Jump to content

Recommended Posts

(redigerad)

tjenare!

Får bli dags att lägga upp en tråg för å visa vad jag håller på med och även få lite input om det man sysslar med.

Bilen det handlar om är en fastback 68a som min pappa köpte år 2009 och de va hans drömbil så fram till hans bortgång 2014 så pysslade han om bilen med diverse grejer så som nya länkarmar och bromsar fram och kylarsystemet byttes. även ratt och monterades i en retrosound stereo osv

Motor:

-289 2v

Växellåda:

-C4

Bakaxel:

-Ford 8´´

Chassi:

-Skivor fram

-Trummor bak

-Orginal fjädrar osv

-Crager 15'' krom

 

efter bortgången så har jag fortsatt greja med bilen.

det hela började med att den läckte vatten i värmepaketet så de plockades ur och monterade i ett nytt komplett med utan ac, inget av de gamla slängs så de finns kvar. (acn har aldrig funnits) sen blev de även lite uppgradering av ljud vilket jag kommer fortsätta med.

men nu i våras så bestämdes det att de skulle monteras på en edelbrock förgasare med ett edelbrockperformer insug och ett par 3y headers så det inhandlades. men vid demontering av insuget så insåg jag att den läcker alldeles för mycket olja från motor, blev en pöl på 5x5 cm under natten utan att motorn hade varit igång. så det blev urlyftning av motor och en totalrenovering med även en steg 3 kam från vp autoparts. här kommer det några bilder, hoppas folk får någon glädje av min tråd=)

 

 

 

 

DSC_0051.thumb.JPG.84ae4e269393e299ef4193487726a95a.JPG

DSC_0049.thumb.JPG.23a327fe100211123bd8755093587531.JPG

 

MVH Robban

DSC_0033.JPG

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 3

här kommer lite bilder på det som e gjort hittills.

IMG_0421.thumb.JPG.c15bd89d70a025571ef1561c123e5733.JPG

IMG_0433.thumb.JPG.124a73d53fcd5911334ec36977829430.JPG

IMG_0435.thumb.JPG.13c5f6416a5e90dfecca4c80e7d5f597.JPG

IMG_0454.thumb.JPG.a8b397fd07d7ddca3fefe24b795a8c6c.JPG

IMG_0458.thumb.JPG.2629e703fd0c5e6a3d94b806947dad84.JPG

IMG_0461.thumb.JPG.b7595d43eedf49035b53736dd2f16bb8.JPG

här dubbelkollade jag och konstaterade att de får bli en totalrenovering av motorn så huvet fick åka av med

IMG_0463.thumb.JPG.d92051b494c3af8d44b9d770a17f02af.JPG

IMG_0464.thumb.JPG.64ae3e08d375518f6fba270fcba3dbff.JPG

IMG_0471.thumb.JPG.73605a5c27299ee060f49dfa8c690464.JPG

 

IMG_0472.thumb.JPG.c0bff7d266b32b0ed404301dcb3519c5.JPG

 

IMG_0474.thumb.JPG.846f0bc781f741a237619c069403b5e7.JPG

 

IMG_0475.thumb.JPG.faa0643c856551374efdb067da9935e3.JPG

och här är de nästan isär grenrörena är nerplockad osv

 

IMG_0476.thumb.JPG.a9df295ffe530f2c75bf5eb38504aea2.JPG

 

IMG_0485.thumb.JPG.e926a051690b3b7ea40859a1c033b572.JPG

skärmskydd är ett måste :D

 

IMG_0489.thumb.JPG.4481791800f4329484564adae77cfc02.JPG

dags för urlyftning (Y)

 

IMG_0490.thumb.JPG.5c2919d2420eaa2f65e5dcc89343cb8b.JPG

vaggan är suverän för att få rätt lutning. missade dock att man skulle skruva loss convertern från motorn så de rann ut en del olja kan man säga...

 

IMG_0491.thumb.JPG.c010e627dabd1813c9d7f4f7e712126c.JPG

 

IMG_0493.thumb.JPG.33e1f8e4169f798452c0b8d038815d46.JPG

 

IMG_0494.thumb.JPG.ad9256c45bbd98899303dd86fef4ba19.JPG

det gick tillslut ska tilläggas att de e rätt meckit att göra de själv men det går =)

 

IMG_0495.thumb.JPG.6e30b10d9c5c5a3fda3b283f07ec3ab3.JPG

 

IMG_0497.thumb.JPG.0f1b70e78d14ad52436e452405860ede.JPG

påbörjar isärmontering vilket fick ske på en egenbyggs träställing av nåt slag då motorstativet va upptaget vid tillfället av en annan v8a.

MVH Robban

dag att lägga in lite fler bilder om någon är intresserad =)

 

IMG_0499.thumb.JPG.4295b7ec87620f1b0f5454c40f27fd09.JPG

plockat av vattenpumpen

 

IMG_0500.thumb.JPG.9d38ed1684ceabff659be645e91ce207.JPG

lite delar

 

IMG_0501.thumb.JPG.e523d5abdf0c196cfa6fb603fc4315e4.JPG

 

IMG_0502.thumb.JPG.18fb35c97f5cf1744e5c7efea92a43e2.JPG

fick byggga ett eget ställ för att kunna plocka isär motorn

 

IMG_0503.thumb.JPG.ca01fc4b20db29c658d096508d260ac8.JPG

 

IMG_0504.thumb.JPG.2bcf6c1c73aecda5fc1c618a3b945cdf.JPG

 

IMG_0505.thumb.JPG.a45b519500c70f1f8f43d3800e91b9fa.JPG

 

IMG_0506.thumb.JPG.fb736cf45da2dbf1eb1a6fcdcc8390ea.JPG

 

IMG_0510.thumb.JPG.269db70967a011af588c639f6c7e9ca0.JPG

 

IMG_0517.thumb.JPG.faf6797d2c9116d2ac1a2398623397ed.JPG

 

IMG_0525.thumb.JPG.da6072a1e6ae3af5e580423a3364786f.JPG

dom flesta delarna som köptes för motorn hos vp autoparts, måste säga att undrar man något om hur man ska gå tillväga med något alls eller behöver delar så är de dessa gubbarna man ska prata med

 

IMG_0538.thumb.JPG.3d4aa3535801282fecda0099e30794ea.JPG

 

IMG_0548.thumb.JPG.b1e13e49863a22229d4bcd3f8b4f1964.JPG

nya kam lager är på plats

 

IMG_0553.thumb.JPG.41c9a6d3b40f2ea6dfb0a0a0d623a823.JPG

vevaxeln är monterad på plats med nya lager påväg i :D

 

IMG_0554.thumb.JPG.66601cac177bb79af3b84360e148d474.JPG

steg 3 kamaxel från vp autoparts

 

IMG_0555.thumb.JPG.c8d4d46d1b5e87776f2e4b28c8722ef6.JPG

ny kamdrivning också

 

IMG_0556.thumb.JPG.00c2d7d29709fccb051d999cda71e059.JPG

på plats

 

IMG_0558.thumb.JPG.34de82de90526c154ad560bb01c6b501.JPG

nya ringar med =)

 

IMG_0561.thumb.JPG.271af190e100681587b1fbb2a3926150.JPG

kolvar imonterade och dragna

 

IMG_0562.thumb.JPG.0a01f0d8fe7b21460d3e8c013ff280b0.JPG

 

IMG_0564.thumb.JPG.3e90d98bfefeca62f36c8175af2bcaa0.JPG

dags för lite färg :D

 

IMG_0565.thumb.JPG.6168b339884e2da4bcf120bcd2487817.JPG

 

IMG_0566.thumb.JPG.ea6161ea8f06354c040646fa93f55361.JPG

 

IMG_0567.thumb.JPG.d5680f1cf484b95bacaf1fa808c34450.JPG

lite färg gör susen (Y)

 

IMG_0572.thumb.JPG.45a72e7915bd31e08debe5ad09ec384d.JPG

 

IMG_0578.thumb.JPG.f7402f2b5bb313849365889d8a03c4d2.JPG

en knöl ivägen i avgasporten

 

IMG_0579.thumb.JPG.25ccb087a8cdcc93246dba501ea5dbda.JPG

borta.

tror detta kommer göra susen till en maskin som kommer gå lite bättre iaf. efter att ja plockat isär motorn och kollat upp alla nummer så visar det sig att de är en 302 som nån har monterat i istället. så de va ju en positivt så är motorn lite större och de är ändå ingen orginalmotor så man ´´förstör´´ ingenting heller. så ramlar man över en 289 från 68a nån gång så får den stå på hyllan och vänta :)

MVH Robban

Kul att se! Är det blocket som är märkt '302'? Hur är veven märkt? Det var nämligen så att Ford fick slut på 289-block så dom tog 302-block och satte i 289-vev och stakar. Sån är min motor. Det är en 289'a på alla sätt utom just blocket, som är 302. Man kan sätta vev och stakar från en 289'a i ett 302-block, men inte tvärt om. Det som skiljer blocken åt är att loppen sticker ner lite längre mot veven på 302, för att klara att stötta kolvarna vid det längre slaget. Nån som vet bättre får gärna rätta mig, och berätta om det finns fler skillnader.

/Tomas

11 timmar sedan, Rudhan said:

Kul att se! Är det blocket som är märkt '302'? Hur är veven märkt? Det var nämligen så att Ford fick slut på 289-block så dom tog 302-block och satte i 289-vev och stakar. Sån är min motor. Det är en 289'a på alla sätt utom just blocket, som är 302. Man kan sätta vev och stakar från en 289'a i ett 302-block, men inte tvärt om. Det som skiljer blocken åt är att loppen sticker ner lite längre mot veven på 302, för att klara att stötta kolvarna vid det längre slaget. Nån som vet bättre får gärna rätta mig, och berätta om det finns fler skillnader.

/Tomas

tackar!

jo blocket är märkt ´302´men märkte de först när dom skulle mäta vilka lagrena att veven va till 302 också. veven på en 289 är stämplad ´1M´och till 302 är veven stämålad ´2M´ men dom andra skillnaderna har ja ingen riktig koll på tyvärr, har precis fåttt fram all info om min motor.

  • 6 months later...

Tjenare!

glömt av att uppdatera här helt och hållet. men efter förra inlägget så har motorn monterats ihop helt och den startade efter lite bråk med soppan och tändningen osv. men tillslut startade den och kamaxeln kördes in 20 min på ca 2000-2500 varv och den byttes oljan och kördes ner till ett garage med billyft med raka headers och svetsades iordning och lite mera trix. märkte direkt att servoslangen från pumpen ner till ps cylindern på just 68ans modell är helt fantastisk fel för å passa ihop med 3y headers, så antingen en borgeson eller en servo setup från en 65-66 är att föredra alternativt nåt helt annat. har fått bygga om den slangen helt från scratch. dock när bilen va klar och första provturen skulle göras så visade det sig att motorblocket va skrot.. så de va bara att ur med skiten och leta upp en ny. Som tur va hade vpautoparts en komplett 289 bottendel med nya kolvar och rubbet sagt och gjort hämtade hem den och skruvade ihop den, lämnade iväg topparna för att kontrollera om ventilfjädrarna passade bra ihop med den vassa kammen ja köpte, den är väldigt agressiv så fick byta till ett par andra fjädrar. men nu rullar den på som ett skott och går klockrent. ska försöka få upp lite bilder och mer info framöver. Med vänlig hälsning, Robban

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...