Jump to content

Leffe61

Medlemmar
  • Posts

    72
  • Joined

  • Last visited

Members Information

  • City
    Dvärsätt
  • Yrke
    Yrkeslärare
  • Interests
    Bilar

Recent Profile Visitors

844 profile views

Leffe61's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare
  • One Month Later Rare
  • One Year In Rare

Recent Badges

13

Reputation

  1. Kolla så att inte de två tunnare kablarna till startrelä är skiftade med varandra.
  2. Om det är samma hål vi tänker på så har jag funderat på samma sak. Jag bytte bakskärmar på min för några år sedan (Taiwan skärmar) och fick inte hålet att stämma med Innerskärmen, också Taiwan. Jag tror att det är hål för någon slags gigg när man bygger karossen.
  3. Jag behöver en ny skraplist (beltlist) till vänster sidoruta på yttre sidan, cab -66. Finns det någon som har en över så att jag slipper köpa en hel sats?
  4. https://www.gearvendors.com/hrford3s.html Kolla denna länk. Dessa saluför en overdrive-lösning för C4 automatlådor. /Leif
  5. De två små anslutningarna är. på mitt startrelä, + från tändningsnyckelns startläge och 12 volt till spolen från den andra. Spolen är konstruerad för en lägre spänning under kontinuerlig gång, typ 9-10 volt. Jord tar startrelä genom sitt fäste i karossen. 12 volt till spolen tas från batteriets anslutning till den lilla anslutningen på relät. En kortslutning i relät kan göra motorn ostoppbar tills batteripolen kopplas bort. /Leif
  6. Om det är samma startrelä som på min -66 så har den en kabel till tändspolen för att ge 12 volt under startögonblicket. Är det kortslutning i startrelä till den utgången så får tändspolen 12 volt hela tiden och motorn stannar inte. /Leif
  7. Jag tror inte att voltregulatorn har något med bromsljuset att göra, den, finns till bara för dina instrument. Däremot är den omkopplare som sitter innanför blinkers-spaken en välkänd felkälla. Det är ganska mycket ström (ca 3,5 amp.) som ska igenom de små kontaktytorna i den omkopplaren. Lägger du på fler lampor till släpet så ökar strömmen ännu mer. Fundera på att använda LED-lampor bak tycker jag, för då minskar du strömmen genom hela det elsystemet. Mina bakljus glappade hela tiden tills jag bytte till LED.
  8. Lättast är att mäta vilken tråd det är spänning på när parkeringen är på. Ta den tråden från bakljusen om du vill så slipper du dra den ända fram i från.
  9. Tungelsta har helt rätt i att inte använda strömtjuvar på kablarna. Anledningen till att man behöver dra en kabel fram till instrumentbrädan är att när du blinkar med våra bilar så kopplas bromsljuset bort på den sidan. Släp har skilda lampor för broms och blinkers men våra bilar använder samma glödtråd i lampan för blinkers och bromsljus.
  10. Det sitter en excenter-skruv på ett av stagen där bak på cabställningen. Lossa muttern och justera med en insexnyckel för att få staget över sidorutan rak och tillräckligt lång. Krokarna kan justeras i längd för att nå fram. Lossa en låsskruv för att skruva in eller ut kroken. Det är de enda justeringarna som jag har hittat. Nästa steg är att flytta hela cabställningen i sina fästen bak men då bör man vara två och veta vad som sker mot bakre sidorutan. Jag tror att förklaringen på svårstängda cabbar är att bilen är krockad någon gång, så är det på min i alla fall.
  11. Du ska mäta med jord som referens mot tändspolen dvs svart mätkabel på jord eller minus och röd på tändspolen (15) då ska du ha ca 9 volt, tändningsläge på nyckeln. Mät på start relä på samma sätt då ska du ha minst 12 volt på den från batteriet och ingenting på de andra uttagen förrän du vrider på nyckeln till startläge. Prova att flytta den svarta mätkabeln mellan minus på batteri och jord på motor samt jord i kaross, du ska ha 12 volt (mot batteri eller vid reläanslutningen) oavsett var du mäter annars har du ett jordfel.
  12. Det låter som ett batteriproblem men det kan vara startrelä som är trasigt eller har dålig kontakt. Det är det relä som batteriets pluskabel går till. Från den går en grov kabel till startmotor. De två mindre anslutningarna är styrspänning till relä när du vrider på startnyckeln och en plus 12 volt till tändspolen för att höja effekten på tändspolen under startögonblicket. Kolla även jordanslutningen mot karossen från batteriets minus pol som kan vara ärjad eller nästan av.
  13. Diodhuset.se har tvåpoliga relä för led och kostar 95:- Det finns även liknande relä där man kan ställa blinkers tiden. Vet inte nu var jag har sett dom. Samtidigt verkar det märkligt att det funkar med det gamla mekaniska relä. Blinkar alla tre segment samtidigt då eller bara ett? Jag tänker mig att Scott Drakes system behöver långa blinkers-sekvenser. Har du garanti kvar så skulle jag höra av mig för ett utbyte annars så prova med ett nytt relä, gärna ställbart.
  14. Nej du kan inte "skjuta" eller förstöra ett elektroniskt relä om du inte lägger på för hög spänning vilket verkar otroligt i ditt fall. De elektroniska relä som jag har provat funkar bara på ett sätt, två poligt, så du måste ha kopplat rätt från början. Vilken typ av vandrande blinker har du? Är det dragit en separat kabel för bromsljus? /Leif
×
×
  • Create New...