Jump to content

"Strut bars"


Fredde77

Recommended Posts

Inga problem!

Ta fram skärbrännare eller gasolvärmaren.

Sen är det bara att elda på utav bara den på muttern och få alla gegga runtomkring att smällta.

Sen gäller det att vara snabb med en extra kraftigt spärrskaft och försöka få igång muttern.

Spraya gärna med någon krypolja.

Jag har då inte kommit på något bättre sätt. :roll:

På 71-73 sitter dom lite sämmre till så där vet jag inte om samma våldsamma metod funkar.

:!: Ska du testa detta tips så tänk på vad du gör......Kan lätt ta fyr och först och främst ska du vara rädd om dig själv :!:

Link to comment
Share on other sites

Tjena Per,

Problemet är just det där med hylsan. Muttern sitter så långt ingängad på stången så att en konventionell hylsa räcker inte ända fram :( . Kanske fungerar med extra lång hylsa. Är det sådan du använt?

ELDA :shock:?!! . Jag har ju ingen gegga runt omkring muttern....

Här kommer ytterligare en fråga :wink: ;

Är det bara att skuva av stötdämparna i deras nedre resp. övre fästen fram för att demontera dessa följt av användande av fjäderspännare för att plocka ut fjädrarna? (ursäkta svenskan men jag kan inte formulera detta bättre :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredde.

Skrev ett mail till dig igår, det kom i retur

ingen mottagare. :?:

Jag skrev där att Mustang från 65-70 går

det att få loss med blocknyckel 1". 8)

71-73 Måste man ha en sk långhylsa i

samma storlek, att värma är bra men svårt

på våra årsmodeller då denna mutter sitter

på ett sådan ställe som den gör. :roll:

Leta långhylsa tror att den finns på Biltema. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Är det bara att skuva av stötdämparna i deras nedre resp. övre fästen fram för att demontera dessa följt av användande av fjäderspännare för att plocka ut fjädrarna? (ursäkta svenskan men jag kan inte formulera detta bättre :roll: )

Ja det är rätt.

Metod för fjädrarna är vinkelslip och kapa av! ;)

Ska du spara fjädrarna så får du hålla på och jävlas med fjäderspännare och det är jäkligt tidsödande och det brukar vara lite modifikation att få dit spännare. (beroende på fabrikat)

Är det gammla orginalfjädrar bilen har så tycker jag absolut du ska byta för det är så billigt.

Dessutom är det inget roligt att lägga en massa jobb och sen hux flux går en gammal fjäder av och man får börja om.

Nya 620lbs fjädrar som är sänkta 1'' är dessutom mycket lätta att få dit.

Nytt och stumt ska de va! 8)

Bara min egen smak såklart.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde det med fjäderspännare 8).

Det ger en extra krydda i vardagstristessen. Efter kompression och demontage så är ju fjädern ett laddat, dödligt vapen...

Naturligtvis blev det direkt problem eftersom jag, mitt klantarschle, hade skruvat ut fjäderspännarna fullt innan de spändes över fjädern :oops:. Det innebar att, när jag fått ur fjädern och skruvat ut spännarna så mycket som det gick, så var fjädern fortfarande belastad! Då fick man använda skruvstädet! Finfint! Det lackar inte bara mot jul. Svetten lackade också. I pannbasen! :shock:

Nu är det i alla fall gjort. Och jag kommer inte att sätta tillbaks fjädrarna. Det skall inhandlas nya.

Det blir inga problem med att sätta in ovannämnda fjädrar som sänker bilen? Tänkte på skärmkanter osv. Har 17" hjul....

Link to comment
Share on other sites

Det går utmärkt med en lång hylsa och som Lars skrev har Biltema såna...minns ej var du bor,,,men är du i Sthlms trakten kan du få låna en av mig om den returneras inom ett dygn

mvh

Link to comment
Share on other sites

Schysst!

Jag tackar för gästfriheten att låta mig låna ett av dina verktyg. Då jag bor uppe i de norrländska skogarna (Sundsvall) får jag problem att hinna med.... hehe...

Dessutom så har jag köpt en hylsa som fungerar bra. "Strutarna" är nämligen bortmonterade redan. Man får jobba snabbt så inte sambon blir sur :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...