Jump to content

Plockade isär bakaxeln..

Recommended Posts

Visste att bakaxeln på Mustangen var kass då den glappade rätt mycket och smällde till när man lade i växel. Men att det skulle se ut såhär trodde jag inte :)

En 8".

11110008.jpg

11110013.jpg

Oljan såg ut som någon fin metalliclack, fullt med små metallflisor.

11160001.jpg

:o

11160008.jpg

11160011.jpg

Det där såg mindre trevligt ut..

Egentligen är bakaxeln för klen för motorn, men eftersom 9" är så svåra att få tag på och nya kostar så mycket blir det antagligen en 8" till. Men det blir att köra lite lugnare och inte bränna gummi så mycket som förra ägaren, för då går det såhär..

Ett litet tips sätter du i en diff så blir det inte sådär detta som hänt med din axel är troligen att planethjulen har spunnit med diffsärr blir det inte så prata med stig´s axle&parts i Ringarum Norrköping så har han grejor och kunnande

Dom håller för din motor om dom byggs rätt!

Blir lätt så om man missköter och inte justerar den och som Andrew sa går dom även lätt sönder utan diff

Du kan nu uppdatera din 8'' med delar från Currie Enterprise eller Strange om du vill undvika en dyrare 9''

Tycker mig se att du har den kraftigare 8'' och då kan det vara värt.

De bättre 8'' har "raka" rör på banjon

Sämsta med orginal 8'' är dock själva klumpen.

För små lager och klent hus.

I övrigt lika med 9''

HOLY SHIT!!

*hämtar andan* lite glapp?...*s*

Stiga som Andrew rekomenderar är väldigt bra att ha med att göra...rekomenderar även honom...hade du behövt hjälp och bodde i 08 hade du kunnat hört av dig hit,,,men Stiga är i vat fall halvägs,,,,,,

kan ev. vara att kostnaden för en 9" ändå inte är fel i långa loppet,,,ty självklart ska man få leka ibland,,,,att laga det där kostar en hel pengar och då är det fortfarande "bara" en 8"

mvh

Ett litet tips sätter du i en diff så blir det inte sådär detta som hänt med din axel är troligen att planethjulen har spunnit med diffsärr blir det inte så prata med stig´s axle&parts i Ringarum Norrköping så har han grejor och kunnande

Det skulle kosta ungefär 9000kr om jag skulle handla delar från axle&parts, så det blir nog att skaffa en beggad 8" igen, och inte göra som förra ägaren.. Inga burnisar nästa sommar :)

eller så lägger du ut ca. och köper en beggad 9" och leker hela nästa sommar,,,och sommarn efter det,,,och,,

mvh

eller så lägger du ut ca. och köper en beggad 9" och leker hela nästa sommar,,,och sommarn efter det,,,och,,

mvh

Konstruktivt inlägg. ;)

D.v.s du vet inget om Ford 8'' och inte heller hur svårt det är att få en 9'' som passar i en tidig Mustang.

Man får vara glad om man hittar får tag på en 9'' med spärr under 12-15.000

Dessutom så sitter det i 9 fall av 10 en okörbar 4.11:1 utväxling i dom

Kör man på gatan finns ingen som helst teknisk anledning att köra med 9'' så länge man inte lägger på slicks eller har en maskin på en bra bit över 400Hk

Nu vet jag inget om vad bilen ska användas för men det är onödigt jobb att byta om det är tänkt bara rödljuskörning inne i stan eller??

Har själv tidigare haft 8'' bakom min 450Hk351W i många år utan problem.

Jo en gång har jag dragit en drivaxel men den är samma som 9'' så det är ingen skillnad.

Finns garanterat ett antal i klubben som kör på strippen med 8''

En liten grej man glömmer bort att 9'' själ en del extra hästar av motorn mot 8'' som är Ford's effektivaste axel.

NY 8'' spärrad Currie diffenhet ligger på 4000kr

CE-5015 $389.95 8" 28 spline Traction Lock

Ny valfri Currie drevsats hamnar på drygt 2000

CE-4022 $189.95 3.55 ring and pinion

Halva priset mot att kladda med begagnade 9'' axlar som man iallafall får bygga om.

Men som sagt! Hur ska du använda Mussen?

Var realist här! ;)

e re så? man köper en banjo för 500:- sen köper du en komplett klump av Bengt och Magnus i LIndesberg för 5.000:- sen ordnar jag ny drivaxlar i rätt längd från USA för 4.-5.000:- korta banjon låter du Mannerfelt göra om du inte har en kompis som har en jigg...klart under 10 lapp!

:)

Bilen kommer mest användas för att glida runt med, men det kan vara kul att dra någon vid rödljusen nån gång ibland!

Köpt en ny/beggad slutväxel (heter det va? ny på det här med bilar) nu, den kraftigare 8" som suttit på en Mustang -77 med 6'a. Så den lär nog inte ha varit utsatt för några burnisar.. Såg väldigt fin ut iaf. ;)

3.00 i utväxling, alldeles lagom!

Och jag lär inte burna något i sommar direkt, bara pinsamt när endast ett hjul släpper! :D

3000kr kostade den föresten. :)

e re så? man köper en banjo för 500:- sen köper du en komplett klump av Bengt och Magnus i LIndesberg för 5.000:- sen ordnar jag ny drivaxlar i rätt längd från USA för 4.-5.000:- korta banjon låter du Mannerfelt göra om du inte har en kompis som har en jigg...klart under 10 lapp!

Ja om man är säljare pratar man så. :lol:

500kr för banjo! In your dreams!

Du menar att kortning ingår då också va? hehehe

Försök hitta en banjo som kan kortas för 500 kr. 99% är konade och det blir skitfult att korta dom. Inget vettig människa kortar en banjo för under 2000spänn

Med alla dom mellanhänderna och felkällor så är det omöjligt för 10lapp

Dessutom så får man bara hoppas att bromsarna går att flytta över för det finns ju mer än 4 olika fästen som måste stämma mot banjon.

Varför krångla till det?

Nu spelar detta mindre roll när "Audioslave" redan fixat biffen.

Med 3.0 blir den en perfekt glidare med "lite" sting i iallfall. :wink:

Vad negativ du låter,,,båda mina banjos på racer bilen och min -58 har jag köpt för exakt 500:-.....man får ha lite känningar,,,

Det var inte meningen vara negativ utan bara realist.

Men jag står fast att det är nys att man får det för 500kr.

Den ska kortas och du ska ha rätt fästen för axeln dessutom.

Plus rätt bromsköldsfästen

En racebil så kan man vara mer flexibel och ta de mått man vill.

Race är inte som orginal som du vet.

Dom inläggen kan du lägga på Nitroz istället :!:

Nä visst,,,på en racebil är det enligt mig av yttersta vikt att du har exakt rätt mått för att sladdriga slicks inte ska ta i utåt eller inåt...

och som jag sa,,,har köpt 2 av mina banjos för 500:-/st sen var kortningen en fråga om man hade kompisar som har en jigg eller om du får lämna bort det,,,det blir ändå inte så dyrt...

självklart får man snida lite själv med...det kanske du oxå märker om du bygger/bygger om en bil nån dag...*s*

mvh

Vem har tillverkat stötdämparplattorna under fjädrarna?

var köpte du byglarna över axlarna?

Vad ska en -69Mach 1 ha för bredd? gärna mått gärna anliggningsyta sköldar/banjo...

mvh R