Jump to content

Arreflod.

Recommended Posts

(redigerad)
2 timmar sedan, Leif Erik said:

Hej 

Vart hittade du badet skulle vara intresserad av ett sånt kit

Leif Erik

De köpte jag här: http://gaterosplating.co.uk/Zinc-Plating-kit.php

Man kan betala via paypal vilket jag gjorde. Jag köpte 10 liters kitet vilket kostade mig 870 sek om jag minns rätt. Men det gick inte att välja fraktsätt så säljaren blev skitsur att jag inte mejlat om det först. Jag fick därför välja att lägga till drygt 400 för frakt till Sverige eller låta köpet gå tillbaka. Jag valde att skjuta till. Jag resonerade så att man inte hittar ett sådant där kit hemma för 1300 kr men hade ju naturligvis FEL som alltid. Hursomhaver. 

När jag köpte motorfärg till min Buick så kom jag i kontakt med Malm Motors som är en hyvvens firma med kanonservice!  De säljer liknande satser med för runt 1100. Du hittar dem på: http://malmmotors.se

Kan tipsa om att direkt köpa ett labbaggregat på Kjell & Company. Gav 649:- för mitt. Mycket enklare att styra processen då eftersom du behöver låg volt och hög Ah samtidigt. 

Ps. Det går med ett batteri också eller en AC adapter, det använde jag till en början. Men ska du köra större prylar som t.ex. Huvlåset behöver mer kräm för att kunna täcka med Zink helt och hållet. Ett par bultar med labbagget bara någon minut men huvlåsplattan jag visar på bild fick faktiskt ligga hela dagen, mer än 8 timmar. Ds.

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Har ingen bild av hur ugnen ser ut inuti men den är fylld med eldfast bruk och eldfast tegel ca 5cm på botten och tjockt runt om. Hålet i ugnen är nu ca 20-23 cm och den väger därefter. En pirra kräv för att flytta den. 

Till den har jag gjort en hemgjord brännare och kör på gasol.  Om ni är intresserade eller det är nått ni självs vill prova på så finns hur mycket som helst på nätet, framför allt på youtube. 

Köpte gjutsand söder om Sthlm och byggde mig en Flask i trä mer om den nedan.

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fram med snickarbrallorna och slöjda lite i MDF.  När pluggen som förövrigt är nr 15 eller nått i serien vart klar så penslade jag den med epoxy i omgångar. 

Det är flänsarna som är svåra att få till, men efter 15 försök och många dagar i garaget så har jag en plugg. Handgjord plugg vilket gör det lite kaxigare än nått CAD ritat och utfräst. ?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Gjuta lite. 

Det vita är inte pudersocker utan talk eller rättare sagt barnpuder köpt på babybutik. Garaget luktar som vilken barnkammare som helst.

Här gör jag övre halvan av formen. Tror det heter "drag" eller om det är namnet på underdelen..  Flask och drag på amerikanska vilket är vilket och spelar det roll för mig.. Nä! Skål! ?

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Nä, nu är det dags att byta om till plåtbrallor. 

Tänkte göra täckplåt till hjulhusen men helt flata plåtar ser såååå tråkiga ut och de som finns att köpa som är skruvade i hjulhuset eller de med bara 2 (spår med sicken) är helt fantasilösa. Sååå jag tänkte att, eftersom jag saknar både sick, engelskt hjul etc så gör jag en plugg/form där plåten kläms fast och så bearberat jag den med klubba tills plåten formas efter pluggen.

Under plåten ligger en liknande form så smäller jag på med klubba och don i trä utefter kanterna tills skiten tar form. Träskivan ni ser är skruvad så att den inte kan flytta på sig. Plåten är 1,25 eller runt där. 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
  1. Tog ett rundjärm och svetsade det runt öppningen för bärarmen. 

MEN det ser ju för taskigt ut!! Så här kan jag inte ha det så jag skrotade skiten. Plåtarna åkte i sopen. Det här måste lösas på bättre sätt.... Framförallt så det ser snyggare ut!

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

WOW vad bra det kan bli när man använder rätt prylar! Skrotade som sagt mina tidigare plåtar och köpte en ny och åkte ned till Ronna på UCC och lånade hans maskiner en stund.

Olyckligtvis hade jag ingen riktig plan när jag kom dit mer än att jag hade ritsat lite på plåten så i stundens hetta körde jag med trapp-sicken utan att sträcka plåten först vilket resulterade i att de ville slå sig. Det är därför kanterna är avstressade så jag kunde punkta plåtarna utan att de var för bångstyriga.

 

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser det ut från hjulhuset. Jag har medvetet behållt den punktade kanten från tornet. Nu kapar jag utifrån hjulhuset och utefter den kanten. Eftersom plåtarna ligger omlott så blir spalten bara så bred som kapskivan är tjock. Efteråt är alltså den punktade kanten bortkapad och kvar har jag ett snyggt och fint snitt att svetsa

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Fortsätter med hela plåten och helsvetsar en bit i taget och knackar efter så det inte slår sig allt för mkt. Efter slipning så ger lite svart färg en bättre bild på hur landet ligger och hur mycket jag behöver spackla. Och det blir den del även om den inte är mycket mer än någon mm på några ställen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fortsätter med andra sidan och här bygger jag en bit för att kunna göra om gamla batterihyllan till en låda för elcentral. Ni som är observanta ser att jag även gjort kanter för en täckplåt/lock och att det kommer vara nedsänkt och ligga i linje med innerskärmen. Tanken är att allt el ska dras ute i höger hjulhus för att ta bort så mycket synligt som möjligt. 

Nästan alla uttag i torpeden har lagts igen med undantag från oljetryck till mätare, gasvajer och slang till värmepaket. Jag var nära att sätta igen det också och dra vattnet samma väg som elen och bygga om fläkten så att fläktmotorn hamnar under instr panel men det är för mycket jobb för att få lite rent och snyggt bakom motorn. Det får helt enkelt räcka med att ta bort alla jäkla kablar för det drar ned hela intrycket om de hänger och slänger tycker jag.

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Kört med krympen på nedviket som jag körde fram med sicken. Den välver sig fint. Lite hållborr och en dimple die så blir den finfin. Här gör jag konsoller till att fästs den i frontplåten med. Kommer sitta bultad vilket gör att den både kommer att följa frontplåten helt och går att demontera ifall kyl ska ut eller motor ska ur etc. Återstår att flytta påfyllningen som blir svår att komma åt. 

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...