Jump to content

Lyftpunkter (bild)


Yami

Recommended Posts

(redigerad)

Vet ju så pass att man får vara försiktig när man skall hissa upp och sätta bilar på pallbockar. Har läst någon annan tråd här i forumet om just lyftpunkterna på våra mustanger men hittade inga bilder. Jag tror att de röda områdena jag ritat ut (lånade din underredsbild backman, hoppas det inte gör något) som går längs med bilen är det som heter rambalk och är ok att använda till lyft och pallning. Kan ni verifiera detta?

Dessutom har jag markerat balkar som går tvärs över bilen, är dessa ok att lyfta i också?

Bak skall ju inte vara något problem då bakaxeln ser stabil nog ut.

 

 

lyftpunkter.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Hittade bättre bild
Link to comment
Share on other sites

Det har inte så stor roll var du lyfter.
Karossen är ju konstruerad för att bära mycket mer än bara sig själv

Dessutom strippas bilen som på bilden så den väger kanske bara 400kg

Mer viktigt är det att du inte använder stålkrokar eller kättingar. Använd helst mjuka stroppar i nylon så punktlasterna sprids ut skonsamt

Känns mer viktigt att bilen hamnar i en riktbänk efter alla arbeten är gjorda...Vet fler som gjort det och det är ofta betydande justeringar som behövs
 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Det har inte så stor roll var du lyfter.
Karossen är ju konstruerad för att bära mycket mer än bara sig själv

Dessutom strippas bilen som på bilden så den väger kanske bara 400kg

Mer viktigt är det att du inte använder stålkrokar eller kättingar. Använd helst mjuka stroppar i nylon så punktlasterna sprids ut skonsamt

Känns mer viktigt att bilen hamnar i en riktbänk efter alla arbeten är gjorda...Vet fler som gjort det och det är ofta betydande justeringar som behövs
 

Jag har inte strippat bilen, bara en lånad bild. Jag har motor o allt imonterat så lyfta den varsom vågar jag inte. Är ute efter om det rödmarkerade är bra lyftpunkter för en domkraft så jag får upp bilen på pallbockar. Behöver komma under o felsöka motorproblem. Har inte tillgång till pelarlyft eller grop. Jag kanske är lite mesig på den här punkten men vill inte riskera att gå igenom karossen.

Link to comment
Share on other sites

Tack. :-)

Tog mod till mig i förmiddags och lyfte den via främre tvärbalken under motorn. Kändes bra och pallbockar kom på plats.

Nu skall jag bara fatta mod o kravla under bilen. :-)

 

 

IMG_3465.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lånar tråden lite. Var är lämpligaste ställen att placera ut pallbockar på en 2016 mustang? Med tanke på den har delad bakaxel, vet jag inte om det är passande att ha pallbockar därunder. Jag har alltid haft min gamla mustang -07 på pallbockar under vintern så därför frågar jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...