darne1 May 31, 2016 Report May 31, 2016 Hej Har en trehjulig handikappscooter där jag gjort en backfunktion med hjälp av en torkarmotor från en volvo 740 Tyvärr är den lite för svag. Nån som har nåt tips? Fönsterhissmotor kanske? Finns tyvärr inte så mycket plats. Darne Citera
darne1 June 7, 2016 Author Report June 7, 2016 Torkarmotorer till äldre Mercedes med en torkararm eller till nån USA-van kanske vore nåt? Citera
Per Berglund June 8, 2016 Report June 8, 2016 Nej inget från en bil skulle jag använda. Jag jobbar rätt ofta med elektriska ställdon och fordons ställdon ska sällan ta någon större "kraft". De är dimensionerade att bara bära den tänkta lasten typ något kg extra. Elmotorn kommer rätt snabbt brinna då det blir för mycket ström och det är för låg utväxling i växeln. Man behöver alltid mycket kraftigare än vad man tror Titta på ställdon från lyftbord / arbetsbord istället. Finns både 12V men helst 24V tror jag du skulle behöva för få lite knuff. Dessutom ska det inte vara kapslat? Placeringen är väldigt illa med tanke på vattensprut. Citera
darne1 June 8, 2016 Author Report June 8, 2016 Förstår inte riktigt vad du menar Per? Ställdon används ju för att göra en exakt cylinderrörelse ej rotation Citera
Per Berglund June 9, 2016 Report June 9, 2016 Alla ställdon har alltid en motor men de byggs ju självklart ihop på olika sätt. Ett LINAK ställdon blir som du är inne på nästan omöjligt att använda då det inte går att ta isär och använda till nått annat Men det finns en uppsjö don där man jobbar med standard komponenter som man kan ta ifrån Här ett exempel jag hade hemma Från OEM motor finns det en massa applikationer man kan ta ifrån Typ denna som ser kapslad ut Citera
darne1 June 9, 2016 Author Report June 9, 2016 Okey blir väl som en stark torkarmotor men svindyr Finns det beg.tror du? Citera
Per Berglund June 9, 2016 Report June 9, 2016 Tror knappt det ens lönar sig med begagnat då de är så billiga. En torkarmotor har långt ifrån lika mycket kött/Power än dessa...Torkarmotorer är ofta inte ens lagrade utan man förlitar sig på plastbussningar Skulle tippa på de kostar ca 500spänn från OEM eller Interalia...De har säkert kanske Demo prylar du kan köpa Jag har köpt kompletta nya ställdon för ca 1500-2000spänn men då är de kompletta med skruv Kan kolla på jobbet om det ligger nått slaktat! Dagens Trådlösa eldrivna projekt på jobbet när man ska flytta 1000kg utan ansträngning!! Citera
darne1 June 10, 2016 Author Report June 10, 2016 Vore jättebra om jag kunde köpa en av dig? får höra med OEM annars Citera
darne1 June 19, 2016 Author Report June 19, 2016 Har du kollat om du hade nån på jobbet Per? Skall kolla på mindre lastbil som har 12 volt i veckan Kanske dom har lite större motorer än personbilar? Citera
Recommended Posts