April 17, 20178 yr comment_155948 Hej. jag har fått problem med kupefläkten den vill inte starta när man drar reglaget är det någon säkring till denna, eller är det resistorn som sköter detta?
April 18, 20178 yr comment_155953 Hej. jag har fått problem med kupefläkten den vill inte starta när man drar reglaget är det någon säkring till denna, eller är det resistorn som sköter detta?Vad har du för bil, årsmodell? På min -66 så var det oxid vid reglaget. Har du möjlighet att mäta spänning vid fläktmotorn? Dela kontakten som går till fläktmotorn i motorutrymmet och mät. På den ena ledaren skall det vara full batterispänning 12 volt. Den andra jordas via resistorer i reglaget. Har du ingen 12 volt så kan det vara en säkring men då har jag för mig att fler strömförbrukare blir utan ström. Vanligt med oxid på dessa glas-säkringar och hållare också. Ford gjorde en annorlunda lösning på hastighetsändring av fläkt genom att du sänker minus-sidan och inte plus-sidan som de flesta andra gör.
April 18, 20178 yr comment_155955 Kolla på luftburken ev så ovanför fläktmotorn så kan motståndet sitta som reglerar hastigheten. Ev kan nån tråd gått av. Om det nu är en sån variant som har den typ utav motstånd :-) Ändrade %s av %s (%s)
April 18, 20178 yr Author comment_155956 Bilen är en 66 coupe med 3 hastigheter på värme reglaget. Ska kolla säkringarna i dag samt kolla om det finns ström fram. men då kan man utesluta att det är resistorn som är kass???
April 18, 20178 yr comment_155957 Du kan kolla ström fram, samt koppla ström direkt på fläkten och se om den snurrar. Mät upp reglaget och motståndet.
April 18, 20178 yr Author comment_155958 Kanon bra tack ska undersöka detta i eftermiddag tack, återkommer om det ger resultat