt! :)

Min åsikt att jänkare håller bättre än andra stämmer inte.
Det är nog snarare så att dess ägare pysslar väldigt mycket med dom och därför håller de.  :)

Skulle man ha samma omvårdnad på en sketen Golf så skulle den bli odödlig. 

Funderar du på skaffa en klassiker så undvik billiga objekt helt enkelt....Satsa en rejäl slant för annars måste du lägga dyra slantar ändå.
Det gäller att du har någon duktig person med dig om du ska titta på ett köp!! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Perfekt, tack för alla jätte bra svar! Känner att jag har fått lite mer kött på benen.

Kommer nog bli en mustang nästa vecka. Återkommer med bild å presentation. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr Per, du får inget mothugg utan medhåll från min sida.

Kan kräva en hel del, lätt att meka med men kan ge gråa hår då man inte förstår vad dessa gamla bilar håller på med.

Då är det bra med dessa forum.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...