Jump to content

USA export, Hur gå till väga?


Jonken

Recommended Posts

Hallå!

Tänkte ta in en Mustang V6 coupe man -99 från staterna nu när dollarn står så lågt. Det blir första gången för mig, så jag har lite funderingar på hur detta fungerar. Jag har kollat runt lite på forumet och förstår att det är en hel del jobb när man har kommit hem, ungefär hur mycket kostar det att få den "sverigegodkänd"?

Sen tänkte jag på när man är där borta, kan man köra runt och ha lite semester med kärran lr måste man ha massa försäkringar och pappersarbete för att köra?

Fraktbiten sedan, villket bolag ska man använda? vad kostar det från NY till GBG ungefär? Kör man den till hamnen själv och sen in i en kontainer och så är biffen klar eller hur funkar det?

Tacksam för alla svar mvh nykomling

Link to comment
Share on other sites

Svar på ett par av dina frågor...

Använd Nordtrafiks.se ´s mall för kostnadsberäkningen.

Jo även amerikanarna försäkrar sig :)

Försäkra en bil i USA är ganska så kostsamt...

Gissningsvis kostar frakten runt 12-1200dollar

Men jag tycker att du ska ta dig en funderare över ett par saker, och väga för och nackdelarna:

-en V6, drar den så mycket mindre soppa?

-en GT är oftast bättre utrustad än en med V6:a...

-kostar verkligen en V6:a mindre att försäkra här hemma? (I usa är det jättestor skillnad)

-hur är "andrahandsvärdet" på en Mustang 99 med V6:a?

det som skiljer i pris där borta, är några tusen dollar, och skillnaden kanske inte blir så stor när bilen väl är hemma?

Ville bara ge ett råd, det finns många som väldigt gärna köper en 99+ med V8:a, men absolut inte kan tänka sig en Mustang med V6:a..

Tvärtom finns det säkerligen färre av...

En kostsam investering, tisdrävande och du ska vara 100% säker innan du bestämmer dig...

Bara lite tips, och det är du som avgör vad du köper!

Lycka till med sökandet!!!

Link to comment
Share on other sites

OK, tack så mycket!

För mig verkar det som detta blir en rätt dyr historia, ca 50000sek för att få en bil reggad och klar här, för en bil som kostar 10000$ där, kan detta stämma?

Kanske lönar det sig bättre att ta in lite dyrare V8:or, får ta mig en funderare, mach1:an e ju rätt grym!

Link to comment
Share on other sites

50000???? Nog för det kostar men reggningen är ej så dyr däremot tull o moms på bil+frakt är dyr .Tips läs gammla inlägg på forumet tog in en 98 gt v8 i våras totalkostnad med bilköp o frakt o tull+ reggning vart 89000kr.ok tyckte vi.Lycka till med köpet OBS vi köpte på ebay från en firma i dallas,funkade kanon.HADET

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...