Jump to content

Featured Replies

comment_155953
Hej.
jag har fått problem med kupefläkten  den vill inte starta när man drar reglaget
är det någon säkring till denna, eller är det resistorn som sköter detta?


Vad har du för bil, årsmodell? På min -66 så var det oxid vid reglaget. Har du möjlighet att mäta spänning vid fläktmotorn? Dela kontakten som går till fläktmotorn i motorutrymmet och mät. På den ena ledaren skall det vara full batterispänning 12 volt. Den andra jordas via resistorer i reglaget. Har du ingen 12 volt så kan det vara en säkring men då har jag för mig att fler strömförbrukare blir utan ström. Vanligt med oxid på dessa glas-säkringar och hållare också. Ford gjorde en annorlunda lösning på hastighetsändring av fläkt genom att du sänker minus-sidan och inte plus-sidan som de flesta andra gör.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...