Daback July 9, 2016 Report July 9, 2016 Hej! Mustang V8 5,0L 2011 Har efter en massa trimmande fått följande problem som låter som att kardanaxeln börjar komma i obalans av någon anledning, det vibrerar och låter lite metalliskt! Det uppkommer vid kraftigt gaspådrag och inte vid sakta hastighetsökning. Det är vid mycket vridmoment som det slående ljudet kommer som sen försvinner, i början var det i hög fart vid de högre växlarna men nu är det även på de lägre växlarna! Har varit under bilen och kollat om det tar i och lämnar nåt spår i golv och kardantunnel men inget, det jag upptäkt är att jag tycker att gummit är mjukt i lagringen.. Men det kanske ska vara det? Har inte gjort något åt bakvagnen annat än att sänka den och ställbara koni. Har fått tips om att bakaxeln ev vrider sig för mycket!? Det är nånstans runt 700 hk i bilen med centrifugualkompressor i bilen med effekt och vrid i övre registret som nog kan vrida axeln vid WOT!! bilen har även trackpack som jag tror även har andra nedre bärarmar som ska vara förstärkta!? vad kan tänkas? mvh Jörgen Citera
Wallentin July 10, 2016 Report July 10, 2016 (redigerad) Låter som att stödlagret kan vara sletet, man får rycka ordentligt för att känna glappet. Kan röra sig om man har lite vrid i maskinen så det börjar slå. Att bakaxeln kan vrida sig är nog inte helt omöjligt. Bra att du har förstärkta bärarmar då de gärna flexar annars. Har du ställbart panhardstag bak? Kolla så axeln verkligen står i mitten, när bilen står på plant underlag. När man sänker en bil med stel axel så skjuts den åt sidan, då får man justera panhardstaget. En tanke är att den inte är helt centrerad och att den frestas vid belastning :) Jag hade nog monterat riktigt hårda bussningar i hela bakvagnen, du säger att du har runt 700hk, då borde du ha vrid runt 900nm? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Daback July 10, 2016 Author Report July 10, 2016 Hej! Tack för sva! har idag ingen aning om ev vridmoment, när jag sänkte bilen så bytte jag inte panhardstaget men har ett liggandes.. Problemet med detta slående och vibrerande ljud har fört kommit på senare tid efter att jag bytte till ett mindre kompressorhjul, efter någon veckas körning och som sagt vid maximal urvridning av effekten. I början tyckte jag att det var hastighetsrelaterat men det kommer även i lägre hastigheter, någon hardyskiva finns inte men det finns 2 knutors och en led med en damask på som synes ser helt ok ut. Men jag tycker mig känna ett vibrerande även mär man kör lugnt! Inte vet jag om man är nojig och känner saker man tror som kanske inte finns? Men som sagt så tycker jag gummilagringen runt stödlagret är i mjukaste laget! Det känns som jag kommer att byta till kolfiberkardan och byta samtliga stag i bakvagnen nu för att komma till rätta med problemet. För som läget är nu så hoppar den inte vid häftigt acc eller spinner totalt våldsamt (klart den spinner om man vill åtminstone till växel nummer 4 utan problem) utan den bara bär iväg som en raket, nånting måste ju ge sig för vridet? Har tid för rullande landsväg 2/8 så det är lite panik över att få allt och lira då det ska monteras vatteninsprutning och ett mindre kompressorhjul till. Mvh Jörgen Citera
Wallentin July 10, 2016 Report July 10, 2016 Låter som ett riktigt monster det där ;) Du lär iaf ha duktigt med vrid och då ger sig nog det ena och det andra. Kolfiberkardan och bytt stödlager låter inte fel. Tror det är där den stora boven är :) Sen är det nog bra att se över bakvagnen med :) Jag tror mest på stödlagret iaf :) Citera
Daback July 29, 2016 Author Report July 29, 2016 Nu är den stora boven borta!! Det slår inte under bilen längre!! Bilen känns mycket rappare och kommer upp i fart mycket snabbare tror den nya vägen ca 8 kg mindre och inget stödlager! Väntar på nästa sändning med detaljer till bakvagnen som kommer i början på veckan, sen är det mappning hos PPF i krylbo på tisdag men innan det ska det under helgen monteras vatteninsprutning från snowperformance och ett ännu mindre komptessorhjul! Började på 4,25 och nu är jag nere på 3,90 och har ett mindre på 3,73 liggandes!! Skickat från min SM-G935F via Tapatalk 2 Citera
Wallentin July 29, 2016 Report July 29, 2016 Skönt att det är borta :) Nu blev man sugen på kolfiberkardan ^^ Citera
Recommended Posts