Fastbackrobban April 17, 2017 Report April 17, 2017 (redigerad) tjenare! Får bli dags att lägga upp en tråg för å visa vad jag håller på med och även få lite input om det man sysslar med. Bilen det handlar om är en fastback 68a som min pappa köpte år 2009 och de va hans drömbil så fram till hans bortgång 2014 så pysslade han om bilen med diverse grejer så som nya länkarmar och bromsar fram och kylarsystemet byttes. även ratt och monterades i en retrosound stereo osv Motor: -289 2v Växellåda: -C4 Bakaxel: -Ford 8´´ Chassi: -Skivor fram -Trummor bak -Orginal fjädrar osv -Crager 15'' krom efter bortgången så har jag fortsatt greja med bilen. det hela började med att den läckte vatten i värmepaketet så de plockades ur och monterade i ett nytt komplett med utan ac, inget av de gamla slängs så de finns kvar. (acn har aldrig funnits) sen blev de även lite uppgradering av ljud vilket jag kommer fortsätta med. men nu i våras så bestämdes det att de skulle monteras på en edelbrock förgasare med ett edelbrockperformer insug och ett par 3y headers så det inhandlades. men vid demontering av insuget så insåg jag att den läcker alldeles för mycket olja från motor, blev en pöl på 5x5 cm under natten utan att motorn hade varit igång. så det blev urlyftning av motor och en totalrenovering med även en steg 3 kam från vp autoparts. här kommer det några bilder, hoppas folk får någon glädje av min tråd=) MVH Robban Ändrade %s av %s (%s) 3 Citera
Fastbackrobban April 17, 2017 Author Report April 17, 2017 här kommer lite bilder på det som e gjort hittills. här dubbelkollade jag och konstaterade att de får bli en totalrenovering av motorn så huvet fick åka av med och här är de nästan isär grenrörena är nerplockad osv skärmskydd är ett måste :D dags för urlyftning (Y) vaggan är suverän för att få rätt lutning. missade dock att man skulle skruva loss convertern från motorn så de rann ut en del olja kan man säga... det gick tillslut ska tilläggas att de e rätt meckit att göra de själv men det går =) påbörjar isärmontering vilket fick ske på en egenbyggs träställing av nåt slag då motorstativet va upptaget vid tillfället av en annan v8a. MVH Robban Citera
Fastbackrobban April 21, 2017 Author Report April 21, 2017 dag att lägga in lite fler bilder om någon är intresserad =) plockat av vattenpumpen lite delar fick byggga ett eget ställ för att kunna plocka isär motorn dom flesta delarna som köptes för motorn hos vp autoparts, måste säga att undrar man något om hur man ska gå tillväga med något alls eller behöver delar så är de dessa gubbarna man ska prata med nya kam lager är på plats vevaxeln är monterad på plats med nya lager påväg i :D steg 3 kamaxel från vp autoparts ny kamdrivning också på plats nya ringar med =) kolvar imonterade och dragna dags för lite färg :D lite färg gör susen (Y) en knöl ivägen i avgasporten borta. tror detta kommer göra susen till en maskin som kommer gå lite bättre iaf. efter att ja plockat isär motorn och kollat upp alla nummer så visar det sig att de är en 302 som nån har monterat i istället. så de va ju en positivt så är motorn lite större och de är ändå ingen orginalmotor så man ´´förstör´´ ingenting heller. så ramlar man över en 289 från 68a nån gång så får den stå på hyllan och vänta :) MVH Robban Citera
Rudhan April 21, 2017 Report April 21, 2017 Kul att se! Är det blocket som är märkt '302'? Hur är veven märkt? Det var nämligen så att Ford fick slut på 289-block så dom tog 302-block och satte i 289-vev och stakar. Sån är min motor. Det är en 289'a på alla sätt utom just blocket, som är 302. Man kan sätta vev och stakar från en 289'a i ett 302-block, men inte tvärt om. Det som skiljer blocken åt är att loppen sticker ner lite längre mot veven på 302, för att klara att stötta kolvarna vid det längre slaget. Nån som vet bättre får gärna rätta mig, och berätta om det finns fler skillnader. /Tomas Citera
Fastbackrobban April 22, 2017 Author Report April 22, 2017 11 timmar sedan, Rudhan said: Kul att se! Är det blocket som är märkt '302'? Hur är veven märkt? Det var nämligen så att Ford fick slut på 289-block så dom tog 302-block och satte i 289-vev och stakar. Sån är min motor. Det är en 289'a på alla sätt utom just blocket, som är 302. Man kan sätta vev och stakar från en 289'a i ett 302-block, men inte tvärt om. Det som skiljer blocken åt är att loppen sticker ner lite längre mot veven på 302, för att klara att stötta kolvarna vid det längre slaget. Nån som vet bättre får gärna rätta mig, och berätta om det finns fler skillnader. /Tomas tackar! jo blocket är märkt ´302´men märkte de först när dom skulle mäta vilka lagrena att veven va till 302 också. veven på en 289 är stämplad ´1M´och till 302 är veven stämålad ´2M´ men dom andra skillnaderna har ja ingen riktig koll på tyvärr, har precis fåttt fram all info om min motor. Citera
Fastbackrobban October 29, 2017 Author Report October 29, 2017 Tjenare! glömt av att uppdatera här helt och hållet. men efter förra inlägget så har motorn monterats ihop helt och den startade efter lite bråk med soppan och tändningen osv. men tillslut startade den och kamaxeln kördes in 20 min på ca 2000-2500 varv och den byttes oljan och kördes ner till ett garage med billyft med raka headers och svetsades iordning och lite mera trix. märkte direkt att servoslangen från pumpen ner till ps cylindern på just 68ans modell är helt fantastisk fel för å passa ihop med 3y headers, så antingen en borgeson eller en servo setup från en 65-66 är att föredra alternativt nåt helt annat. har fått bygga om den slangen helt från scratch. dock när bilen va klar och första provturen skulle göras så visade det sig att motorblocket va skrot.. så de va bara att ur med skiten och leta upp en ny. Som tur va hade vpautoparts en komplett 289 bottendel med nya kolvar och rubbet sagt och gjort hämtade hem den och skruvade ihop den, lämnade iväg topparna för att kontrollera om ventilfjädrarna passade bra ihop med den vassa kammen ja köpte, den är väldigt agressiv så fick byta till ett par andra fjädrar. men nu rullar den på som ett skott och går klockrent. ska försöka få upp lite bilder och mer info framöver. Med vänlig hälsning, Robban Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.