Leijon CMC 855 November 21, 2004 Report November 21, 2004 God morgon vänner!(Detta är säkert ingen nyhet, med jag hittade inget liknande på forumet)Detta gäller främst 65-66'orna. Jag och min far fixar en budget variant servobroms till vår HT. Det var tänkt att vara ett billigare alternativ. Så klart finns det krav: Det ska vara så billigt som möjligt, (helst billigare än ett kit)Små eller inga modifikationer till torpedväggen,Relativt enkelt att göra hemma.Jag kommer att berätta mer om hur det går... (det visar sig kanske bli en flopp... :wink: ) Citera
Lars Oscarsson cmc383 November 22, 2004 Report November 22, 2004 Hej.Många använder idag broms servo från småjapanska bilar typ Mazda,Toyota, mfl. Det finns andra alternativ också men storlekenpå just servo bromsar från Japan bilar passarbra i det begränsade utrymmet på 65-66. Dessutom så skall någon av dessa ha sammabultmönster på huvudcylindern, i princip bolt on. :wink: Citera
Twenty November 22, 2004 Report November 22, 2004 Prova bromsservot från Nissan Micra från slutet av 80-talet.Ett otränat öga kanske inte heller ser skillnaden från originalet.bara en idé Citera
Leijon CMC 855 November 23, 2004 Author Report November 23, 2004 å fan! vi fick fatt i en servo från en ford escort combi -97 (tror jag) på malmöskroten. Den har väl en dimeter på 200mm. Jag och min far har ritat och konstruerat en adapterplatta. Det ser ju inte riginal ut, mn det gör ju inte bilen heller så... Det finns lite utrymme kvar till ventilkåpor och väggen. Jag kommer med mer info om hur projektet går... Citera
Leijon CMC 855 November 24, 2004 Author Report November 24, 2004 Jaha, då hade vi fått fatt i en servo från en escort, ritat en adapter, pappa svetsade ihop den på jobbet. Vi har test/lös monterat. Visar sig att det svarta plasthöljet runt "armen" är 2-3mm mindre än hålet i väggen. Perfekt. Själva armen i sig är aningen för lång, den kapar vi av så småningom. Adapterplattan är ca 60mm lång. Lite knevell att få ner allt på plats, men det går. Man får dela på servo och huvudcylinder, sen montera på cylindern när servon är på plats. Ventilen som delar upp flödet till frambroms resp. bakbroms sitter lite olägligt och måste omplaceras. Inget större projekt. Så här ser det ut ikväll... mycket nöjd än så länge. Citera
Gäst November 25, 2004 Report November 25, 2004 En fråga.För mig låter "Ford Escort" som lite för små saker? Har ni räknat ut att oljevolymen räcker till alla hjulcylindrar.Orginal har ju cylindern 1'' (om jag inte minns fel) och då bör cylindern från escort vara lika stor eller? Citera
Leijon CMC 855 November 25, 2004 Author Report November 25, 2004 Det var en bra fråga Helt ärligt har jag inte tänkt på det... Det är sånt här som r så bra med forum... Jag ska kolla up det. Tack för tipset! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.