Jump to content

Joachim och Björns mustang 66a cab


Joachimflygare

Recommended Posts

Hej ! Tänkte lägga upp lite bilder och kommentarer runt vår renovering av en 66a cab . 

Detta är ett far o son projekt som varat sedan juli 2014 då vi köpte den.

Det är en 289 tvåportare med C4,2:80 utväxling  servo bromsar med trummor runt om och servo styrning  el cab. 

Vi köpte bilen av en kille uppe i Umeå medans vi var nere i Malaga på semester .   Bilen kom ut på blocket som ett avstannat projekt .

 Vi köpte den på telefon efter 4-5 bilder , såg att den var illa men att den var så illa trodde jag aldrig , vi har i och försig aldrig renoverat någon Musse innan. Så har ju ingen referens  men har ju sett här o på nätet att det är ganska vanligt att de är dåliga.

I alla fall hade  han importerat o förreggat den i början av 2014. Sedan hade den blivit stående och när vi fick hem den så förstod jag varför !. 

Vi sände upp en kille med biltransport till ume 140 mil tur o retur Ödeshög-Umeå-Ödeshög.

När  bilen kom hem så trodde jag det var ett skämt , den var ju totalt slut fanns ju ingen ting som var ok på bilen . Några bilder innan renovering !

 

 

IMG_2931.JPG

IMG_2932.JPG

IMG_2933.JPG

IMG_2930.JPG

IMG_2934.JPG

IMG_2935.JPG

IMG_2936.JPG

IMG_2937.JPG

IMG_2938.JPG

image.jpg

IMG_3434.JPG

IMG_3471.JPG

IMG_3472.JPG

IMG_3475.JPG

IMG_3476.JPG

IMG_3477.JPG

IMG_3478.JPG

IMG_3480.JPG

IMG_3481.JPG

IMG_3482.JPG

IMG_3492.JPG

IMG_3530.JPG

Link to comment
Share on other sites

Vi har inte någon speciell bakgrund av ägare mm. Men den sista var en dam i New York antar att det var vanligt att damer höjde bakändan o sänkte de där fram :) 

Satt nämligen hemma gjorda höjnings järn o high jackers bak .

så var den även  lackad i någon Typ av 70 tals lack . Original lacken är spring time yellow med svart inredning o cab så det skulle det bli.  Visade sig senare att fjädrarna bak  var från någon annan bil då de var extremt höga . 

Detta var hösten 2014 vi låg ganska lågt med bilen första året det enda som skedde då var att  vi provstartade motorn då det satt en provisorisk flaska i motorutrymmet, den tände till och startade så Vi hörde att den levde i ca 5 sec .  Innan min far började montera ner den i delar. Plockade bort skärmar motor växellåda mmmm.

Link to comment
Share on other sites

Det visade sig att den hade de klassiska Amerika syndromen,Kilo vis med spackel och popnitade plåtar över rostskadorna !  Så faktum är att skalet såg ganska rakt o fint ut på håll,  så kan nog konstatera att  spackla är de ganska duktiga på där på andra sidan pölen!!

vindrutan hade de kört ganska länge utan gummi på vinrute torkarna  antar jag så den var väldigt repig! Så det skulle bli ett byte ! både vindrutan o sido rutor var grönaktiga . Sidorutorna var faktist fina :) 

 

IMG_3530.JPG

IMG_3531.JPG

IMG_3532.JPG

IMG_3533.JPG

IMG_3534.JPG

IMG_3535.JPG

IMG_3779.JPG

IMG_3781.JPG

IMG_4419.JPG

IMG_0340.JPG

IMG_0341.JPG

IMG_0342.JPG

IMG_0343.JPG

IMG_0344.JPG

IMG_0345.JPG

IMG_0346.JPG

IMG_0347.JPG

IMG_0350.JPG

IMG_0352.JPG

IMG_0353.JPG

IMG_0354.JPG

IMG_0356.JPG

IMG_0357.JPG

IMG_0358.JPG

IMG_0359.JPG

IMG_0362.JPG

IMG_0364.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var i stort sett det som hände 2014 då jag hade flera andra projekt . En A-traktor höll på att byggas o den är inte klar än :) men har till jan 2018 på mig så ska hinna det...  samt en Pontiac 1928 som strulade lite och vi renoverade även motorn på min cheva 1929. Så tiden sprang iväg på hösten o våren 2015.

ja det vi gjorde direkt var att sända iväg lådan o turbinen till en kille i Tranås  så han fick renovera det .

tur var det för turbinen o lådan var väldigt slitna . Jag beställde ett master rebuilt kit på eBay så fick han montera det.

det stora jobbet började juli 2015 då vi släppte alla andra projekt för att bara jobba med Musse . 

Jag har ett tacksamt jobb som gör att jag kan vara hemma ganska. Mycket. O min far är pensionär 

så vi har arbetar 0830-1600 i stort sett. 3 dagar i veckan om mm slår ut det  så då får man lite gjort .

Och det är så bra att kunna vara två och kul att göra ett sådant här projekt med min far.  Även om det varit mycket oenigheter o svordomar  så finns det ju inget bättre än att gå i verkstaden i sitt blåställ o träskor  o lyssna på 50-60 tals musik samtidigt som man skruvar ... 

Link to comment
Share on other sites

Tack per! 

Var ju lite sen att gå med i mustang klubben,så ligger ju efter med bilder så vi har ju kommit en bit på väg. O räknar med att vara klar till sommaren :) 

Men som sagt var plåt o svets tråd Det gått åt har nog gjort av med två 5 kgs rullar och ett slang paket :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du Leif! Detta var det största projekt vi har gett oss på .

Har ofta varit ett steg fram o två bak, blir ju lätt så Om man promt ska göra allt själv :)  du vet själv är bäste dräng !!

fick en idé på nätet om Melass ! 

1 del melass och 10 delar vatten som rostlösare . Så vi skaffade ett  fat melass som en  bonne hade ståendes sedan ett stort kar från ytterligare en bonne :) Fyllde i några kubik med vatten och melass.  Sedan var det bara att lägga i grejer . Så alla stolsramar mm . Men saken är den att det tar lite tid i badet. Runt en två 3 veckor   Hälst ska grejerna hänga i sörjan  tar lite tid men Miljövänligt !!. Sedan är det bara att plocka upp det rengöra med sprit och lackera  . Rosten är helt borta. Så det är en skonsam metod.  Tar inte så bra på färg men rost är det suveränt på, är nästan bäst om det är helt rött av rost .

Alla stolar och baksäte gjorde vi så med tog även headers blir ju rent på insidan oxå :) . Blev jäkligt bra .

sedan epoxi och svart två komponent färg . 

Sedan tog vi juteväv från några julklapps säckar farsan hade liggandes hemma o klädde in stolar o baksäte med . 

Att klä stolar när man aldrig gjort det förut kan ju vara lite pilligt men vi fick till det ganska  bra tycker jag själv . Fram så är det nytt  foam från cj pony parts och baksätet fick vi tillverka själva då det inte går att få tag i till cabben .  Det blev foam från en säng madrass !! var lite kinkigt att få till all hog rings så tur det finns Strips 

IMG_0553.JPG

IMG_0554.JPG

IMG_0555.JPG

IMG_0556.JPG

IMG_0790.JPG

IMG_0794.JPG

IMG_0797.JPG

IMG_0799.JPG

IMG_0803.JPG

IMG_0806.JPG

IMG_0819.JPG

IMG_0826.JPG

IMG_0827.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan säga som så att vihar svurit många gånger på Taiwan producerad plåt som som ej passar.  Tror inte vi har satt dit en enda plåt som vi inte  har modifiserat! 

Vet ju inte exakt  hur den såg ut när den lämnade fabriken. Men har förstått att passformen inte var den bästa ! 

Link to comment
Share on other sites

Ja frågan var hur vi skulle göra innan vi började skära ner den totalt !  Vi funderade länge, för på pall bockar kunde vi ju inte ha henne, Då hade hon blivit sned som f-n det kan jag garantera .

Hittade alla mått på nätet så vi kunde kryssmäta, ja mäta på alla möjliga sätt. Inte det lättaste då det  inte är raka linjer . 

Vi bestämde att vi skulle svetsa en jigg i fyrkants profil o sedan väga av den mot golvet då golvet inte är 100%. Sedan bilade vi fast jiggen i golvet . 

I och med det fick vi en perfek 0 punkt att utgå ifrån . 

Sedan svetsade vi fast karossen på 6 ställen med ca 30cm höga Järn lite olika mått då karossen inte är helt plan under  så vi även kunde komma under .

blev rätt bra faktist där efter kunde vi börja kapa i karossen utan att vara rädda att de skulle ge sig . 

Var ju även lite krockskadad så vi fick pumpa lite här och där 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Vi började med att byta torq boxarna fram, ja vi fick byta de bak med :) . Torped väggen fram byggde vi en egen knackade till den så den blev helt ok.  Fram partiet på bilen var helt ok faktist förutom lite sprickor vid stötdämpar tornen. Så vi lämnade det tills vi skulle blästra hela karossen .

Så byggde vi fram till sittbrunnen på båda sidor så vi inte skulle få den sne på något sätt! Rätt eller fel det vet jag inte men det funkade bra.  Så här i backspegeln så skulle vi lagt i ett helt golv. Så hade vi sparat en he-es massa jobb.  Yttre trösklarna var ganska ok det som var dåligt på de la vi svetsprimer på insidan o la dit en plåt o svetsade runt på insidan och fyllde på utsidan med svets  och sedan slipade ner svetsen då vi inte ville spackla den så de blev jäkla bra .

Men saken var den att vi hade fått med massa lösa golvplåtar och inner balkarna på båd sidor  så var därför det blev som det blev.

Det grå man kan se på bilderna är 3ms svets primer och en rostskydds färg som vi penslade på alla ytor som vi svetsade igen. där vi inte kunde komma år med blästern senare .

De främre torq boxarna var ett skit att få dit då man fick skära sönder de totalt passformen var sämre än sämst  men man kan göra mycket med vinkelslip och en svets :) 

de undre förstärknings plåtarna var så dåliga att det fick bli nya  de övre var ganska fina  rejäl plåt på d så efter blästring och primer så kunde vi svetsa samman de.

kan ju nämna det att vi köpte en mindre svets, och det ångrar jag inte en sekund   Köpte en på vertyghuset .

är nog en Kina svets, tror den heter acm 200 jag gav 2500kr för den  men den har fungerat klanderfritt  förutom ett slangpakets byte. Men antar de ej är byggda för svetsning dagarna i enda .och det är super bra med ett litet munstycke så man kommer åt överallt .  Funkat dåligt med min  Esab 350 som jag annars har . Viktigt med bra verktyg :)

 Det vi saknade lite ,inte för vi provat men såg på youtube att de körde med plasma skärare och det såg sjukt smidigt ut. 

Så har någon erfarenhet av plasma så får ni gärna dela med er av erfarenhet  så kanske man får investera i en sådan till nästa projekt om x antal år.....

Funkar ju med vinkelslip  men ibland är det jäkligt att komma till överallt 

 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Felstavat
Link to comment
Share on other sites

Ni kör lite "kalla" svetsar...Satsa på lite mer värme och undvik en massa hela maskar eller plåt kant-kant....Bättre köra överlapp och punkta i borrade hål med färre antal punkter
Kör skyddsgas typ Mison 8 så blir det betydligt mindre sprut och mindre med slagg/smuts.
Ibland måste man köra strängar ändå och då använder jag tryckluft och kyler ner strängen efter 20mm...Minimerar deformationer då!

Plasma skärare som du säger helt underbart!
Har man väl använt den så åker nästan vinkelslipen i sopkorgen!
Tyvärr fortfarande dyrt och undvik Kina modeller.
Mycket bättre köpa en begagnad på blocket men är sällsynta begagnade....Man säljer dom inte! :)

Samma gällande svetsar....Du får en 20år gammal Esab/Kempi för samma pris som en ny Kina svets. Gamla industrisvetsar är sanslöst mycket bättre!

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ja märkte att det var lite kalla :) men detta var början innan jag blev varm i kläderna   Kan ju medge att jag körde en hel del hela fogar . Tyckte det blev snyggast !   Hade en blöt trasa o kylde med men som du säger så hade nog tryckluft varit bättre o enklare men så är man ju ingen expert :) utan bara en amatör med en jäkla vilja :)  men kan lova att det håller .. Och hagmans karosseri fog gör underverk ! 

 

Ändrade %s av %s (%s)
Fel
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Fick byta höger bakre balk. Och halva värsta. Även bakre torq boxarna med lite annan plåt vid baksätet .

I och med vi fått dit balkarna bak så började det bli tid att hänga upp den i en vagga så vi kunde svetsa den under . 

Så vi tillverkade 5 vaggor på ett bräde:)  sålde 4 o behöll en,kom nämligen över lite  ämne från en mekanisk verkstad .

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

IMG_5172.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

36 minuter sedan, Joachimflygare said:

Ja märkte att det var lite kalla :) men detta var början innan jag blev varm i kläderna   Kan ju medge att jag körde en hel del hela fogar . Tyckte det blev snyggast !   Hade en blöt trasa o kylde med men som du säger så hade nog tryckluft varit bättre o enklare men så är man ju ingen expert :) utan bara en amatör med en jäkla vilja :)  men kan lova att det håller .. Och hagmans karosseri fog gör underverk ! 

 

Ojojoj det är inget kvar av skrotet!!

Tur ni är 2st så man kan peppa varandra!!

Ja problemet med för mycket svets att ni bygger in för mycket spänningar i hela konstruktionen!   Plötsligt står man där med en skev kaross.
Mindre svets och mer fogmassa är bättre!!

Betänk att original är det ett fåtal punkter och det höll i 50år...."Just enough is good enough!!"

Link to comment
Share on other sites

Dax att skära loss karossen från jiggen. Så vi kunde hänga upp den i vaggan . 

Skulle bli lite intressant att se om den skulle resa sig i någon ända .

Men faktum är att den var helt rak eller så rak den kan bli  den hade inte vridit sig någon ting o måtten stämde fortfarande med några mm här och där. Det får vi nog vara nöjda med  :) 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

sedan blev det att svetsa undersidan och skar även ut o la i två  subframe connectors  för att förstärka upp lite extra. . 

Sedan blev det att åka till andra sidan Vättern o hämta 1 ton sand  från baskarp

och låna en mobil kompressor och en monster bläster. 

Det var oxå ett jäkla skit att blästa med den.  Tänkte jag skulle blästra i min kontainer, det funkade i ca 5 min sedan såg jag ingen ting .

så det blev till att blästra ute på gården . 

Man får vara väldigt försiktig när man blästrar , lätt att göra bucklor o töja ut plåten .speciellt med en bläster av denna kalibern jag körde med .  Men åt andra sidan så tog det bara några timmar så var hela bilen klar . 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...