Jump to content

Joachim och Björns mustang 66a cab


Joachimflygare

Recommended Posts

En annan fråga gällande vakuumet till broms servon, går den att ta från den pluggade vakumslangen som sitter på höger sida Om förgasaren ? Har nämligen inget mer på mitt insug eller distansen.  Annars får jag skaffa en annan distans med uttag .  Tänkte för att vakuum uttaget sitter ju innanför spjällen så kanske inte blir samma vakuum vid tomgång ? 

Link to comment
Share on other sites

En annan fråga gällande vakuumet till broms servon, går den att ta från den pluggade vakumslangen som sitter på höger sida Om förgasaren ? Har nämligen inget mer på mitt insug eller distansen.  Annars får jag skaffa en annan distans med uttag .  Tänkte för att vakuum uttaget sitter ju innanför spjällen så kanske inte blir samma vakuum vid tomgång ? 

 

Servon ska ha vakuum direkt från insuget.

 

Har verkligen inte insuget ett större gängad anslutning?

 

Från förgasaren går också ta om det har just en nippel för servo...brukar finnas en typ 8-10mm nippel att ansluta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kan du titta på bilderna på spm jag lagt upp på motorn. Och förgasaren. Kan vara så att jag satte temp givaren till elfläkten i vakuum uttaget i bakre ändan av insuget ?

är även en grov slang på höger sida om förgasaren som är pluggad kunde kanske ta vakuum där? 

Link to comment
Share on other sites

Ja baktill brukar det alltid finnas urtag till vakuum......Troligtvis har du satt givaren där

Elfläkt givaren kan du sätta i termostathuset.

Förgasaren kan mycket väl ha ett urtag för servo vakuum,.....Det märker du när du ska bromsa! :)

Ser även att det inte sitter någon fläktkåpa på kylaren....Utan sådan är det som att det inte sitter en fläkt på alls och fläkten får ingen funktion.

Link to comment
Share on other sites

Ok :) ska byta plats på givaren o sätta dit en koppling så jag får på slangen bak vid insuget! 

Ja vi köpte en kåpa. Men verkade som den fläkten vi har var lite för stor den gick inte att ha med den fläkten  Kanske finns olika storlekar på fläktarna ? Och denna är nog inte original då den är kromad ! 

Men ska kolla upp det  känns oxå lite säkrare med en kåpa .

Link to comment
Share on other sites

Nej den "vispen" kommer nog från en tidigare Mustang eller från en 6a.

Hittar du inte begagnat finns de nytillverkade och det är bra flås i dom......utan "visko koppling" ser dom ut så här

58b15fc2a7782_Skarmavbild2017-02-25kl_11_41_58.thumb.png.3b88ca6f8eccf8ebd19db629ac04c5f4.png

 

Dessa Flexalite fläktar är ännu effektivare då bladen böjs med varvtalet....Lågt varv=kraftig böj och mycket luft....Högt varv=rakare blad och mindre luft

58b16201a31fd_Skarmavbild2017-02-25kl_11_52_30.thumb.png.428cef8cd192abb96b9893c63dbae11c.png

Men er kylare ser lite smal ut dessutom så en 17" fläkt får lite trångt kanske men den blå fäkten finns i varje hela tum...12,13,14,15,16,17" etc

Elfläkt är en modernitet som jag inte alls är förtjust i.
Dom minst 30A  och det gäller man har generator som orkar.
Men största strulet med elfläkt är att temperaturen i motorutrymmet ökar då dessa inte flåsar in kall luft lika bra som mekanisk... motorn suger ju luften från motorutrymmet....Resultat blir slöare motor p.g.a sämre verkningsgrad.
Ska man ha elfläkt bör man antingen ha "cold air intake" eller som ni, en mekanisk fläkt också.
Grejen med "rätt" mekanisk fläkt är att den är så effektiv att elfläkt är överflödig.

Har man dessutom headers som ni har så ökar temperaturen i motorutrymmet ännu mera.
En effektiv mekanisk fläkt som ständigt pumpar in en ström av kall luft är mums fillibabba för motorn

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Som du säger Per så är nog vår kylare lite smalare än original. 

Men fläkten som sitter på är en Fomco. 17" så borde funka. Men med tanke på fläkt kåpa så vet jag inte hur vi ska göra ! 

Men fann dessa.   Är det någon som har erfarenhet av de?. Tänkte om man sätter en flexi fan och en sådan kåpa.  Blir ju öppet under till men borde bli tillräckligt bra ?

finns både 3 tum och 5 tum breda 

IMG_0155.PNG

Ändrade %s av %s (%s)
.
Link to comment
Share on other sites

Så nu är elen fixad :) 

bara vindrutetorkare  nu som går år fel håll !! Kan vara vänd  180 grader . Men det får bli ett jobb för morgondagen !  

Tankmäraren fixad oxå  var volt regulatorn (den nya farsan satt i som inte funka!!  (Amerikansk kvalité )

Så satte i den gamla å då funka allt perfekt ! 

Blir även att montera dörrar i morgon  blir spännande att se om de fortfarande passar . 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Farsan fixade till Torkarna Idag  de satt 180 grader fel . 

Men nu går de åt rätt håll:)  

även neutral Safety switch justerad så nu går det bara att starta i park läge! 

Dörrarna monterade, blev rätt bra faktist med springor o dylikt . Bilder kommer .

servo ventil ditsatt   Fick tag e en beg då vår var paj i gängorna på en anslutning 

så renoverade upp den med nya packningar mm från VP .

Tankarmaturen strular fortfarande  så får ta loss o se om man kan få liv i skiten .

så haft fullt upp i dag :) 

Nu är det framvagn och cab som står på tur . Tänkte vi skulle fixa framvagnen innan vi slänger dit fram skärmar mm 

ja i mellan så kan vi ju klämma dit mattor o stolar . Men det är ju ett enkelt jobb:) 

termostat hus med uttag för temp givare beställt för el fläkt.  Även en fläkt kåpa på väg från USA . 

Link to comment
Share on other sites

Härligt nu går det framåt, men du kan väl starta i neutralläget oxo?
Leif


Vet inte ska man kunna starta i neutral ?
Tror bara den gick i parkläge !

Tänkte på en annan sak back ljusen ska inte de gå på via switchen ? Tänke jag skulle titta på det



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Ja jag läste att de skulle vara så ska kolla över det i morgon igen . Tack ja det har varit ett jäkla jobb har inte räknat timmarna men det har varit många och många svordomar och fördömande av amerikansk passform !!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites



Vet inte ska man kunna starta i neutral ?
Tror bara den gick i parkläge !

Tänkte på en annan sak back ljusen ska inte de gå på via switchen ? Tänke jag skulle titta på det



Skickat från min iPhone med Tapatalk





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Den kommer att bli bättre än ny....

Riktigt bra jobbat.

Trevligt att din far hjälper dig,

Mina grabbar tycker jag är bara dryg då jag ställer krav om jag ska hjälpa dem, med kvaliten på jobbet som de ska göra på sina egna bilar.

Link to comment
Share on other sites

Den kommer att bli bättre än ny....
Riktigt bra jobbat.
Trevligt att din far hjälper dig,
Mina grabbar tycker jag är bara dryg då jag ställer krav om jag ska hjälpa dem, med kvaliten på jobbet som de ska göra på sina egna bilar.

Ja det är trevligt vi hjälps åt hade inte klarat detta projekt utan honom .
Men fick fel vipparmar från USA . Vi har 65 ans toppar på så måste ha andra vipparmar så är det någon som har 15 st liggande så vore jag intresserad Har nämligen 1 rätt så behöver 15 st
IMG_8628.JPGIMG_8605.JPG


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Fått tag i nästan helt nya vipparmar av en trevlig mustang kille här på forumet vid namn Stefan ! Så blir att montera i morgon .

Blir gött att få till motorn så man kan släppa den en stund ! Finns ju en del andra grejer att göra.

Köpte förresten en convertible monterings dvd för mustang 64-73. Ska bli intressant att se den . Tänkte vi skulle ge oss på cabben det sista .

Så är tacksam för hjälp o tips

Gällande cabb byte . Tänkte att har vi gjort hela bilen så ska vi väl klara av att sätta mössa på den ! ( citat från en som var o hjälpte oss en dag)

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Link to comment
Share on other sites

Helt klart fixar ni det, det behövs lite jäklar anamma, tålamod och starka nerver men som sagt var ni har ju fixat allt det andra så bra och så är det nåt visst med att ha gjort det själva, lycka till  :)

Leif

Link to comment
Share on other sites

Ja tack Leif. Vi ska i alla fall göra ett försök vi fick hem en dvd i dag från USA , Var en demo video för mustang 64-73 där de sätter en cab på en 73a men hans säger i filmen att de är i stort sätt identiska Så får studera den Innan vi tar tag i cabben !

 

I dag fick vi i rätt vipparmar o vips så blev den tys! Inget klapper här inte!! Satte även dit ett annat termostat hus så vi kunde få dit givaren till elfläkten där! Och ett nytt vakuum uttag för broms servon och automaten fick bli ett gren uttag i bakre delen av insuget.

I morgon blir det att passa in framskärmar . Ska bli spännande att se hur passformen7490e291f0aa8c7f7076c07365a7ae55.jpg är :) men vi har ju haft dit det innan lack så borde vara ok !

Men man vet aldrig. Här är det ett steg fram o två bak hela tiden ...

blev i alla fall lite provkörning på planen i dag:). Första gången vi kör bilen -känns som det går åt rätt håll nu .

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir till att sätta tillbak de ursprungliga fjädrarna bak! vi bytte ut de mot ett par vi fick tag i på en skrot i Jönköping .
Men de verkar totalt nersäckade.
Anledningen till att vi ville byta ut de vi hade var att bilen var så jäkla hög i röven.
Men Tror det var på grund av att varken tank o inredning bensin mm var i. Blir nog helt annan höjd bak med de i nu när vi har lite tyngd där bak .


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...