Jump to content

Dollar jubel!


Gäst

Recommended Posts

Glöm inte dessa saker bara...

Tullavgifterna räknas med 7.27kr per dollar för november...

samt att Visa/Mastercard har en annan växlingskurs än vad dollarn egentligen står i...+30öre??

Så vänta med era beställningar en vecka till, så är tullkursen förmodligen billigare...

Så räkna inte för lågt, när allt är betalt kanske det inte blev så billigt som ni hade hoppats!

Link to comment
Share on other sites

KLok kille den där Pernolf!!...men man kan gott säga att det är billigare nu än i somras,,,och har vi tur är det billigare om nån månad än nu .

Allt detta sammantaget gör att Den som inte har nyrenoverad motor/ 6växlad låda nya fälgar och div i sommar har vart onödigt snål...*s*

Kan berätta att de killar som har de snabbaste "gatbilarna" i Stockholm skickar efter grejor från USA i en ström som gör att man blir generad just nu....

Ser fram mot en spännande vinter!!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Fick hem ett bromsrörskit till -66 cab.

Kostade 99.95$ på CJ Ponyparts alla rör till hela bilen.

Dollarn hamnade på 8.73 med allt,måste säga att det är skapligt.

Jorma

Men då slapp du undan skatterna, och det kan hända att man gör det om man får det skickat som brev (går ner i brevlådan), och värdet är under 1000kr..

Beställde en kompressornav till min, kostade 30 dollar där, frakten kostade 60dollar...(det var vad dom debiterade mig, egentliga frakten vad 25dollar)

men slapp skatterna där också...

så mitt kostade då 22-23kr per dollar...

Köper man ett paket som väger lite, eller är skrymmande så kostar frakten hutlösa pengar vad än man väljer.

Vad man betalar per dollar är så missvisande tycker jag, ett stort men billig vara blir dyr fort, medans en mindre vara som kostar mycket blir billigar eom man räknar så...

kan hamna mellan 11-25kr per dollar...

Link to comment
Share on other sites

Nej det var inget litet brev,ett stort paket med inte så mycket innehåll i och för sig,bara bromsrör.Det väger ju inte så mycket men det är ju skrymmande.99,95$ + 35$ i frakt.Dom tog 3,5% i tull och 25% i moms och Schenker tog 110 kr för sitt besvär.Så att det blev rätt och riktigt enligt skattmasen.

Jorma

Link to comment
Share on other sites

Nej det var inget litet brev,ett stort paket med inte så mycket innehåll i och för sig,bara bromsrör.Det väger ju inte så mycket men det är ju skrymmande.99,95$ + 35$ i frakt.Dom tog 3,5% i tull och 25% i moms och Schenker tog 110 kr för sitt besvär.Så att det blev rätt och riktigt enligt skattmasen.

Jorma

jo dom vet hur man packar mycket luft i kartongerna iaf...

:)

Fast då betalade du 13,2kr per dollar då...

(((100+35)x1,035)x1,25)x6,95)+110)=1320/99,95>>13,2/dollar

:wink:

Link to comment
Share on other sites

många lurar sig själva lite av att dollarn är så låg,,tyvärr får vi betala lite mer hela vägen,,,först tar VISA lite extra om man handlar med Kort...sen beräknas tullen och momsen på den dollarkurs som gällde i början av månaden...som i torsdags var jag och tullade in ett paket och då räknade de med en dollarkurs på 7.27 för det hade den 1/11.....men nästa månads intullningar lär bli roligare,,,*s*

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att gratulera dig Jorsei,,,var och en är lycklig i sin tro....

Tar du dollarvärdet som tullen räknar på under november månad 7.27 x tull3,8% och lägger på momsen 25% får 8.96 :-/dollar och då har du inte betalat frakten,,,hanteringskostanden,,,dollarpålägget som visa mfl. lägger på...eller terminalhyra...grattis!!

vill än en gång klargöra att Tullverket räknar den dollarkurs som gällde den 1:a varje månad....

Det är billigare än på länge,,men inte gratis ....än

mvh

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte vilka kalkyler ni använder men jag betalade totalt 1179 kr inte 1320 kr.

878 till CJP + 301 kr i avgifter.Det blir enligt mitt sätt att räkna 1179/134.95

8,73 kr per $

Man brukar räkna krona/dollar mot inköpspriset av varan, alltså i ditt fall:

1179/100=11.8 per dollar.

Det är inte fy skam det heller!

Det sättet jag räknar är det rätta sättet, men du har förmodligen endast betalt skatten på inköpsvärdet, inte på frakten (vilket BORDE vara det rätta, betala skatter på utlandsfrakter verkar helt åt skogen...)

Jag har också beställt och bara betalat moms och tull på varans inköp, och det är ju bara att tacka och ta emot!

vi får bara hoppas att dollarn ligger kvar på dessa låga nivåer nu, så vi kan cruisa med massor med nya prylar på våra ögonstenar nu i sommar...

:)

Tror att december är en riktigt bra månad att beställa i, och ungarna önskar sig inget hellre än ett par toppar och insug till Pappas mustang...

Och sambon vill ha lite bättre väghållning...

Jag själv?

nej, jag nöjer mig med lite Julskinka och ett par strumpor jag...

;)

Link to comment
Share on other sites

Önskar jag hade råd att köpa mustangstrumpor,,,men jag slänger bort pengarna på hårda paket...*s* för visst kan man väl köpa nåt åt sig själv??

mvh

Link to comment
Share on other sites

Önskar jag hade råd att köpa mustangstrumpor,,,men jag slänger bort pengarna på hårda paket...*s* för visst kan man väl köpa nåt åt sig själv??mvh

Du av alla borde väl veta att det är helt ok att köpa (h)julklappar till sig själv? Det är väl enda sättet att få det man (=bilen) verkligen behöver, annars blir det ju bara dom vanliga polotröjorna och långkallingarna... :wink: :lol:

//Leffe

Link to comment
Share on other sites

Hej Leffe!

Jo...*skrapar bekännande med tån i backen*...jag har i flera år unnat mig lyxen att köpa minst en hjulklapp åt mig själv...*s*

Jag fick hem din kamaxel idag.

Jobbar du nåt i söderort??eller ska jag ordna så du får den leverrad till Jakobsberg??

Kostnadsfritt såklart!!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Kollade även in veckans bild...*rys* och hela storyn,,,,Du är ju riktigt flitig ju...Inga ledsna miner där inte och svetsen håller dig varm under vinterhalvåret ser jag...*s*

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Det är lugnt!!

För att det ska vara lättare att mäta inspänningstrycket är det bra om du monterar en retainer och knaster och mäter intsallations höjden till ovankant retainer.

Tar du sen med dig retainern kastar vi bara in fjädern och retainer och mäter lätt fjädertrycket på den höjden du har ovankant din retainer.

Välkommen!

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Är det någon från skåne trakten som har importerat delar från usa via kastrup, köpenhamn? Hur funkar det med tull o moms då? Betalar man det i Danmark efter deras moms o tull regler. Eller gör man det sen när man kommer till Sverige. Eller blir det möjligen att man får betala i båda länderna :? Hur mycket moms o tull får man betala i Danmark???

mike

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jaha då kanske köpfesten är slut nu??? :(

Dollarn stiger som en raket och låg idag på 7.15kr

Den var nästan nere på 6.50kr som lägst

+5öre per dag i en vecka nu.

Tur att man (nästan) handlat klart allt för iår! 8)

Stort lass på väg hem.

Link to comment
Share on other sites

Blöh.. Tråkigt, men igår fick jag iaf iväg en order på $750 med massa roliga saker till bilen :)

Och om jag förstått rätt så går dom efter valutakursen som var i början av varje månad när man betalar med kort.. Hoppas jag kommer undan med 8-8500kr iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...