Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Jag kan helt rätt hålla med dig, efter som att

Carol sålde hela Shelby produktionen till FORD

1968 så är det till största delen Ford Mustang. :shock:

Kan citera C Shelby när han fick frågan i en

intervju vilken Shelby han skulle välja, svarade

han en 68 Shelby Cab den har komfort som en

vanlig Mustang fast något bättre väghållning. :wink:

De var ju kul att man hittade ett forum där det kanske finns lite vettigt folk att snacka med =)

Shelby för mig är inte Mustang.

Jag ser det som så att Shelby är en Shelby,inte ne Shelby Mustang.Det var ju inte direkt så att man valde till Shelby som nått extra option när man köpte sig en ny musse??

Som jämförelse kanske man kan säga att nuförtiden delar ju många bilar samma bottenplatta men det är ju inte samma bilar för det??

Är det nån som har kolla på hur många äkta Shelby´s det finns i Sverige???

Svenska shelby registrets hemsida vägrar ladda men den uppdateras ju alldrig ändå tycker man.

/Vince

Tycker nog inte man kan göra den jämnförelsen.

I detta fallet handlar det inte om någon bottenplatta.

Det enda som är unikt för Shelby är huv, koffertlucka, kofångare (1969), bälte, 2 mätare, dekaler samt lister, avgasändrör, vandrande blinkers (Thunderbird).

Tillverkade som Mustanger hotade till Shelby.

Men dom är häftiga.

Du har säkert hamnat rätt för att snacka Shelby bilar. De är ju precis som både California Special och Boss Mustangerna specialutrustade och modifierade Mustanger.

Det finns också flera CMC medlemar som har Shelby Mustanger i sitt stall.

Dom enda Shelby bilarna jag är intresserad av är dom från 65-67 (samt Shelby Cobrorna) efter det så är det inte mycket ryt och identitet kvar i dom.

Ta en bil från t.ex. -65 som ju var de bilar som var mest "ombyggda",det är en hel del som är gjort på dom.Så mycket att Ford tvingade Shelby att göra dom "snällare"

Det som i stora drag är gemensamt med Mustangerna (65-67) är väll själva karossen,samt chassiet (inte hela),delvis inredningen och delvis motor,eller??

Jag är ingen Shelby expert och därför vill jag höra vad andra har att säga??Jag har ju ingen egen bil att jämföra med och kunna titta på.

Är inte Shelby mer som ett märke i märket Ford precis som Edsel,Mercury och Lincoln,istället för nått slags utrustningspaket till en vanlig musse??

/Vince

Ja det är ju bara Shelby 65 som är en riktig "racer" sen blev dom mer och mer "normala"

Ford tog över helt 1968 då produktionen flyttades till "Ford"

Så de är mycket riktigt "vanliga" Mustanger som har fått lite kosmetiska ändringar.

Dom levde inte ens upp till namnet längre som exempelvist GT500 KR

"SHELBY GT500 King of the Road" låter mer än vad den var.

Den vanliga 68 428 GT klådde den i muskelkriget på gatorna som rådde då.

69 som var sista året för namnet Shelby var nästan hemsk.

Då fick den en 71'a front med NASA huv med 5-luftintag

En raritet blev det iallafall

1969gt.jpg