RobbeStockholm March 19, 2017 Report March 19, 2017 (redigerad) Startar motorn och lägger i Drive eller Back men får inte det klassika knycket. Park funkar bilen står stilla Jag kan rulla bilen med handkraft när motorn är av och bilen står på Drive Det finns ett stag som kommer från rattstången längst ner som går vidare brevid staget som går upp till förgasaren, vad är det för nått ? Staget är nog till ratlåset som skall försvåra för tjuven. Eller kan det vara så att det är för lite olja helt enkelt, har ju bytt turbin ? Jag satsar på att fylla på olja först :-) Med vänlig hälsning R Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
RobbeStockholm March 19, 2017 Author Report March 19, 2017 Jag tänkte en sak på oljan, jag köpte hos Åbergs vtc och då fick jag Wolfshead synthetic ATF som enligt dem ska funka. För det första är det rätt olja som funkar till FMX ? Det skall vara nån multivariant men jag undrar det ? Om det funkar måste jag spola systemet från den gamla oljan och fylla upp parallellt med den nya ? Givetvis fyllde jag upp Borgeson snäckan också, förmodligen klantigt då kanske det skall vara Power Steering fluid. På gamla snäckan fyllde jag på med Gulf ATF som jag fått på Hansen, det stod på Wolfs att den funkar till Servo. Bara den inte bryter packningar eller nått... Citera
Per Berglund March 20, 2017 Report March 20, 2017 Ja du kan vara på rätt väg....Allt som heter "multi" eller "universal" har jag allergi mot. Har aldrig hört talas om Wolfshead så jag blev nyfiken och Googlade. Ford finns inte alls med att den ska passa till ATF typ F eller G ska det helst vara, och Mercon går i nyrenoverat. Bäst att tömma turbin på avtappningen och hela lådan via tråget. Har dom sagt den ska passa så borde du kunna reklamera den! 1 Citera
RobbeStockholm March 20, 2017 Author Report March 20, 2017 Tack Per, jag ska prova imorgon om jag hinner ..jäkla Murphy Citera
Per Berglund March 21, 2017 Report March 21, 2017 16 timmar sedan, RobbeStockholm said: Tack Per, jag ska prova imorgon om jag hinner ..jäkla Murphy Föresten oljan kan ju vara OK med denna olja trots allt! Tänk på att när en bil legat i ide i 6månader så är den rätt ledbruten! Lådan brukar vara lite extra knixig i början så ta först reda på att oljan motsvarar den specifikation Ford anger. Är oljan OK så kör lite mer så är det rena rama Yogan för lådan! :) Citera
RobbeStockholm March 21, 2017 Author Report March 21, 2017 Hällde i 3 liter och det funkade, nu har jag förvisso inte kört bilen men den uppträder på samma sett som innan. Jag trodde först att jag eventuellt hade knäckt pumpen,trots att jag var noga med att få in converten hela vägen... hade den varit paj hade jag nog lagt bil o mekning o mig själv på hyllan ett tag... Jag googlade på oljan hittat folk som kör med den i ford lådor. Såg ett äldre datablad där det står specat att den passar Ford, men i det aktuella bladet verkar de ha tagit bort den. Jag ska mäta oljemängd med sticka i helgen under tomgång när motorn är varm, o köra en sväng kanske. Man ska inte ropa hej ännu...... Citera
Per Berglund March 21, 2017 Report March 21, 2017 Den gamla gode FMX är en dinosourie som tar mycket mer stryk än efterträdaren C4 Tror inte egentligen den är så kinkig egentligen! Känn bara efter att den inte "slippar"..Särskilt mellan 1-2 ska det hugga och får inte slira till Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.