Guest nho1 February 12, 2017 Report February 12, 2017 Köpt min första klassiska mustang nu under vintern, är en 65 fastback. Motorn är byggd av Quatermile Engineering, är i botten en 289 somdeckats, linehonats och ramlagerförstärkt. Motorn är nu på 347 cui. Lådan är en automat C4. I pappren från när motorn byggdes hittade jag en anteckning om att cet ska vara 15W40 Pennzoil Performax. Min frågor 1) Måste jag använda just den oljan? Hittade inte svensk butik som hade den. 2) Hur vet jag oljemängd? Hittar inget om xet i pappren? 3) Vad ska jag använda för olja samt oljemängd till lådan? Citera
Per Berglund February 12, 2017 Report February 12, 2017 1) Nej inte så noga. 10W/30 som anges från Ford går bra...Eller 10W-40 ... Mer noga är om motorn har en "flat tappet" kamaxel är att du tillsätter Zink annars är det snart godnatt. Har motorn en rullkam behövs ingen Zink 2) En 5 litersdunk ska nog räcka! 3) 9 liter om du ska byta all olja. 4-5 Liter i lådan + 4 liter i turbinen (egen plugg) 1 Citera
Guest nho1 February 12, 2017 Report February 12, 2017 Typ av kamaxel vet jag inte, vet inte ens skillnad på "flat tappet" och rullkam. Ska sitta en "Crane hydralisk 234grader" i den enlogt pappren. Citera
Guest nho1 February 12, 2017 Report February 12, 2017 Hittade modellbeteckning "M-6250-A351" i pappren. Citera
björn andersson February 12, 2017 Report February 12, 2017 hansen racing säljer Gulf Max Plus Mineral med ZDDP finns bla. 10w-40 inte speciellt dyrt Citera
Snorre70 February 14, 2017 Report February 14, 2017 15W40 Pennzoil Performax http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/2231-2232/Motorolja.aspx Citera
Guest nho1 February 14, 2017 Report February 14, 2017 10 minuter sedan, Snorre70 said: Jag hittar inte perfomax olja på den sidan? 15W40 Pennzoil Performax http://webshop.norrlandscustom.se/katalog/2231-2232/Motorolja.aspx Citera
Snorre70 February 14, 2017 Report February 14, 2017 2 minuter sedan, nho1 said: Är det bara namnet som är intressant eller densiteten?? 15/40 va du ute efter, vad som står på burken har lite mindre betydelse. Citera
Guest nho1 February 14, 2017 Report February 14, 2017 14 minuter sedan, Snorre70 said: Är det bara namnet som är intressant eller densiteten?? 15/40 va du ute efter, vad som står på burken har lite mindre betydelse. Ok. Jag är inte så duktig på detta, fick för mig att det berodde på mer än själva viskositeten. Finns ju olika oljor för turbomotorer, dieslar, moderna resp äldre motorer. Men jag behöver bara hitta vilken 15W-40 som helst? Citera
Guest nho1 February 14, 2017 Report February 14, 2017 On 2017-02-12 at 20:44, nho1 said: Hittade modellbeteckning "M-6250-A351" i pappren. Någon som vet om detta är rullkam eller "flat tappet"? Citera
Snorre70 February 14, 2017 Report February 14, 2017 Just now, nho1 said: Någon som vet om detta är rullkam eller "flat tappet"? Lättas om du är osäker kan du alltid råd fråga där man köper oljor m.m. Dom hjälper gärna till, o du har rätt viskositeten är det så klart, 15/40 är en olja man använder där det krävs lite mera. Extremt högpresterande motorolja SAE 15W-40 av SHPD-typ för diesel-, bensin-, och LPG-motorer. Speciellt lämplig för tunga fordon samt Euro III och Euro IV motorer. Citera
Snorre70 February 14, 2017 Report February 14, 2017 5 minuter sedan, nho1 said: Någon som vet om detta är rullkam eller "flat tappet"? Lite info om denna. http://5cfxm.hxrs6.servertrust.com/v/vspfiles/assets/images/ford_racing_camshafts.pdf http://www.fordmuscleforums.com/stroker-engines/628666-m-6250-a351-frpp-cam-opinions-please.html http://www.westsidemustangs.com/showthread.php/72575-m-6250-a351-351W-hydraulic-flat-tappet-cam Citera
Guest nho1 February 14, 2017 Report February 14, 2017 Enligt sista länken tolkar jag att den är "flat tappet", därmed behöver jag tillsätta zink i oljan? Hur gör man det? Citera
björn andersson February 14, 2017 Report February 14, 2017 hej Du köper en olja med ZDDP som jag skriv om tidigare. Citera
Guest nho1 February 15, 2017 Report February 15, 2017 8 timmar sedan, björn andersson said: hej Du köper en olja med ZDDP som jag skriv om tidigare. Tack. Visste inte ens vad ZZDP var, men googlade det nu. Man lär sig hela tiden. Citera
Guest nho1 February 15, 2017 Report February 15, 2017 Är det något speciellt man behöver tänka på till automatlådan och turbinen? Citera
Per Berglund February 15, 2017 Report February 15, 2017 Är det något speciellt man behöver tänka på till automatlådan och turbinen?Tömma turbin är lätt genom inspektions luckan.Finns en liten sexkantig plugg du öppnar och låt stå och tömma över natten.Lådan inget märkvärdigt om du inte ska byta filter....filtret inte nödvändigt byta bara det ser fräscht, helt och rent ut.Fylla på är en procedur eftersom du inte kan fylla allt p en gång.Du får i ca 3-4liter sen rinner det nästan över!Då måste du starta motorn för då börjar lådans oljepump fylla upp turbinen.Sen kan du fortsätta fylla på.Mätning på okejstickan ska alltid göras med motorn igång.När du stänger av motorn så rinner olja ut från turbin och in i lådan igen....Så med avslagen motor har du en högre nivå än på tomgång Citera
Guest nho1 February 15, 2017 Report February 15, 2017 Nån som kan tipsa om nån bra do it yourself video på youtube eller liknande? Citera
Snorre70 February 19, 2017 Report February 19, 2017 Det finns hur mycket do youself videon på youtube med mustang Sök det du letar efter så finner du det, men självklart bör du söka på engelska. Citera
Guest nho1 April 16, 2017 Report April 16, 2017 Hur vet man vikken zinknivå som krävs? Hittade denna: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja/Mineral/Motorolja-mineral-Classic-20W50-2000022963/ Funkar den viskositeten? Citera
Per Berglund April 16, 2017 Report April 16, 2017 Den oljan är för tjock.10W-30 ska det helst vara.Andel zink är inte så viktig bara den finns. Citera
Guest nho1 April 16, 2017 Report April 16, 2017 Får åka in till mekonomen imorgon och se om de har lämplig olja. Citera
Per Berglund April 16, 2017 Report April 16, 2017 Får åka in till mekonomen imorgon och se om de har lämplig olja.Ja de kanske har.....Autoexperten har bredare utbud på oljor annars Citera
Guest nho1 April 17, 2017 Report April 17, 2017 On 2017-02-12 at 19:21, Per Berglund said: 1) Nej inte så noga. 10W/30 som anges från Ford går bra...Eller 10W-40 ... Mer noga är om motorn har en "flat tappet" kamaxel är att du tillsätter Zink annars är det snart godnatt. Har motorn en rullkam behövs ingen Zink 2) En 5 litersdunk ska nog räcka! 3) 9 liter om du ska byta all olja. 4-5 Liter i lådan + 4 liter i turbinen (egen plugg) Hur hittar man pluggen till dränage av turbin? Citera
Per Berglund April 17, 2017 Report April 17, 2017 Ta bort service luckan framtill på lådan. Sen får du kanske rotera motorn så pluggen lägger sig i nedersta läget På bild är inte startkransen med! Pluggen sticker igenom starkransen....Ibland finns det 2st pluggar men spelar ingen roll vilken du tar Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.