Jump to content

Recommended Posts

Har haft irriterande oljud från famvagnen och har bytt en del saker utan att det riktigt har löst mitt problem.

Förra året bytte jag bägge länkarmarna då jag upptäckte ett rätt rejält glapp på ena sidan (spindelleden). Det blev bättre, men är fortfarande något oljud.

Beställde då nya fjäderbenslagringar och camberbultar. Monterade ditt de nya fjäderbenslagringarna, men det är fortfarande något kluckande läte i framvagnen...

Blev visserligen lite osäker på hur hårt jag törs dra toppmuttrarna på stötdämparna. Drog inte överdrivet hårt. Någon som vet hur hårt de ska dras? Risk att man drar sönder nya fjäderbenslagringarna om de dras för hårt? Kan för löst åtdragna muttrar leda till kluckande?

Provade även att mäta upp cambern i garaget (utan nya camberbultarna monterade, monterade tillbaks fasta bultarna), fick det skiljer cirka 9 m.m. mellan ovankant och underkant på fälgkanten för att hjulet ska sitta vertikalt. Ungefär samma på bägge hjulen nu. Vill minnas att när jag kollade i höstas att jag hade mer på det vänstra, men så kanske det blir när fjäderbenslagringarna är slut? Kan tillägga att den gamla vänstra åkte i två bitar när jag demonterade den så kulorna bara rasade ur....

Fick det då till att jag cirka 1,2 graders negativ camber på bägge sidor nu. Spontant känns det som rätt mycket, men vad ska den ligga på egentligen?

Hittade den här instruktionen som jag räknade på...

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?11871-G%F6ra-egen-camberinst%E4llning-Vento

Har du bytt stabilisatorstagen? De kan föra oväsen om de är dåliga. Det är tyvärr svårt att ställa ner cambern mer om bilen är lite sänkt. Har också negativ camber trots att camberbultarna är justerade för så lite negativ camber som möjligt. Då ska man istället satsa på ställbara topplagringar, då kan man justera mer :) Ska byta mina med, men får bli till vintern

Nej, bilen är inte sänkt.

Stabilisatorstagen. Är det samma som en del brukar kalla för krängningshämmarstag? De där två med en kulbult i vardera ändan som sitter ihop med krängningshämmaren?Jag har inte bytt dem, men jag har ruckat i dem och kan inte känna något glapp där, fast det kanske blir annorlunda när bilen är belastad?

En tanke är förstås att det är själva dämparna som är boven i dramat. Lite surt att skruva ur fjäderbenen en gång till när man precis monterat ihop dem...

Kanske ska byta stagen först? Vad säger ni om åtdragningen på toppskruven på dämparen? Kan jag ha dragit den för mesigt? Ett problem är att samtidigt som jag monterade fjäderbenen passade jag även på att montera ett fjäderbensstag. Då når inte min kombinerade blocknyckel/ringnyckel ned till muttern samtidigt som jag kan hålla emot dämparen så det inte snurrar. Hylsa gör det ju omöjligt att hålla emot. Skulle behöv en försänkt ringnyckel, men var sjutton hittar man det i storlek 21?

33 minuter sedan, Wallentin said:

Har du bytt stabilisatorstagen? De kan föra oväsen om de är dåliga. Det är tyvärr svårt att ställa ner cambern mer om bilen är lite sänkt. Har också negativ camber trots att camberbultarna är justerade för så lite negativ camber som möjligt. Då ska man istället satsa på ställbara topplagringar, då kan man justera mer :) Ska byta mina med, men får bli till vintern

Kör du med justerbara camberbultar?

8 timmar sedan, Anders_Mustang said:

Kör du med justerbara camberbultar?

Ja, det gör jag :) Fast min bil är sänkt 5cm fram. Trodde först din var det med. 

Kan vara dämparna som slår eller att muttern är för dåligt åtdragen, då glappar det. Ja, de kallas också krängningshämmarstag, svårt att känna om de är kass genom att rucka på dem. :)

Det är svårt att dra åt muttern i efterhand, brukar ta mutterknackaren.

Jag hade också kluckande ljud fram precis som dig, bytte det du gjort utan att det blev bättre, köpte sedan delade Polly bussningar till kränghämmaren och det tog bort ljudet. Räcker oftast inte med att känna på den för att få fram något glapp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk