Jump to content

Featured Replies

comment_154614

Köpt min första klassiska mustang nu under vintern, är en 65 fastback.

Motorn är byggd av Quatermile Engineering, är i botten en 289 somdeckats, linehonats och ramlagerförstärkt. Motorn är nu på 347 cui.

Lådan är en automat C4.

I pappren från när motorn byggdes hittade jag en anteckning om att cet ska vara 15W40 Pennzoil Performax.

Min frågor

1) Måste jag använda just den oljan? Hittade inte svensk butik som hade den.

2) Hur vet jag oljemängd? Hittar inget om xet i pappren?

3) Vad ska jag använda för olja samt oljemängd till lådan?

comment_154617

1) Nej inte så noga. 10W/30 som anges från Ford går bra...Eller 10W-40 ... Mer noga är om motorn har en "flat tappet" kamaxel är att du tillsätter Zink annars är det snart godnatt.
Har motorn en rullkam behövs ingen Zink

2) En 5 litersdunk ska nog räcka!

3) 9 liter om du ska byta all olja. 4-5 Liter i lådan + 4 liter i turbinen (egen plugg)

comment_154618

Typ av kamaxel vet jag inte, vet inte ens skillnad på "flat tappet" och rullkam.

Ska sitta en "Crane hydralisk 234grader" i den enlogt pappren.

comment_154650
14 minuter sedan, Snorre70 said:

Är det bara namnet som är intressant eller densiteten?? 15/40 va du ute efter, vad som står på burken har lite mindre betydelse.

 

Ok. Jag är inte så duktig på detta, fick för mig att det berodde på mer än själva viskositeten. Finns ju olika oljor för turbomotorer, dieslar, moderna resp äldre motorer. Men jag behöver bara hitta vilken 15W-40 som helst?

comment_154651
On 2017-02-12 at 20:44, nho1 said:

Hittade modellbeteckning "M-6250-A351" i pappren.

Någon som vet om detta är rullkam eller "flat tappet"?

comment_154652
Just now, nho1 said:

Någon som vet om detta är rullkam eller "flat tappet"?

Lättas om du är osäker kan du alltid råd fråga där man köper oljor m.m. Dom hjälper gärna till, o du har rätt  viskositeten är det så klart, 15/40 är en olja man använder där det krävs lite mera.  Extremt högpresterande motorolja SAE 15W-40 av SHPD-typ för diesel-, bensin-, och LPG-motorer. Speciellt lämplig för tunga fordon samt Euro III och Euro IV motorer.

 

comment_154654

Enligt sista länken tolkar jag att den är "flat tappet", därmed behöver jag tillsätta zink i oljan?

Hur gör man det?

comment_154656
8 timmar sedan, björn andersson said:

hej

Du köper en olja med ZDDP som jag skriv om tidigare. 

Tack. Visste inte ens vad ZZDP var, men googlade det nu. Man lär sig hela tiden.

comment_154670
Är det något speciellt man behöver tänka på till automatlådan och turbinen?


Tömma turbin är lätt genom inspektions luckan.
Finns en liten sexkantig plugg du öppnar och låt stå och tömma över natten.

Lådan inget märkvärdigt om du inte ska byta filter....filtret inte nödvändigt byta bara det ser fräscht, helt och rent ut.

Fylla på är en procedur eftersom du inte kan fylla allt p en gång.
Du får i ca 3-4liter sen rinner det nästan över!
Då måste du starta motorn för då börjar lådans oljepump fylla upp turbinen.
Sen kan du fortsätta fylla på.
Mätning på okejstickan ska alltid göras med motorn igång.
När du stänger av motorn så rinner olja ut från turbin och in i lådan igen....Så med avslagen motor har du en högre nivå än på tomgång
  • 1 month later...
comment_155928
On 2017-02-12 at 19:21, Per Berglund said:

1) Nej inte så noga. 10W/30 som anges från Ford går bra...Eller 10W-40 ... Mer noga är om motorn har en "flat tappet" kamaxel är att du tillsätter Zink annars är det snart godnatt.
Har motorn en rullkam behövs ingen Zink

2) En 5 litersdunk ska nog räcka!

3) 9 liter om du ska byta all olja. 4-5 Liter i lådan + 4 liter i turbinen (egen plugg)

Hur hittar man pluggen till dränage av turbin?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...