Jump to content

Joachim och Björns mustang 66a cab


Joachimflygare

Recommended Posts

Måste hålla med dig hellre laga rost än det här hjärtknipande med att sätta cab. Men är säker på att ni fixar det galant, ta det bara lugnt så får ni garanterat till det perfekt som allt det andra ni gjort  :)
Leif

Tackar Leif ! Tar lite paus fram till måndag med cabben , var o pratade med en man fån Tranås som är tapetserare o har satt en massa cabbar!
Har var inte glad i att sätta en gammal mustang då Han sa att de är svåra att få till . men Han skulle komma ner och hjälpa oss så väntar nog in han. bättre att få lite vägledning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

e7c3fcc4f68b9ca5d5a75287210eaad3.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vi började med att fästa upp cabben i den 4e bågen då det är ett fast läge den ska vara på. Är en rand på cabben som ska matcha bågen ! Vi märkte även upp mitten på bågarna och mitten på cabben så den inte skulle bli sne .

 

Sedan så spände vi upp den mot främre bågen och fäste fast den ute i båda ändarna med nit . Och satte även dit stål vajrarna på sidan .

La dit stål skenorna som ska skjutas i på undersidan av cabben o skruvas i båge 2 Och 3 .

 

Sedan började det svåra arbetet att få dit de spiklisterna som sitter bak på sidorna, och som de säger här krävs tålamod Och bra gängor för det skruvas dit o bort en h-tes massa gånger samma med nitandet. Nita dit. O ta bort om vartannat. Tills de blir acceptabelt .

Rutan sitter för sig och den är det inga svängar på så den är ganska ok att få dit -men inte enkelt ändå. Fick nog göra om den 5-6 gånger den med .

 

När cabben låg för oss acceptabelt så så spikade vi fast den fullt ut i framkanten .

 

Sedan var det dags att limma fast flärparna som sitter vid bakrutorna. Med kontakt lim .

Och även de flärparna som är i framändan .

Sedan kom dekor listen som sitter framtill på plats och den som sitter på 4e bågen .

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är äntligen cabben satt!! Det var ett jäkla skit jobb! Men faktist rätt nöjd ! Endast lite rynkor i högra hörnet. Kan gå ut när den får stå i solen ??? Men var helt omöjlig att få bort. Kan vara gjutningen i vinylen oxå men annars är vi nöjda ! Ska sägas att vi fick hjälp att sätta den ! Nästa klara vi själva :). Men gött att få lite hjälp från en som ser vart det ska sträckas o fästas först o sist mm. Nu bara att Sätta fast gummilister som ska sitta mot rutorna , Efter det besiktning .

 

Ska bli så jäkla gött att få ut den på vägen .

Men är väl alltid lite små justeringar som måste göras.

Får göra lite så turer först innan man vågar ge sig iväg långväga :)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är äntligen Mussen besiktigad !
Blev en tvåa på co Den låg på 6. Hade inte testat det innan så antog det inte skulle gå . Men det får man vara nöjd med !!
Blir att låna en co mätare o skruva lite . Någon som är bra på att ställa in en Holley 600? Tacksam för hjälp


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Härligt, bara en liten skitsak kvar att fixa sen kan ni köra i 2 år, grattis och bra jobbat :)

Hoppas vi kan träffas nån gång i sommar så jag får se underverket, Askersund kanske ?

Leif

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Härligt, bara en liten skitsak kvar att fixa sen kan ni köra i 2 år, grattis och bra jobbat :)
Hoppas vi kan träffas nån gång i sommar så jag får se underverket, Askersund kanske ?
Leif

Ja absolut askersund kommer det nog att bli och säkerligen En hel del rundor till Vadstena
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
15 juli

Nu har vi glidit igenom den första cruisingen i skänninge .
Bilen kändes bra. Tempen steg inte en mm på mätaren och då körde vi runt säkert 3 timmar i krypfart.
Men bränsleförbrukningen. Känns som den är lika på cruising som på landsväg :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag ombesiktigat bilen :). Ch halten låg ju på 6,1 och ljuset var lågt. Så var in på mekonomen o fick den godkänd. Tankade i 10 liter E85. Sedan hade farsan skruvat in luftskruvarna utan att jag visste det . Så när vi skulle mäta så låg det på 0,45 och gränsen ligger på 4,5 så det blev inte att skruva något där .

Bara justera upp ljusen lite. Så nu går den några år till innan nästa bes

Justerade upp blandskruvarna lite i dag. Tyckte den gick lite bättre när den fick lite mer att äta..

 

Farsan har tillverkat en jäkligt bra wind stopper av en solstol .

Blir som natt /dag när man kör blåser inget i nacken är även löstagbart och går att lägga i bagagen . De man köper för typ 4000kr går ju ej att lägga in där bak o detta kosta typ 500kr :) och man får på och av det på 2 min

Och man kan ha det på även när taket är uppfällt .

Solstols tyg och Alu profil och en bockmaskin är allt som behövs ...

Bilder kommer

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Link to comment
Share on other sites


Nu har vi glidit igenom den första cruisingen i skänninge .
Bilen kändes bra. Tempen steg inte en mm på mätaren och då körde vi runt säkert 3 timmar i krypfart.
Men bränsleförbrukningen. Känns som den är lika på cruising som på landsväg :)



Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fast några fler besiktningar lär du inte behöva! [emoji106]
Link to comment
Share on other sites

Nja förslaget är om du besiktigar i år är du färdig med besiktningar, jag ska besiktiga i höst men tror att det man vill kolla av skicket om 2 år igen :)
Leif 

Vi hade lite tid över!! O nu är det ju sommar så tänkte det kunde vara kul med en husvagn :).


b5718ae926a9e1b01949932be669efc1.jpg768851cfe455ad6518e4e37ac101bc26.jpg6942839f41e98d43daf8c37619632257.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...